Gå til innhold

Spiser egg og bacon til frokost hver dag, fråtser i fløte og seterrømme og kg bare renner av!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tviler ikke på at lavkarbo fungerer, men for meg gikk det bare ikke, da jeg ble kvalm av alt fettet og egentlig aldri har våknet opp og har hatt lyst på bacon til frokost. Er for glad i frukt og til å ha utbytte av lavkarbo:) Men hver sin lyst:)

Skrevet

Hvis animalsk fett tykner blodet og gir hjerteinfarkt, hvorfor kom hjerteinfarktboomen etter innføringen av margarin og herdet fett? Før den tid var det minimalt med hjerteinfarkt, nå er det drøssevis. Og det er ikke fettet vi skal skylde på der.

Ikke lavkarber.

Skrevet

Til anonym over her et sted som skrev at gi meg en lege som sier at dette er greit så skal jeg spise sokkene hans.......

http://www.lommelegen.no/375619/ketose-og-slanking

Nå vet jo ikke jeg hvor lett det er å få fatt i sokkene hans, men er kanskje bare å begynne å lete.......

Skrevet

Jaja. Dere får bare krangle så mye dere vil :)

Det er ikke JEG som går glipp av sunn og slank kropp, fin hud, godt humør, stabilt blodsukker og sunne blodårer . Kan se på temperamentet her inne at det er fler som kunne hatt godt av å spise litt mindre stivelse, slik at ikke blodsukkeret deres svingte så fælt! Da hadde dere kanskje klart å holde dere litt rolige og saklige i en diskusjon.

LCHF forever:)

Skrevet

Hvis man komprimerte hele menneskehetens eksistens ned til ETT ÅR, så har vi spist brød og poteter siden I GÅR. Før det spiste menneskene animalsk fett, LITT grønnsaker og LITT bær.

Menneskekroppen er ikke skapt for å spise korn, pasta og poteter. Den vil KUNNE tilpasse seg denne karbohydratrike maten , men det vil skje gjennom evolusjon, og vi snakker om tusenvis av år frem i tid. Nåtidens menneskekropp er bedre tilpasset animalsk føde. Se på eskimoene f. eks. De lever av kjøtt og fett store deler av året, og er i ketose store deler av året. Så vidt jeg vet er ikke eskimoene plaget med mye hjerte/karsykdommer, tvert imot. De er et sterkt folkeslag som lever et hardt liv.

Skrevet

Litt søkt å vise til eskimoers kosthold.

De tåler faktisk et høyere fettinntak en hva vi gjør fordi kroppen er mer tilpasset det!

I tillegg er det meste av kjøttet de spiser ubehandlet.

Skrevet

Lille-Pernille : Tror du virkelig at brød er bra for deg ? Kan virke som at du burde sette deg inn i livsstilen før du uttaler deg. Det er overhodet ikke søkt å vise til eskimoers kosthold. Kroppene er tilpasset lange og harde vintre og har skjeve øyne så de skal ha bedre beskyttelse for øynene mot den skarpe solen.

Kroppene våre derimot reagerer helt likt på ubeandlet kjøtt. Og hvis du visste bedre ville du visst at man spiser ALDRI noe som er bearbeidet på lavkarbo. Rene friske råvarer.

Dessuten kan du aldri bli sykelig tynn på lavkarbo du kommer i en vekt som er gunstig for deg. Hverken overvektig eller undervektig.

Man kan spise mye mer lavkarbomat for samme mengde kalorier konta light produkter og brød.

Skrevet

Jeg mener at et jevnt over sunt og variert kosthold med litt daglig mosjon er oppskriften til god helse!

Kan du motbevise påstanden min?

Og ja, sammenligning med eskimoer er faktisk søkt.

Dersom du tror at vi tåler levesettet og kostholdet til eskimoene på samme måte som de gjør så vel bekomme!

Brød er bra for meg. Kanskje ikke for deg.

Jeg spiser mine to grove brødskiver daglig med god samvittighet!

Har forresten flere i familie og omgangskrets som er lavkarbovrak. Makan til mas om mat og annet skal man lete lenge etter!

