Gå til innhold

hvor mye snakker deres 1 åringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min er 13 mnd. Han sier mamma og pappa og voff (når han ser tassen eller en ekte hund) og så sier han "der" og peker på det han vil vi skal se på :) Så høres det ut som han prøver å si mjaaaau når han ser en katt. Lager lyse rare lyder. Bortsett fra det er det mye uforstålig babbling og roping ;)

Har også en tospråkelig på 15 mnd.

Han sier mamma og pappa, se, der, hade, dog, lys, fisk

Kommer ikke på noe mer nå. Sykepleieren var fornøyd på 15 mnd kontrollen iallefall. Så lenge babyen babler tror jeg ikke det er noen grunn til bekymring.

Jeg har hørt (av logoped) at tospråkelig gjennomsnittlig henger etter til 3 klasse, etter det ligger de som regel foran andre barn språklig sett.

Annonse

Rundt den tiden hadde språket nettopp "eksplodert" litt, så noen ord kunne han. Fra ingen til rundt ti ord. Siden da har det kommet et nytt ord om dagen, nesten. Nå er han 16,5 mnd og snakker i korte setninger (men bare helt enkle greier som "Det er ball der!", og ikke særlig rent) :-)

Bare vent, plutselig kommer det hos dere også!

Annonse

Jenta mi er straks 16 mnd, og hun har 'skravlet' siden hun var 5-6 mnd. Mest babling i begynnelsen såklart, men nå begynner det å komme mange ord.

Hun sier mamma, pappa, nam nam, ball, sjå, sjå der, klappe, stor, pupp (hehe), hadjiiiii (hello kitty...), nei,

kommer ikke på mer i farta..

Hun begynte å åle da hun var 8 mnd, satte seg opp da hun var 11 mnd, og reiste seg opp da hun var 11 1/2 mnd. Hun krabbet ikke før hun var 13 mnd, og hun har akkurat tatt sine første skritt nå.

Så kanskje det er noe i at de som er tidlig motorisk er tregere med å prate og omvendt? Ingen regel uten unntak selvfølgelig.

Dattera mi babler og tuller for det meste. Men sier mamma, pappa(dadda), Mor, og far uten R. Gu(d)mo®, masse dyrelyder, der, "Å-åååååo" når noen kommer, hadet, heia og div andre standardord.

Men disse ordene sier hun ikke når hun babler normalt til lekene sine, bortsett fra "deeeer"

Jeg har tvilinger på 17 mnd.

Jenta skjønner det meste av det jeg sier, svarer tydelig ja og nei, og utfører besjeder.

Hun kan si mange ord og hun synger "bæbæ lille lam", "Hjulene på bussen" og "rokenroll fiske boll"

Sønnen min er på en annen planet. Han sier øøøh eh når jeg spør han om noe og skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener.

Han sier:

Minne - Min

Namena - smok og klut

Mamma og Pappa

Tatan- Kaptei sabeltan

Baje - Bade

Det er det jeg kommer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...