Espoir Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Jeg tror jeg må sykmeldes, men er likevel i stand til å jobbe en del. For min del vil det vøre slik at jeg i perioder kan jobbe så å si fullt, mens plutselig kan det gå en stund der jeg ikke kan jobbe noe, eller kanskje bare litt. dette vil altså variere, men være litt uforutsigbart. Hva slags sykmelding er best da, mon tro? Legen min vet det sikkert, men jeg lurer på likevel.
kroi Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Hvis du er på aktiv sykemelding skal arbeidsgiver leie inn vikar for deg, og du skal være på jobb og gjøre det du syns du klarer. På gradert sykmelding forventes det at du gjør samme jobb som før, bare i færre timer pr uke.
Espoir Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2011 OK, da må det blir gradert - det er bare jeg som kan gjøre jobben. Er det da sånn at man er sykemeldt en viss prosentanel, la oss si 50 %, eller kan dette også varieres alt etter formen man er i?
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ sommerfugl Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Er du 50 % sykemeldt kan ikke dette varieres, hvis du da ikke klarer å jobbe en dag du egentlig skulle jobbet på den sykemeldingen må du til legen å få ny sykemelding for den dagen. Mye styr med gradert sykemelding spør du meg. Har selv holdt på med dette sykemeldings styret i ett år selv nå. Med aktiv sykemelding kan du derimot jobbe etter formen du er i.
Espoir Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2011 Hm, det hørtes litt styrete ut, ja. Men jeg lan ikke ha gradert hvis det betyr at de må skaffe en vikar for meg, det blir også alt for masete, og jeg kan ikke drive og lære opp flk heller. Er det helt umulig å gradert sykmelding uten vikar?
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ sommerfugl Skrevet 7. mars 2011 #6 Skrevet 7. mars 2011 Det ble ikke leid inn noen vikar for meg da jeg var sykemeldt.
Espoir Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2011 OK, takk for svar - da er det kanskje en løsning for meg også. Fikk du gjort alt som skulle gjøres da?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. mars 2011 #8 Skrevet 7. mars 2011 jeg husker når jeg var gravid, så fikk jeg streng beskjed om fra min arbeidsgiver at om jeg skulle bli syk så måtte jeg ikke finne på å ta aktiv sykemelding, for det kostet dem så mye i forhold til om jeg tok gradert. om dette er noe hold i vet jeg ikke, men det var nå det de ba meg om.
~sjiraff~ Skrevet 7. mars 2011 #9 Skrevet 7. mars 2011 Ved aktiv sykemelding må du få andre arbeidsoppgaver da du er på jobb. Du skal altså ikke gjøre din vanlige jobb men noe annet. Ved gradert sykemelding skal du jobbe en hviss prosent i løpet av den tiden du er sykemeldt.
Gjest Skrevet 7. mars 2011 #10 Skrevet 7. mars 2011 Og! Du kan både delvis og helt friskmelde deg selv. La oss si at du blir 50 % sykemeldt av legen, men du ser at den ene uka så orker du å jobbe 70%. Da stiller du på jobb og så ta du bakerste del av sykemeldingen din hvor det står noe slik som at: "Har du jobbet noe utover dette i sykemedlingsperioden" I såfall, ja, så skriver du inn hvor mye ekstra du har jobbet og du vil få tilsvarende mindre i sykepenger, og mer i lønn. Har du allerede levert inn sykemeldingen til arb.giver/nav, sender du bare et skriv (mail, kanskje?) til nav om hvor mye ekstra du har jobbet. Helt lovlig.
Kamomille Skrevet 7. mars 2011 #11 Skrevet 7. mars 2011 Aktiv sykmelding vil si at du ikke skal gjøre dine vanlige arbeidsoppgaver, men kan utføre andre oppgaver i bedriften. Aktiv sykmelding skal ha et mål og en hensikt; f.eks at du permanent skal omplasseres til andre arbeidsoppgaver, at du etter en lengre sykmelding trenger noe tid på opplæring i nye arbeidsoppgaver, at du etter en lengre sykmelding skal testes ut i forhold til hva kroppen din tåler av belastning osv. Du må lage avtale med arbeidsgiveren din i forhold til hvor mye og når su skal jobbe, og ordningen skal evalueres eter endt periode. Vanlig maxtid for aktiv sykmelding er 4 uker. Etter den tid forventes det at man har fått testet ut funksjonsevnen såpass at man kan gå i gradert sykmelding. Når du sykmeldes skal legen sykmelde seg som føle av en funksjonsnedsettelse som skyldes sykdom, skade eller lyte. Det er størrelsen på funksjonsnedsettelsen din som avgjør sykmeldingsgraden. Du kan sykmeldtes i forhold til spesifikke arbeidsoppgaver eller i forhold til arbeidsmengde. Man sykmeldes imidlertid ikke på tid. Altså, 50% sykmelding bestyr at du skal utføre 50% av dine ordinære arbeidsoppgaver, men du kan gjerne være på arbeidsoplassen 100%
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå