Gå til innhold

Mor student, far i jobb. Kan man få noe annet enn engangsstønad?

Anbefalte innlegg

Mor må jo være i min 75% arbeid eller studie dersom far skal ha rett til lønnet permisjon. Men ettersom vi får baby i August blir såfall hans permisjo i min sommerferie. Kan ferien regnes som studie? Blir litt rart å måtte skaffe seg jobb for 2 mnd bare fordi skolen har ferie.Hadde vi fått i oktober f.eks hadde jeg jo vært på skolen i hans permisjon.

Noen som vet?

Fortsetter under...

Har du et studie hvor du er nødt til å delta på all undervisningen eller har du mulighet til å lese hjemmefra og kun delta på obligatoriske ting?

Jeg var sykepleiestudent når vi fikk første, og hadde da ikke permisjon fra studiet. Deltok kun på obligatoriske forelesninger og i praksis. Far tok da ut permisjon som tidskonto (da med utgangspunkt i sin lønn, siden du ikke har krav på foreldrepenger). Da fikk jeg engangsstønaden + støtte fra lånekassen, samt at far har krav på hele permisjonen med unntak av mors obligatoriske uker samt fedrekvoten som man mister.

Når jeg hadde forelesninger jeg måtte delta på eller praksis kom far med barnet for at jeg skulle amme.

Vi har obligatorisk undervisning så og si hele tiden, så det blir litt vanskelig.

Men lurer på om jeg skulle søkt om å få skrive bachlor etter jul, har jo 7 uker fri til det. Og at far tar ut permisjon da...resten av semesteret er praksis, så det blir litt vanskelig.

Eller kanskje han kan ta permisjonen sin etter at jeg begynner igjen i august. Da er lille 1 år.

Lurer på hvor jeg kan finne ut det her. På skolen vet de garantert ikke noe og Nav er det som oftest lite hjelp i.

Da vi var i situasjonen over her, så foreslo "NAV-dama" at vi skulle skille oss, slik at jeg fikk mer støtte... Så så mye hjelp var det i dem da...

Direkte utklipp fra NAV;

"Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger

Dersom fødselen eller adopsjonen fant sted 1. juli 2009 og senere, kan du kan få foreldrepenger i opptil 37 uker med 100 prosent dekningsgrad og 47 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dersom fødselen og adopsjonen fant sted 30. juni 2009 og tidligere, er ukene henholdsvis 29 og 39. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger

Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen. Når det gjelder foreldrepenger ved adopsjon, kan du starte perioden når du vil. For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du senest påbegynne perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.

Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, se avsnittet nedenfor. ”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”."

Og så kan han jo i tilegg søke om å bruke denne permisjonen som tidskonto/eller søke om utsettelse til etter at du er ferdig med din permisjon fra skolen.

Nytt utdrag fra NAV under her;

"Kan du kombinere arbeid med foreldrepenger?

Du kan kombinere foreldrepenger/fedrekvoten med arbeid på to måter:

Du kan utsette perioden med foreldrepenger.

Du kan ta delvis uttak av foreldrepenger i kombinasjon med delvis arbeid (gradert uttak)."

Så begge løsningene du skisserer ovenfor er mulig, også å kombinere slik at han først bruker 7 uker mens du skriver hovedoppgaven, samt at han tar ut resterende etter at du begynner på skolen i august 2012.

Juni og Juli telles når du er i 100% studie og har studert de siste 6mnd av 10.

Så når du da føder i august, så kan han jo ta ut sin permisjon i din sommerferie.

Du får også studielånet du nå evt får som stidepend når du har født og frem til juni 2012.

”Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote”."

Jeg kunne tenkt meg å lese videre på denne jeg :P er det vanskelig å finne dette på nav sidene, for dette visste jeg ikke at gikk an.. Betyr dette at mor ikke får perisjon fra studiene mer enn de ukene som er bestemt mor ? altså 6 uker bare ? Eller er det slik at mor får permisjon og penger fra lånekassen selv om far får foreldrepenger og permisjon ??

Annonse

Jo. mor kan få mer enn 9 uker (3 uker før + 6 uker etter som er forbeholdt mor) permisjon fra studiet.

Om mor IKKE tar permisjon fra studiet, har de krav på engangsstønad + penger fra lånekassen + at far får foreldrepenger + permisjon.

Om mor tar permisjon fra studiet, så har de krav på engangsstønad + penger fra lånekassen + far har fortsatt krav på foreldrepenger og permisjon men kan søke om utsettelse (tidskonto eller ren utsettelse).

Det virker jo veldig lønnsomt, istedenfor å ta ut engangsstønad.

Mannen er selvstendig, så vi sparer masse på at han tar ut permisjon. Da får han penger fra Nav i tillegg til at han slipper å betale ut lønn til seg selv:-)

Så da håper jeg det går at han tar 9 uker permisjon fra Januar-12 og 10 uker til fra Juni-12. Den første perioden er jeg på skolen og den andre er det jo sommerferie.

DU har krav på engangsstønaden i tilegg uansett om far tar sin del slik jeg har skissert ovenfor. Men ville sjekket at det fortsatt lar seg løse slik. Vi fikk det iallefall igjennom i 2006, etter å ha lest regelverk osv.

