Gå til innhold

Mange av lavkarbooppskriftene inneholder fløte... Hvordan kan det være så sunt?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner at raske karbohydrater er usunt, men å erstatte det med masse mettet fett, kan da heller ikke være noe godt alternativ. En ting er flerumettede- og enumettede fettsyrer...

Jeg skjønner fisk og nøtter osv., men ikke fløte, rømme og ost.

Fortsetter under...

Skal ikke være mye av det da,en dæsj eller et par spiseskjeer.

Er iallefall slik jeg begrenser det,men man må jo ha inn endel fett for å kompensere for karbohydratene,fett forbrennes jo også bedre.

Man skal ikke alltid fokusere så mye på det negative..

Fløte inneholder masse bra, som kroppen må ha... Man skal jo være sunn også, og ikke bare radmager i en rekordfart..

Det er riktig som du tenker, disse fett-kildene er ikke de sunneste. Men for dem som går på ketose-kur, er det viktig å få i seg masse fett og proteiner, og da er dette en helt grei kilde. En liten skvett fløte demper faktisk søtsuget, om det skulle bli for ille. ;)

Om du er på ketose-kur, skal metabolismen i kroppen endres, fra å forbrenne karbohydrater, til å forbrenne fett. Dette gjøres ved å gå ned til ca. 20 g karbo pr. dag, og heller tilføre fett og proteiner. Dette er jo da "ekstrem-kuren" der man taper mest kilo på kortest tid, men den passer ikke til alle. Du kan lære mere om dette på siden ketose.no Her står alle "kurene" forklart. :)

Lavkarbo er ikke tull :)

Det er sunt og godt,man trenger ikke leve nazi,bare moderat!

Og det funker for oss som har mange kilo ekstra.

Frukt er ikke spesielt sunt,spis da heller grønnsaker og bær ;)

Annonse

En lite rettelse fra tidligere her oppe, KETOLYSEKUR heter det, ikke ketose-kur ;)

Til HI, hvis du har fettskrekk, så er ikke ketolysekuren noe for deg. Da ville jeg heller prøvde meg på en mer moderat lavkarbokur, a la Fedon Lindberg. Men ketolyse er definitivt mest effektivt.

PS: frukt er ikke så sunt som alle tror, den består av sukkervann (fruktose, som man OGSÅ blir tjukk ,av på lik linje med raffinert sukker) med LITT vitaminer i, slett ikke nok til å veie opp for alt sukkeret. Grønnsaker er MYE sunnere:)

"Frukt er ikke spesielt sunt"?? Dagens latterbombe!

Jaja, den slanke kroppen min koser seg masse med frukt uten og legge på seg... Skulle jeg begynt og spist egg med fløte og diverse annet lavkarbo dritt hadde jeg blitt feit.

Jeg har brukt smør, ost og bacon i stor stil og kombinert det med masse proteiner, masse grønnsaker og veldig lite karbohydrater. Jeg har gått ned 5 kg på en mnd uten å være sulten ett sekund, og jeg var ikke veldig stor i utgangspunktet. Når snøen går kommer jeg til å trene mer, og gradvis vil jeg gå over til en mye mer moderat variant, med litt mer karber og litt mindre fett. Men jeg trives veldig godt med dette. :)

Lille-Pernille hvilket grunnlag har du for å si at det ikke er sunt i det lange løp??

Jeg har satt meg veldig inn i kosthold de siste ti årene. De siste seks årene har jeg "levd lavkarbo" og har aldri vært sunnere og friskere. Kolesterolet er supert, vekten er stabil, humør og hormoner er stabilt. Du burde ikke uttale deg om ting du ikke vet noe om!

Men hvis det er kun ketolysekuren du sikter til, så stemmer det at det ikke er sunt i det lange løp, men det er jo en kur og ikke en livsstil.

INGEN trenger raske karbohydrater som sukker, hvitt brød osv daglig.

Trekk inn klørene og slutt å fres anno 17:21.

At du går på en diett gjør deg ikke til en ekspert på fagområdet.

Jeg uttaler meg om akkurat det jeg vil. Les litt om ketose og potensielle skadevirkninger av ekstremt "karbo-fritt-kosthold" før du ber folk ikke uttale seg om ting de ikke har peiling på. Du skryter av humøret du har - bruk det i såfall konstruktivt!

Annonse

Øhh... Nå har jeg lest begge svarene, og det er jo du som er freseren her da, Lille-Pernille. Har du mensen, eller?

Syntes anonym 17.21 forklarte seg rasjonelt og greit. Og hun stilte deg bare et enkelt spørsmål - hvorpå du blir frekk i kjeften. Megge.

Lille-Pernille: slutt og kom med sludder. Ekstrem lavkarbo har ingenting med et langvarig lavkarbo kosthold å gjøre. Ekstrem lavkarbo er en introduksjon. skal du leve på varig lavkarbo er det helt andre kostholdsregler som gjelder enn 20 karber om dagen. Lavkarbo er sunt.

Dere som sier "lavkarbo er tull, spis heller sunt og mosjoner mer"

Det er jo det det går ut på jo! Å spise sunt, lavkarbo er sunt! Det gir mer energi, bedre hud, mindre oppblåsthet, og er faktisk bra for kolesterolet!

Jeg synes det er viktig at vi skiller mellom lavkarbokurer ala ketolyse og et karbohydratredusert kosthold.

Forskere som forsker på den nye lavkarbotrenden finner bl.a nyreskader som følge av kosthold hvor så og si alle karbohydrater er fjernet og erstattet med usunt fett. (Ketolyse / Atkins)

Derimot å leve litt karboredusert har nok ingen av oss vondt av, i form av å kutte overdreven bruk av sukker, pasta og hvitt brød.

Men å bytte det ut med kremfløte, seterrømme og fete oster har jeg ingen tro på.

Ingenting galt med lavkarbo, de som går på lavkarbo lever litt som steinaldermennesket, altså sånn menneskekroppen gjennom evolusjonen har tilpasset seg å leve. Kutte drastisk ned på sukker, salt og kornprodukter. Øke inntaket kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker og nøtter. Dette er et sunt kosthold! All forskning viser det. Det er dessuten ingen som blir feite av frukt, det er menneskekroppen laget for å tåle..

Men ketolyse er noe helt annet, det kan nesten ikke sammenlignes med vanlig lavkarbo.

Ulempen med begge kostholdene er at man ikke kan gå tilbake til "normalt norsk kostholsd" noengang igjen. Måten man brenner opp fettet på gjør at så fort du begynner spise mer karbohydrater suger kroppen det til seg å lagrer. Derfor er ikke disse kurene for de som ikke synes det er greit å leve lavkarbo resten av livet.

Jeg foretrekker Grethe Roede eller Libra, du går ned i vekt der også, men både korn og frukt er tillatt i moderate mengder. Jeg har gått ned de 15 kiloene jeg ønsket, uten å gå på lavkarbo. Men noe har jeg plukket fra det kostholdet også, for jeg tror de har rett når de sier det er bedre å spise smør enn margarin. Ikke ofte jeg bruker smør, men så bearbeidede matvarer som margarin og rapsolje har jeg kuttet helt ut.

Jeg tenker bare at de som har slitt med overvekt over mange år med usunt kosthold, ikke kan ha godt av de mettede fettkildene. Hvis man har begynnende forkalkning i årene (noe som da er sannsynlig), kan det da ikke være lurt å ha et fettrikt kosthold.

Man kan da få i seg proteiner, noe langsomme karnohydrater og umettet fett, uten å spise fløte og rømme. Mange av de som står fram som et godt resultat av lav-karbo, har vært særdeles overvektige. Selv om hormoner og blodsukker er i sjakk, kan da ikke kroppen bli alt for sunn på innsiden.

Jeg reagerte bare på at lav-karbo knekkebrød og omeletter osv. inneholder fløte.

HI

Det er utrolig vanskelig å diskutere lavkarbo med folk som ikke har satt seg inn i det, det er aaaaltfor mye å gå inn på her:)

Folk får tro og gjøre hva de mener er best for kroppen, JEG vet at lavkarbo er best for meg, og er veldig glad for at jeg har lest "alle" bøkene og vet hva dette dreier seg om.

Til alle dere Grete Roede-fans, det er en grunn til at også HUN har sluttet å anbefale brød og poteter, hun har nemlig funnet ut at det er SLIK man går ned i vekt mest effektivt og "smertefritt". Gleder meg til også brølekari (Kari Jackassssss) må gi etter, det kommer til å skje veldig snart.

Skjønner ikke hvorfor slanke mennesker eller de som aldri har hatt problemer med vekta blander seg inn eller vet best i slike diskusjoner?

Jeg har slitt med overvekt helt siden barneskolen,har aldri gått på slankekur før fordi jeg rett og slett ikke greier det.

Lavkarbo er ingen diett eller slankekur i mine øyne,det er en LIVSSTIL endring.

Jeg har endret kosthold i samråd med min lege da jeg var plaget med forhøyet blodtrykk,hormonforrstyrelser og bmi på 33.

Etter bare 5 uker med lavkarbo er blodtrykket bra og vekta viser 4 kg. mindre :)

Det er ikke anbefalt å gå ned mer enn 1 kg i uka om man skal ha et varig vekttap,å det er ikke farlig eller usunt å følge vanlig lavkarbo.

Man må ikke være ekstrem,det er lov å unne seg litt etterhvert.

Ønsker jo aldri å bli den karbo junkien jeg var igjen.. DET er usunn livsstil det ;)

Trener selvfølgelig også og energien blomstrer! :)

Frukt er ikke så sunt som mange tror, utrolig mye fruktsukker.

Da jeg gikk gravid fikk jeg beskjed av jm om å kutte ut frukt for fare for svangerskapsdiabetes.

Jeg har aldri tidligere hatt høyt blodsukker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...