Gå til innhold

HVORFOR tar så mange med seg hele familien på legevakta/kveldspol på barneklinikken?

Anbefalte innlegg

Ikveld måtte vi på barneklinikken med gutten vår. Ög vi var ikke de eneste for å si det sånn...

Greit nok at man må sitte timesvis i kø før man får hjelp (det betyr heldigvis at det ikke er SÅ alvorlig fatt). Men det jeg ikke forstår er at så mange har med seg sykt barn + x antall søsken + mor og far! Særlig når man ikke klarer å holde styr på de friske barna mens man er der...

Det var utrolig slitsomt å sitte i timesvis i ett stort venterom med mange syke barn som selvfølgelig også var sutrete (deriblant mitt eget) - men det som var mest travelt var at friske søsken i alderen ca. 7-12 holdt ett VOLDSOMT sirkus og lydnivå uten at foreldrene så ut til å bry seg.

Jeg holdt på å bli sprø og skjønner ikke at den ene forelderen heller kan være hjemme med de andre barna. Det står tross alt ikke om livet når man må vente i flere timer....!

(Det var ikke bare EN familie der, og jeg snakker om familier som hadde med seg TO voksne - ikke om de stakkars aleneforeldrene som må ha med seg hele ungeflokken)

Fatter ikke hva noen folk tenker med altså....

Fortsetter under...

Kanskje bare en av de voksne hadde lappen, og den andre var med for å roe barnet? Ikke lett å kjøre et sykt barn alene til sykehuset, spesielt ikke hvis de er små og er hysteriske. Da er det godt å ha partneren med som kan berolige....og da må nødvendigvis søsken være med, man etterlater ikke små barn alene hjemme.

Vet du, da er det nesten så jeg synest at man får ta en taxi....iallfall etter i kveld. Men jeg skjønner jo at alle ikke har råd...

I det minste burde de klare å holde styr på ungene som er friske mens man er der. Det var ikke de små ungene som bråkte, det var barn som var så store at de godt hadde forstått hvorfor de burde leke rolig om de bare hadde fått skikkelig beskjed....

Jeg burde nok kanskje det. Men selv synest jeg faktisk det er litt vanskelig når foreldrene er tilstede og ikke ser poenget. Men skal skjerpe meg....

Vi var der forresten i så mange timer at jeg godt kunne se at ingen av de andre som satt i køen var så akutt syke at de konstant måtte være to om å se etter sitt barn.

Jaja.....får bare håpe vi blir syke i fastlegen sin kontortid neste gang, for dette var slitsomt...

Hi, har du bare ett barn? Eller har du ikke evnen til å se at andre har andre behov/liv/muligheter enn det du har?

Helt i orden at du irriterer deg over at flere barn er med, men de fleste tok nok ikke den løsningen fordi de hadde lyst å være der en hel kveld hele familien. Mange omstendigheter som forsvarer å måtte dra alle og enhver på legevakt eller lignende.

Annonse

Joda, jeg ser som sagt at noen kanskje må.

Men synest for det første at det er rart at såpass MANGE har med seg hele familien, og for det andre synest jeg da at man kan brukte litt energi på å passe på at de barna man har med seg oppfører seg sånn noen lunde. (Type ikke spille fotball inne eller springe rundt å leke sisten mens man rope høyt til hverandre)

Det var skikkelig texas der altså, ikke snakk om vanlig lek! Man kunne ikke høre navnene som ble ropt opp, så sekretæren/spl. måtte gå rundt å gjenta det flere ganger.

Haha, møte deg selv i døra...

Helt enig med deg!

De fleste familier kan klare å planlegge dette.

På et venterom skal det være rolig!

Syns det er rart personalet der ikke gir beskjed..

En evt neste gang så går det kanskje ann å si ifra i luka?

-tror forresten det er mange mødre som ikke vil være der aleine fordi dem er usikre og vil ha støtten fra far.

Håper du slipper flere legevaktbesøk :)

Det er ingen som har hevdet et besøk på legevakten er hyggelig, ei heller behagelig.

Syntes det er godt å se friske glade barn på legevakten jeg, ikke bare triste små som har det vondt...

syns den ene foreldren kunne ha vært hjemme med resten av ungeflokken jeg... den som føler seg mest trygg kan jo dra dit.. og hvis det vil si at de må være to som kjører, så kan alltids den ene ta barna med seg på en kjøretur med de som skal dit...

ha nok tiltet selv hvis jeg ha sotte slik (moa kommer fra en alenemor familie der vi begge to søsken måtte bli med, og vi kunne bare våge oss å lage bråk... da var det mor midt mellom med beskjed om å klip att... alt går hvis det er vilje for det)

Her er det fordi det er kun samboeren som har lappen, jeg som har puppen så da må hele gjengen være med da! Men vi gir ungene streng beskjed om at de skal være STILLE! Og det er de, så da er jo ikke de noe problem?:)

Dette gjelder når minsten er syk da..Han roer seg som oftest kun med pupp når han er syk.. Har blitt litt for ofte i det siste :(

Annonse

Her er det også bare samboern som har lappen, når minstemann ble syk og måtte til legevakten, tok jeg bare taxi. Ser ikke noe grunn til å drasse med pappan og storebror.

Det der har jeg lurt på også. Jeg er fra en kommune med 50 000 innbyggere ( og dobbelt så mange om sommeren), så legevakta er ikke så stor. Venterommet har kanskje 10 stoler, og er ganske smalt. Et par ganger når jeg hr vært innom der med unger som har skadet seg så sitter det hele familier der. De ordner gjerne stolene i gruppe slik at det er umulig å komme fram og det ender med at syke og skadde må stå fordi de skal ha med seg mor, far, 2-3 søsken, bestemor og en tante.

Flere enn en gang har personalet kommet og jaget ut de som ikke er syke, og sagt at 1 pårørende kan vente der. Da går de andre gjerne ut, men siger inn igjen i løpet av et kvarter.

Jeg ser INGEN gode grunner til at hele familien må være med når det er 1 som er syk.

Om bare en har lappen, da drar den, eller kjører og henter den andre, evt tar den som ikke har lappen en taxi.

Om man ikke takler å dra på legevakta aleine, så får man lære seg det eller skaffe barnevakt til de andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...