Og han har krav på fler uker enn de 19ukene du skisserer ovenfor. Kanskje han kan ta 1 dag i uken eller noe i tilegg fra høsten av? For han har krav på å ta hele fellesdelen av foreldrepermisjonen, hvor mange uker det er avhenger jo av om han velger 80 eller 100% dekning.

Men han kan vel ikke være i permisjon så lenge jeg går hjemme.

Blir kun de 9 ukene fra januar jeg kommer til å være på skolen. ( Eller, blir jo hjemme og skriver oppg da).

Trodde man fikk enten foreldrepenger eller engangsstønad jeg. Skjønner ikke helt hvorfor man skal få begge deler.

Får vel bestille en time på Nav, kanskje jeg er heldig å møter en normal person..

Jeg mener fra høsten 2012.

Ja, normalt sett får man bare en av delene. Men når det kun er far som har rett på foreldrepenger, så har mor rett på engangsstønaden i tilegg.

Kan jo hende du er heldig å treffe på en normal oppegående NAV-ansatt, men er nok langt fra dem ;p

Hmm, ja jeg får prøve å få noe fornuftig ut av de på Nav, gi de en sjanse hvertfall. Er et par år siden jge har vært der nå, så kanskje, kanskje jeg møter en som faktisk kan jobben sin....

Har lest litt på sidene dems nå, men kan ikke si jeg ble noe klokere.

Men det står hvertfall at mor må være i jobb eller studie for at far skal ha rett på foreldrepenger, så da blir det i utgangspunktet de 19 ukene jeg snakket om.

Tusen takk for hjelpen:-)

Fars stønadsperiode begynner å løpe i det mammaen føder og må dermed taes ut innen de 47/56 ukene er over. Er nok ikke slik at man får BÅDE engangsstønad pluss fødselsstipend til mor mens hun er hjemme neste et helt år PLUSS at pappaen da etterpå kan ta ut foreldrepenger...

Annonse

Sist fikk jeg engangsstønad fra Nav og fødselsstipend fra Lånekassen i 10 mnd. Jeg ser heller ikke helt at man skal kunne motta både engangsstønad og at far skal kunne ta ut foreldrepenger, selv om det bare er snakk om halve permisjonen.

Så hvis det skal være lønnsomt å kun få foreldrepenger for de ukene far er hjemme bør han tjene såpass at man får mer utbetalt på de ukene enn man ville fått ved utbetaling av engangsstønad. Vi vil tjene masse på det.

Eneste jeg er usikker på er om sommerferien faktisk regnes som studietid.

Ja det vet jeg, men jeg har termin i august og har da brukt opp mine 44 uker med foreldrestipend i begynnelsen av Juni.

For at far skal ha rett på foreldrepenger må mor enter være i jobb eller være student på heltid.

Det jeg lurer på er om jeg regnes som student selv i sommerferien. Hvis ikke jeg gjør det har ikke far rett på foreldrepenger.

- Du får engangsstønad uansett

Så kan dere velge mellom ulike "løsninger":

- Du tar permisjon fra skolen og vil motta foreldrestipend (far får hverken permisjon eller foreldrepenger)

- Du tar ikke permisjon fra skolen, og han starter sin permisjon 6 uker etter fødsel. Da vil du IKKE motta foreldrestipend, men han vil motta foreldrepenger.

- Du tar ikke permisjon, og far tar gradert uttak. Dersom du har ansvaret for barnet minst 50% av tiden (det vil i praksis si minimum 3 dager i uken) vil du fortsatt få foreldrepenger. For at dette skal være mulig må far ha permisjon maks 2 dager i uken, og vil motta foreldrepenger for disse dagene (evt 1 dag i uken). Selv om du ikke tar permisjon, krever ikke lånekassen at du fullfører noen eksamener så lenge du mottar fødselsstipend. Dvs at du KAN være student på papiret mens mannen tar sine to dager i uken.

Da andremann ble født var jeg på skolen (obligatorisk) 1 dag i uken, mens jeg tok alle de andre eksamnene etter selvstudie. Det var tungt, men fungerte for oss. Da svigerinnen min måtte ut i praksis i 3 uker mistet de foreldrestipendet for akkurat disse ukene. Både før og etter praksisen tok mannen hennes bare 2 dager i uken, og de fikk følgelig foreldrestipend =)

Heisann!

Nå leste jeg ikke hele tråden her, men dette kan jeg mye om.

Vi var i nesten samme situasjon - men jeg hadde nesten ikke noe obligatorisk, slik at jeg fortsatte som fulltidsstudent samtidig som far fikk hele min permisjon tatt ut over 3 år.

Med mindre noe er endret det siste året FÅR DU fødselsstipend av lånekassa selv om du fortsetter å studere OG far får foreldrepenger men må ta det ut gradert.

Det mest gunstige er at du fortsetter som student 100% på papiret. Om det ikke lar seg gjennomføre fordi du mister plassen din om du har for mye fravær, foreslår jeg at du melder deg opp i noen eksamener ekstra som er uten obligatorisk oppmøte, evt finn noe nettbasert på en annen skole? Det er ingen krav til at du gjennomfører eksamenene, du må bare stå som student hele året.

Da får dere altså fødselsstipend + fødselspenger til mannen + at du kan jobbe og tjene penger etter hvert om du vil :) Eller dere kan ha mange uker sammen med barnet begge to!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...