Gå til innhold

Andre som spiser salami/Vossafår?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dere som sier dere spiser litt av samalmi og vossafår men ikke "fråtser"i det. Vet dere at det ikke er mengden det kommer ann på? Vet dere at har dere tatt en bit at den kjøttbiten bakterien befinner seg i kan det være nok til at babyeb blir syk, alvorlig syk eller i verste fall dø?

for å unngå listeria må en varmebehandle maten, frysing tar kun knekken på toksoplasmose.

Når jeg ble gravid første gang for 7 år siden ble jeg informert om disse anbefalingene fra mattilsynet.

Å si at det er nye anbefalinger og "det gikk jo brs tidligre" blir bare for dumt. Glemmer dere i farten at det var MANGE flere barn som døde i magen og i den første levetiden tidligre? Selvfølgelig overlevde en god del av oss selv om ikke våre foreldre fulgte anbefalingene som finnes i dag, stort sett går det jo faktisk bra! heldigvis! MEN som sagt var det flere som døde tidligere enn nå.

Lar dere være å ta folat også? Kanskje lik tankegang som venninnen min, det hadde jo gått bra i de to tidligere svangerskapene der hun ikke tok , så hvorfor skulle det ikke gå bra denne gangen. Heldigvis gjorde det det. Men en bekjent endte med senabort pga alvorlig benmargsbrokk (ikke forenelig med liv).

Alle gjør selvfølgelig som de vil, men er dere villig til å eventuelt ta konsekvensene?

Annonse

Jeg er så enig med "HemmeligOverraskelse". Det du skriver stemmer fullstendig. Og enda matportalen er så presise i sine forklaringer angående toksoplasmose og listeria, er det mange som lager nye varianter av retningslinjene.. Lurer på hvorfor det blir sånn...

Nightelf:

De er vel redde for å bli stemplet som hysteriske skjønner du vel. Bedre å være laidback å ta livet som det kommer ;-)

Og så er det vel "det skjer bare andre, ikke meg selv" som slår inn......

Desverre skjer det ikke bare alle andre.

Men ingen kan tvinge gravide til å følge anbefalingene, så det er opp til en selv å velge...og så håper jeg de som tar sjansen og som det faktisk går galt for ikke sliter med allfor stor skyldfølelse etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...