Folk på diett, enten den er kortvarig eller permanent gnåler så vanvittig om både hva de kan spise, ikke kan spise, savner, ikke savner at jeg blir helt matt...

Skrevet

Og forresten anno 09:40

Du skriver at man ALDRI spiser noe som er bearbeidet på lavkarbo

Dete steker vel både kjøtt og fisk som dere spiser?

Eller kjører dere full eskimostil og tar det rått?

Skrevet

Lille Pernille - Like herlig som du forbanner lavkarbo kommer de som forbanner et karbohydrat holdig kosthold forbanna deg. Er ikke mer å si om saken.

Ja, trening er sunt og godt! Lavkarbo funker fint for meg ved siden av trening. Jeg har PCOS og etter jeg sluttet med raske karbohydrater får jeg mensen hver mnd og har null cyster på eggstokkene. Som du sikkert vet er PCOS en metabolsk styrt tilstand som forværres ved ugjevne blodsukkerstigninger. På lavkarbokosthold så har jeg et jevnt blodsukker og mensen som bevis på at klokkeriet fungerer.

Jeg spiser aldri pasta, potet og brød. Sukker er det minimalt av men jeg kan fint spise andre kornslag bare de har en lavere glykemisk index.

Skrevet

Jeg forbanner ikke lavkarbo, men jeg forbanner hysteriet rundt det.

Mange som går på lavkarbo er så opptatt at alle andre også må gjøre det. Det finnes ikke annet kosthold som er bra er ofte påstanden.

I tillegg er det så mange som er sykelige opptatt av hva de putter i munnen. Jeg synes det er masete!

At noen finner sin livsstil i lavkarbo er sikkert fint. Jeg legger meg ikke opp i det. Dog, jeg er jo spent på langtidskonsekvensene.

Selv om jeg spiser min daglige porsjon karbohydrater så er det ikke dermed sagt at jeg spiser raske karbohydrater... (hvertfall ikke spesielt ofte)

Skrevet

Jeg har vel den erfaringen at de fleste som er på diett har den innstillingen mtp hysteri. Tror det blir sånn at når folk finner noe som fungerer vil de gjerne dele det med omverden.

Skrevet

Sant nok.

Men jeg går nærmest i fistel når jeg er ute med venner og vi skal spise og kose oss og det alltid er et karbovrak som må påpeke at det alle spiser er så usunt.

"Hva skal du spise bacalao? Gud, vet du ikke hvor farlig det er med poteter????"

"Åh... Drikker du øl? Vet du ikke hvor mange kalorier og karbohydrater det inneholder????"

Seriøst, man må gjerne drikke både fløte og spise fett eller drikke vann og spise støv for alt jeg bryr meg.

Men la nå bacalaoen og pilsen min være i fred;-)

Skrevet

Lille Pernille du skriver ;

"Jeg mener at et jevnt over sunt og variert kosthold med litt daglig mosjon er oppskriften til god helse!"

Dette er da ikke noen motsetning til lavkarbokosthold.?? mener du at rene råvarer av fisk, kjøtt og fugl, vilt osv er dårlige?. Sett det sammen med grønnsaker som gir sunne langsomme karbohydrater, og litt mosjon, så hvor er det usunne og farlige da mener du?

At man tilsetter fett er i et slikt kosthold ikke farlig i hele tatt for pga at man ikke tilføyer kroppen raske karbohydrater og sukker, vil fettet omdannes i kroppen og derfor forbrenne overflødig fett isteden for å lagre den slik som kroppen gjør da man spiser ( for mye raske karbohydrater, som veldig mange gjør idag) det er DET som skaper livstilsykdommene, æreforkalking, hjerte og karsykdommer , høyt kolesterol osv osv.

Skrevet

Bacalao er kjempegodt det, og hvis man er på en så streng lavkarbo diett at man ikke tillater seg små mengder med potet ol, så kutter man bare ut poteten i bacakaon og legger til squash isteden, og så drikker man en Lite øl, så fungerer det like fint.:o)

Skrevet

Jeg ser dette er et tema som engasjerer.Egentlig driter jeg i hva folk spiser og jeg er glad i brød og spiser sjokolade etc. Slank har jeg alltid vært. Men når folk kommer med direkte feilopplysninger så blir jeg litt irritert.

