Lykkemamma Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 Jeg har en jente på 5 uker. Hun samsover med oss. Fram til nå har vi lagt henne samtidig som vi har tatt kveld. Men det kunne jo ha vært greit med litt alenetid på kvelden. Jeg lurer på om dere legger dere sammen med baby til h*n har sovnet, eller om dere forlater soverommet med våken baby. Jeg syns jo så synd på henne som må ligge der alene. Men er samtidig litt redd for å innføre dårlige vaner som at vi MÅ ligge sammen med henne til hun sovner.
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 6. mars 2011 #2 Skrevet 6. mars 2011 Vi har stort sett lagt baby alene på kveldene helt fra begynnelsen. Husker ikke helt når sånn i starten, men la henne der kanskje sånn 20-21 og så ammet jeg på soverommet i steden for at hun sov i stua og jeg ammet der om kveldene. Det tror jeg at jeg har fått igjen for nå. Etterhvert som hun ble større ble hun trøttere om kvelden og nå legger hun seg 18.30. Ammer på stua, og så legger jeg henne i senga med smokk, kosekluten og en cd med godnatt-sanger på. Gir henne en klem og ett kyss på kinnet, sier at jeg er masse gla i henne og sov godt lille venn. Da sovner hun i løpet av 5 min som regel. Andre ganger kan hun ligge våken og se seg rundt, men det ser ut som hun bare koser seg og hviler, så jeg syns bare det er koselig å se at hun kan ha det fint i sitt eget selskap og "oppsummere dagen" eller hva det nå enn er hu holder på med Hu er 4 mnd nå Hun ligger sjelden våken lenge, men jeg tror hun er så trygg på at vi er i nærheten og kommer hvis det er noe, slik at tryggheten gjør at hun finner roen og sovner fort. Veldig deilig at det går så glatt med legginga - og måtte det vare til evig tid Hehe..
NiT&miniputt Skrevet 6. mars 2011 #3 Skrevet 6. mars 2011 Babyen er 3 mnd. Gir ofte og mye mat på kveldstid. Tar kveldsstellet, gir mer mat og så legges han som regel våken i senga si. Har en spilledåse som vi setter på, synger litt. Trengs ikke, men det er mest kos for meg:) Han ligger våken og ser seg rundt eller veiver villmann, uansett så sovner han av seg selv etter en stund. Legger seg kl 21, sover til 05-06.30, og så igjen til 07.30-09.00 alt etter som. Bortskjemt med fangsoving videre på dagen. Jeg syns det er så kos o så sover han lengre da. Lager vel litt dumme vaner der. Må jobbe litt med den tror jeg;) Han har blitt mer og mer selvstendig etterhvert. Måtte være i hendene hele tiden den første tiden. Har aldri latt han skrike og gitt han all nærkontakt han ville ha. Mye arbeid, men han følte seg kun trygg der. Så en dag sa han ifra at han ville ligge alene, etter det så har det gått som en drøm.
Prinsessemamma x 2 Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 Jenta vår er 2 måneder, og vi legger henne våken, men trøtt, i senga si. Ønsker at hun skal finne søvnen selv, og det gjør hun stort sett. Hun samsover med oss utover natta, vi pleier stort sett begge å sovne under mating i 3 tiden
mammatetogansketette:)) Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 Har med begge lagt de våkne i senga fra første stund. I starten lå de i en kurv på stua, også der sovnet de selv, så bar vi de -i kurven-.til soverommet når vi la oss. Begynte rett å slett med at ble de trøtte (og mette) etter kl. ni, la vi de i senga, og det var natta. Ganske fort ble det da fast natta kl. ni! Her er da rutinene vært mat, stell, og rett i seng- inn på soverommet, klem, legg ned, stryk lett over kinnet, sier natta og går ut av rommet og slår av lyset. Leggingen har stort sett vært en lek her i huset, bank i bordet
littlefairy Skrevet 6. mars 2011 #6 Skrevet 6. mars 2011 De første ukene la jeg lillegutt når vi la oss, men også fordi han var så og si lysvåken fram til da, og sovna som regel ikke før elleve tolv tiden uansett, så nytta på en måte ikke legge han før det...) Men etterhvert merka jeg han ble trøtt tidligere og tidligere, så da la jeg han i 22 tiden, så i 21.30 tiden,osv (da ga jeg pupp på soverommet og da sovna han som regel på meg før jeg la han i senga og gikk ut) og nå sovner han alt fra 19.30-21-30, (tar alltid på pysj og stell i 19 tiden). Jeg prøver å gi siste måltid i stua når jeg merker han er trøtt (som regel i 20tiden, og så bære han i senga, da er han ofte stuptrøtt og sovner fort. mens andre ganger våkner han litt på vei bort til soverommet, og ligger en stund før han sovner (med smokk) Men ikveld la jeg han kl 20.30, og han klarte ikke roe seg ordentlig i senga si, og var flere turer inn for å putte i smokken, så da tenkte jeg han kanskje var mer sulten, og da sovna han ved puppen etter noen slurker med melk igjen... ca 21.30. (han er forresten snart 11 uker) Dette ble mye greier, men jeg ville nok bare si at rutinene kommer tidsnok, og dem sier man ikke trenger tenke så mye på leggerutiner før 3-4mnd alder, og det finnes nok av tips og metoder for å lære de å sovne av seg selv hvis dem sliter med det (ikke gråtekurer!) som man kan prøve ut når den tid kommer. men du kan jo alltids begynne med å bære henne inn på soverommet hvis hun skulle sovne i stua etc på kveldstid før dere legger dere, eller bære henne i seng når du ser hun er trøtt og holder på å sovne, så ser du hva som skjer og så tar du det derfra
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 6. mars 2011 #7 Skrevet 6. mars 2011 Baby 6 måneder; Først får han kveldsgrøten. Så tas kveldsstellet, ca hver tredje kveld blir han badet. Etter kveldsstell og pysj så legges han i senga. Jeg tar på uroen over senga og gir ham smokken. Så får han kosekluten sin, jeg stryker han over hodet og sier natta. Så går jeg. Og han sovner. Råd fra en trebarnsmamma - IKKE forvent alenetid allerede nå. Da blir du bare stresset og skuffet når det ikke går. La henne regulere seg selv på det området. Og IKKE venn henne til at dere er der til hun sovner. Før du vet ordet av det så har du ligget i seng med henne hver kveld til skolestart... frister det? Satt på spissen, selvsagt Men ikke start livet hennes med slike vaner. Hun sier i fra hvis hun blir ensom der inne, da går du selvsagt inn. Men ikke skap et behov som ikke er der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå