Gå til innhold

Kan en lege 'kjenne' graviditet på livmorhalsen?

Anbefalte innlegg

Er 1 uke over IKM, og jeg fikk en svak pos test på lørdag og neg i dag, så jeg begynner å lure på om noe er som det ikke skal for det kjennes som jeg er...

Så kan en fastlege kjenne på tappen om noe er i gjære, og om man er gravid? Tenkte å komme meg inn til han før jeg ringer gyn på sykehuset.

Fortsetter under...

Det skjer noe med livmortappen når vi går gravide, men vet ikke hvor tidlig forandringen skjer...

Da jeg ventet mitt første barn hadde jeg en underlivsundersøkelse fordi det var mange år siden sist, legen sa da at han kunne se på mormunnen at jeg var ca 9 uker på vei.

Men sikreste måten å få svar på er blodprøve da, om de tar en blodprøve med f.eks 3 dagers mellomrom ser de om "svangerskapshormonene" øker.

Jeg vet ikke hvor tidlig de kan kjenne det, men de kan definitivt kjenne det. Legen min har kjent både at jeg er gravid, og kjent på størrelsen på livmor og angitt temmelig nøyaktig hvor langt jeg er på vei både forrige gang og denne gangen :)

Hun kunne faktisk også SE det - det er noe med at blodtilstrømmingen endrer fargen. Men som sagt, jeg vet ikke hvor tidlig de kan se/kjenne sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...