Gå til innhold

tilrettelagt arbeidstid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jobber på en travel sykhusavd og ønsker å slippe nattevaktene. er i uke tolv nå. Jeg sliter med netter fra før av, men da må man bare stå på.. Men er det ikke sånn at man kan få tilrettelagt når man er gravid? Snakka med avd spl og hun sa jeg måtte finne et skjema som jeg måtte fylle ut sammen med legen min og søke om å slippe nettene.. Men hun sa at det er ikke sikkert hun kan godkjenne søknaden min, det kom visst an på hvor mye annet fravær det var på avd....

Legen min ante ikke noe om dette skjemaet, og mente absolutt at jeg skulle få slippe å gå natt. Han kan sikkert gi meg en sykemelding hvis de ikke er imøtekommende på jobb.

Men trodde vi hadde krav til tilrettelagt tid...? Jeg er sykt kvalm på nettene, og på jobb er det veldig travelt med få ansatte så for min del er det svært lite ønskelig å jobbe natt. Det ville jo vært bedre for jobben og fått meg til å gå dag/aften istede for natt, enn at jeg får en sykemelding og har helt fri..

Noen som vet litt om dette? Og evt hvor jeg får tak i dette skjemaet? Spurte avd spl igjen når legen ikke visste noe om det og hun lurte på om det lå på nav.no, men har ikke funnet noe der..... Skal visst ikke være lett dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Trodde dette var noe legen hadde jeg. Jobber som hjelpepleier, og sliter med kveldsvakter, tenkte kanskje jeg skulle søke om det samme snart. I min kommune har de nå ett trekant sammarbeid med jordmor, leder og ansatt.

Du kan kreve tilrettelegging =)

Masse lykke til =)=)

Skrevet

Om de ikke kan tilrettelegge skal du få svangerskapspenger

Skrevet

Der jeg jobber har vi tidligvakter, midtpådagen-vakter, ettermiddag, kveld og netter. Til alle mulige klokkeslett!

Og min arbeidsplass har laget en brosjyre for oss som er gravide i den jobben jeg har. Og der står det følgende om nattevakter:

"Lang arbeidstid, skift- og nattarbeid kan ha en betydelig innvirkning på helsen til gravide. Gravide opplever ofte i tillegg økt tretthet hele døgnet. Gravide xxx og xxx bør derfor gis muligheter til dag/kveldsarbeid!"

Dette gjelder på min arbeidsplass, men jeg vil tro at de fleste arbeidsplasser tenker det samme. Ei venninne av meg måtte true med sykemelding før de ga henne andre vakter enn nattevakter.

Du kan jo evt. høre om det er mulig med aktiv sykemelding da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...