Gå til innhold

Andre som spiser salami/Vossafår?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått skikkelig dilla på vossafår og majones på skiva. Har sett tråder her inne om at det ikke er lurt å spise dette. Jeg prøver å begrense meg, men må inrømme at jeg spiser noe av det. Andre som også spiser salami og lignende?

Fortsetter under...

Jeg spiste masse av det istarten av svangerskapet, fordi jeg rett og slett glemte at det ikke var bra. Det er ikke snakk om at det er greit å spise moderate mengder, det kan være at akkurat den ene skiva med salami har den bakterien..

Jeg fikk iallefall helt noia når jeg kom på det, dro til legen og fikk tatt prøver. Fikk svar i posten om at jeg hadde blitt smittet av denne bakrerien tidligere og at det derfor ikke var fare nå.. Men, jeg holder meg unna salami og annet rått kjøtt alikevel nå, selvom jeg også syns det er kjempedigg med ferskt brød, smør, salami, majones og agurk på toppen:) hehe.

Det som sies er:

Listeria (L. monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. Listeria smitter først og fremst gjennom matvarer som spises uten oppvarming og matvarer som oppbevares lenge i kjøleskapet som skivet kjøtt- og fiskepålegg på slutten av holdbarhetstiden. Andre smittekilder kan for eksempel være røkelaks, upasteurisert melk, myke og halvfaste oster av upasteurisert melk/rå melk, muggoster eller spekemat.

* Unngå rått kjøtt. Eksempler: spekemat/spekepølse, gravet kjøtt og biff tartar (bakterier/parasitter).

* Ikke smak på rått kjøtt, kjøttdeig/farse under matlagingen (bakterier/parasitter).

* Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg bør spises godt innenfor holdbarhetsdato (bakterier/parasitter).

Dette er hentet fra matprotalen.no

Jeg tar en brødskive med salami eller førepølse når vi har en ny pakke som jeg åpner. Det som er værst med disse type pålegg er at holdbarheten er ganske lang. Faren for bakterieoppblomstring er større jo lenge pakken ligger åpnet.

Annonse

Nei, jeg spiser ikke vossafår eller salami uten at det er varmebehandlet. På pizza er salami ok altså. sjekk: http://matportalen.no/Emner/Gravide

Servelat er ikke spekemat. Jeg skjønner ikke hvorfor folk sammenligner salami og servelat????

Salami, vossafår osv er spekemat

Servelat, skinke osv er helt ok og spise.

Ps: jeg har også sinnsykt lyst på salami, majones og agurk på skiva, men jeg klarer å vente. Vil ikke smitte babyen min med listeria.

Grunnen til at man som gravid ikke skal spise salami og vossafår er pga måten den er behandlet på FØR den kom i pakken. Det hjelper altså ikke å spise salami når man åpner pakken, den MÅ varmebehandles i minst 5-10.min for å fjerne eventuelle listeriabakterier.

Det er kjøttpålegg som skinke, servelat osv som skal spiser så fort som mulig etter at pakken er åpnet.

Man kan spise salami hvis det har vært fryst først. Kjenner flere gravide som putter salamien i fryseren i noen dager, før de spiser det. Da er det visst ikke fare for bakterier... Og som en annen her påpeker, servelat er IKKE spekemat, og kan trygt spises.

Annonse

Dere som så på siste runde av "jordmødrene": Så dere at hun jordmora på Odda sykehus, som selv var gravid, hadde salami på skiva si? Da måtte jeg nesten le litt... :-) Tror vi noen ganger kan være litt vel hysteriske når det gjelder mat i svangerskapet. Prøver å holde meg unna spekemat, men må innrømme et jeg har "sprukket" et par ganger...

må innrømme at jeg har spist myyyyye av både spekemat og salami/vossafår gjennom mine 3 tidligere svangerskap, var sikkert fordi jeg aldri hørte noe hysteri om det og ingen advarte meg mot det...og kan ikke si jeg er så redd for å gjøre det nå heller. har faktisk ikke hørt noe om at det er farlig denne gangen heller, utenom her på BIM da...

Nei, jeg spiser ikke spekemat med mindre det er varmebehandlet. Syns det er helt idiotisk å sitte å forsvare at man spiser det, da har jeg faktisk mer forståelse for de som ikke klarer å slutte å røyke, det er faktisk en avhengighet. Selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes helt i og med at sjansen for fosterskade/død er betydelig mindre om man spiser salami enn om man røyker.

Spiser det jeg vil spise jeg! De "reglene" om alt man ikke skal spise, har kommet først de siste 5-10 årene.. Har aldri vært noe problem før den tid, og synes det hele er ganske hysterisk.. Men selvfølgelig alt med måte!

Holder meg selvfølgelig unna alkohol og tobakk, rakfisk, tunfisk, gravet laks, rått kjøtt ol.. Men har spist alle slags oster, bare passer på at de er pasteuriserte! Salami har jeg vel også spist noen ganger... Tror nok det skal gå helt fint jeg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...