Det er tull at menneskeheten startet å spise animalske produkter og minimalt med grønt. Ganske logisk i grunn. Hadde ikke vært meg som hadde foreslått å spise den hesten.Menneskene var vegetarianere i mange år.

Dessuten kjenner jeg et samfunn der de aller fleste er vegetarianere og bl.a spiser mye korn. De er opptatt av helse og er svært forsiktige med alkohol og tobakk f.eks. Menneskene i dette samfunnet, som består av tusenvis av mennesker på verdensbasis, lever stort sett lenge. Dvs de har en gjennomsnittlig levealder på godt over 90 år og jeg kjenner til flere som har blitt over 100.

Skrevet

Du er klar over at det som skilte oss fra apene var at vi ble åtselsetere ?

Skrevet

Men hvordan kan grønnsaker og rent kjøtt bli usunt. Det er jo det som er hovedingrediensene i et lavkarbokosthold. I et labkarbokosthold bytter man de raske karbohydratene som er i pasta, ris, poteter, brød osv og spiser enten mer av , eller utelukkende karbohydrater av den langsomme typen som er i alle slags grønnsaker untatt de som vokser under jorden, da det er veldig mye stivelse i dem. Altså rent kjøtt og grønnsaker.

Siden man regner karbohydrater pr/100 gram så får du veldig store mengder grønnsaker før du nådd et karbohydrat nivå som overskrider 20 i løpet av en dag. La oss si at det er ca 2-3 karber per 100 gram agurk...... vel det blir jævlig mye agurk av det , og siden de fleste grønnsaker inneholder lite karbohydrater og veier lite, får man en stor fin sallat sammen med kjøttstykket, kyllingen, fisken osv . Det kaller ikke jeg en usunn måltid akkurat.

Så er det de litt mer ekstreme diettene, rundt lavkarbo, disse er ikke meningen skal foregå over tid, og dem er utvikklet for de som har en ekstrem overvekt, med en bmi over 30 eller mer. De anbefales IKKE til mennesker med mindre en 10 kilos overvekt, dels fordi effekten ikke vil være like effektiv eller hensiktsmessig, og dels fordi et helt vanlig lavkarbokosthold egentlig vil fungere bedre for dem.

som regel disse som inneholder store mengder fett. Her begrenses riktignok inntaket av også langsomme karbohydrater, men med mindre du starter på Atkinson, som forbyr alle karbohydrtater whvat so ever i 14 dagers tid. Så skal du ha et inntak av karbohydrater på ca 15-20 karber for dag. Og disse SKAL komme av friske sunne

Fettet som blir så omdiskutert, brukes som regel i disse diettene og det er for at fettet forbrenner fett når det er et så litet karbohydrat nivå i kroppen . Takket være den lille mengden av karbohydrater, samt at man ikke spiser NOE sukker gjør at kroppen kommer i ketose, (som IKKE skal sammenlignes med slik ketose som er livsfarlig for dyr og mennesker for det er ikke samme sak), og isteden for at fettet lagres og blir slik jævelskap vi blir syke og får livstilsykdommer av, så forbrennes det og man går drastisk ned i vekt.

Når man har gått ned det man trenger skal man ikke forsette den ketogene dietten lenger men sakte men sikkert introdusere kroppen for mer karbohydrater, men da av de snillere typene, og introdusere et kosthold som er inspirert av Fedon Linberg, Gi osv. Og INGEN har vondt av å kutte på karbohydratene og/eller gå for de snillere typen som feks fullkornspasta, villris, fullkornsbrød, og isteden for 2-3 poteter så kan man velge 1 potet og mere grønnt og en større proteinkilde av rene produkter av kjøtt, fisk fugl, eller vilt.

At det blir et helt sirkus rundt dette er fordi det er så mange retninger innen lavkarbo, og fordi folk ikke har peiling på hva som er hva, og når man skal bruke ditter eller bare leve med litt snillere karbohydrater. Så mikser folk ivei for eget forgodtbefinnende og finner ut at det ikke virker eller ikke ble slik dem tenkte. Men HVORFOR?? Jo fordi dem selve ikke satt seg inn i hvordan dette fungerer og HVORDAN man skal spise for at det skal PASSE akkurat den enkelte.

Skrevet

Ser denne tråden tok litt av her :) Nå er det faktisk ikke sånn at jeg fråtser i fløte og sæterrømme heller, trodde kanskje at dere skulle se litt ironien i det?? Det virker jo som at motstandere av lavkarbo tror det er nettopp det vi på lavkarbo gjør, virkelig fråtser i fett! Hadde litt f*** i meg når jeg skrev dette innlegget egentlig ;9

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor sååå mange skal bry seg med hva vi på lavkarbo spiser, HVORFOR i all verden interesserer det dere? Det at lavkarbo hjelper så mange. burde en heller være glad for!

Nå er det heller ikke sånn at jeg prøver å "frelse" dere med "normalt" kosthold, men man burde da få lov å dele hvilke fordeler det har for nettopp MEG, uten at heksejakten er i gang.

Skrevet

Synes det er flott at det går bra med deg, håper du når målet ditt.:o)

Skrevet

Takk, jeg har nådd mitt engang jeg. Har mer jeg skal ned, men har ikke giddet å sette igang igjen enda. men det blir, det blir. 20 kilo er borte fra denne kroppen ;o)

Skrevet

14.22 er meg.

Skrevet

Så deilig, da har du jo klart det en' gang og da vet du jo at du klarer det igjen! Dessuten er det jo ingen sak på lavkarbo, trenger ikke sulte seg lissom :)

Skrevet

Men man blir litt lei når "lavkarbofrelste" venninder på død og liv skal prakke på en oppskrifter og proppe ørene fulle med hva de har lest er skadelig og hva sukker gjør for oss osv osv..

JEG skjønner at sukker er farlig, i for store mengder, men jeg synes det blir feil og kaste ut brunost, appelsinjuice og yoghurt fra barnas kosthold fordi det inneholder for mye sukker...Jeg mener man da har misforstått, fordi, JA; disse matvarene inneholder mye sukker, men naturlig sukker. Noen få brunoster og noen yoghurter er tilsatt raffinert sukker, og disse mener også jeg man med fordel kan holde seg unna. Men grovbrød, knekkebrød og ja, tilog med vanlig ris, vanlig pasta og pizza synes jeg er helt greit. Det er masse karbohydrater, men det er ikke karbohydrater fra TILSATT sukker. Det er dette tilsatte, skjulte sukkeret vi bør passe oss for, iallefall når det kommer til barn. Jeg mener at rosiner, bananer, yoghurt og fruktjuice er sunne og gode varer som barna tåler og spise mye av....Boller, kjeks, sjokolade, potetgull, det er varer med mye tilsatt sukker, og varer man derfor bør være forsiktig med..

Jeg blir redd og lei meg når datteren min på 7 ikke tør spise yoghurt til frokost, fordi det er for mye sukker...Eller når man mener brunost bør kuttes ut fra barnehagen fordi det grovbrødet (De baker selv) gjør de nok hyper, fordi det er så mye sukker i det (nei, det er IKKE ei teskje tilsatt sukker i det brødet..Ei sirup eller annet tilsatt søtningmiddel...) Ja, de KAN kreve brunost uten tilsatt sukker, men kutte den ut helt????

Nei, de som har karboskrekk, vær så snill, ikke lær mine barn at frukt og yoghurt er farlig. Jeg har selv nesten dødd av spiseførtyrrelser, og jobber hardt for å fremme et sundt, naturlig kosthold, med fokus på aktivitet i hverdagen og kos til fest.Og ikke minst, jeg håper og lære de at INGEN mat er farlig, dog, alt med måte..Men jeg frykter at jeg taper kampen da dagens barnehager og skoler fokusere VELDIG på kosthold, og veldig lite på aktivitet.....SI heller at om du ser for mye TV; spiller formye data, så blir du feit..Men det er ikke lov..Men og skremme barnehagebarn med sykdom og fedme om de spiser ditt eller datt....DET er fullt ut lov og sundt....

Skrem de heller opp av sofaen enn bort fra maten.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...