To små tuller Skrevet 7. mars 2011 #1 Skrevet 7. mars 2011 Dårlig formulert overskrift, men det jeg mener er: Tar barna deres maten opp til munnen og "mater seg selv"? Jeg har forsøkt å la de få halve druer, brødbiter og klementinbåter som de kan putte i munnen selv, men det blir så vannvittig mye gris. Kornmo kjeks går litt bedre og de tar tutekoppen selv, men jeg gruer meg til at de skal ta skjea med grøt selv, de er veldig ivrige, men jeg lar dem ikke få lov. Hva mener dere, er det på tide å la dem få forsøke å mate seg selv når de er over 10 mnd.? (Jeg leste i det informasjons heftet om mat til spedbarn at barn skulle kunne føre mat til munnen selv fra 9 mnd. alder, jeg syns det var veldig pretensiøst...) Det er tross alt mor som må vaske både unger, klær, stoler og gulv etter endt prosess ;o)
*LillaMeg* Skrevet 7. mars 2011 #2 Skrevet 7. mars 2011 Min spiser brødbiter, bananbiter, kjeks osv selv.. Han får biter som han kan spise.. Men det går tregt, og det blir masse gris. Men føler at det er viktig at han får prøve selv da. Så får jeg heller vaske litt ekstra. Har og lest at de bør det fra 9mnd, men jeg vet ikke helt. Han liker å ha en skje i hånden og leke med den, og han skjønner at han skal ha den rett vei når det er mat på, mem det blir sjeldent til at han får det, for det blir så grisete. :s Han er 10mnd, så vet ikke helt.. Burde kanskje la han holde på.. Han kan heller ikke ta skjeen i skålen og føre den til munnen. Han fører den til munnen, men skjønner ikke at maten er i skåln liksom.. Lurer på det samme som deg.. Har inegn tips eller formenning, men virker som om vi gjør det likt da..
Mammaaaaaa Skrevet 7. mars 2011 #3 Skrevet 7. mars 2011 Neei, min bare griser det utover! Tror det er en stund til han spiser selv!
happy og to små Skrevet 7. mars 2011 #4 Skrevet 7. mars 2011 Det er nok stor forskjell på barn. Min eldste kunne spise både grøt og yoghurt med skje uten å søle da hun var 13 mnd. Hun var veldig nøye, og opptatt av å ikke søle. Min yngste er nå 11 mnd, og kan ta brødbiter, bananbiter og alt annet i munn, men mye havner på gulvet fordi hun kaster det rundt. Har ikke fått lov å nærme seg en skje med grøt engang, for det hadde ført til det totale kaos! :-) Hun er veldig ivrig og urolig, og har ikke tålmodighet til å sitte rolig gjennom et måltid. Så det blir nok en stund til hun spiser med skje selv...
*LillaMeg* Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 Ah, misforsto.. Men de har vel godt av å leke litt med biter og øve opp pinsettgrepet.. Det må jo læres engang, selv om det blir gris eller søl..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå