Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har alltid vært glad og flink til å sove, legger henne ca kl 18, og hun kan sove til jeg vekker henne på morgenen (med en spisepause ila natta). Men da jeg sa til Hs at hun ikke sover mer enn en halvtime på formiddagen, og 2-3 timer på ettermiddagen, mente HS jeg burde prøve å vekke jenta kl 07 eller 08 på morgenen, for å få styr på blundene. Og det har i en viss grad fungert, hun sover mer på formiddagen, men ikke så ofte på ettermiddagene.

Men jeg saaaavner virkelig å ligge lenge om morgenen, selv om jeg nå har anledning til å sove mens hun sover på formiddagen. Tror egentlig jeg er mer fornøyd nå, enn da vi sov lenge på morgenen, godt med de pausene ila dagen når hun sover.

Men hvordan få styr på at hun skal sove jevnt hele dagen? I stedet for masse på formiddagen, og ingenting på ettermiddagen, eller motsatt. Jeg bruker ikke å la henne sove mer enn 2 timer i strekk på dagen, da har jeg også litt kontroll på når hun får mat, for å kunne planlegge dagene om vi skal dra ut e.l. Bruker dere å vekke babyene (hun er 3 mnd) når de har sovet lenge nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Da jenta mi var så lita så lot jeg henne styre sovingen selv. Jeg fant ut at det var best da jeg syntes det ble vanskelig å tvinge frem noen rutiner. Jeg la henne rett og slett når hun var trøtt. La jeg henne hvis hun ikke var trøtt ble det bare hyling og stress for oss begge egentlig. Nå er hun 6 1/2 mnd og først nå synes jeg dagene begynner å bli litt mere rutinerte. Nå våkner hun fast i sju tiden og har 3 faste dupper gjennom dagen. Syntes det løsnet litt da vi startet med grøt formiddag og kveld. (Fullammet til hun var 5 1/2 mnd).

Nå er jo babyene veldig forskjellige da så man må jo bare finne ut hva som er best for den lille. :)

Skrevet

Jeg synes du skal kjøre på med de rutinene som fungerer best for dere. Om du trives bedre med å sove litt lenger, er det da ingenting i veien for det. Antakeligvis vil hun forandre litt på rutinene av seg selv etterhvert også.

Min er 2 mnd og 1 uke, og hun våkner nå kl. 8. For 3 uker siden sov hun til både 9 og 10. Jeg sov så lenge hun sov, og det er jeg glad for nå.

Ellers begynner hun å få en slags rytme, men får sove når hun er trøtt. Legges mellom kl. 9 og halv 10 på kvelden.

Skrevet

Helt enig dem ovenfor, la henne styre sovinga selv - spesielt når hun har en så god og fantastisk rytme! Disse helsesøstrene sier så mye rart...

Skrevet

Enig med de over, så lenge hun har en rytme hun virker fornøyd med-- og ikke minst DU er fornøyd med, så ville jeg latt henne styre det selv- ennå.

Vesla vår er nå 9 mnd, og har egentlig aldri hatt faste sovetider på dagtid, har våknet til litt forskjellige tider på morran, men vanligvis rundt syv. Hun har sovet hele natten fra ca to mnd, og jeg var redd jeg ville forstyrre nattesøvnen hennes (og vår!!!) om jeg begynte å vekke henne, så har latt henne styre, lagt henne når hun var trøtt på dagen, og stort sett latt henne sove til hun våknet selv. Unntaket er at jeg har prøvd å få henne til å være mer og mere våken på ettermiddagene ettersom hun har blitt eldre, for å sikre at hun er trøtt nok til å sovne på kvelden -og sove hele natten:)

Nå er hun 9 mnd, og sover en liten dupp ca 2.5 timer etter at hun våkner om mårran, jeg vekker henne om hun sover etter kl 11- for hun trenger en dupp til ca. 2.5 time etter formiddagsluren. Sover hun så lenge som til 1430 vekker jeg henne.... Har utrolig nok funket å la henne styre det meste av sovingen selv, hun har vært fornøyd og har også vært lett å legge- siden jeg legger henne når hun er trøtt.. og mett.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...