Skaubinna Skrevet 6. mars 2011 #1 Skrevet 6. mars 2011 Eller......hva er galt med meg???????? Overalt hvor jeg leser, legges babyene. De har smokker eller kosekluter eller tommeler......eller de ligger bare og titter og sovner av seg selv. *misunnelig* Her ihuset funker ingenting av det jeg har prøvd i alle fall. Mitt lille gull på 10 uker virker å gjøre alt i sin makt for å ikke sove. Det har vært slik hele tiden.Hun er veldig våken og klar. MEN, hva godt gjør vel det når hun ikke vil sove???? Hun sover kun når vi triller henne, nå trilles hun i 5 timer daglig i tillegg til en kjøretur på 2. På kvelden bruker jeg minimum 2 timer for å legge henne.......og da med puppen som eneste middel. HJELP!!!! Jeg er så sliten, lei, frustrert, trist, bekymret. Hvorfor sover hun ikke?????? Nå skal det sies at hun har vært til behandling for KISS og at dette har gjort sitt. Men, på fredag sa manuell terapeuten at han ikke lenger kunne finne store greiene hos jentungen. Han skjønner altså heller ikke hvorfor hun ikke skal kunne sove lenger...... Hun kan IKKE sove på egenhånd. Sovner ikke i vogna uansett, kanskje i 5 minutter men så våkner hun med et skrik. Hun skal visstnok ikke ha noe vondter, men hvem vet? Er det vanlig at babyer ikke kan sove på egenhånd? Er det flere enn meg som sliter sånn med søvnen til sine små. Er det noen som har tips?????
Skaubinna Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #2 Skrevet 6. mars 2011 Altså......hun her sover når vi tilrettelegger, men ikke uten. Klarer ikke å sove i vogna ute eller inne om den ikke er i bevegelse...
kirvill Skrevet 6. mars 2011 #3 Skrevet 6. mars 2011 Du er ikke aleine! :-) Akkurat slik er min unge også. Bortsett fra etter han var 14-15 uker fikk han til (eter en ukes bevisst trening på det) å sovne av seg selv på kveld. Fra han var 12 uker fikk han til å sovne i seng mens vi rugget på han, puffet på rumpa osv. Før det bærte vi han, time etter time. Pupp funket også litt. På dagtid er han enda en som sliter med innsovninga. Har en vogn inne i leiligheta som jeg ruller over dørstokk, rugger på og lignende, for å få han til å sovne. 3 ganger daglig. Slitsomt, men nå har jeg begynt å godta at slik er han (tok lang tid gitt), og prøver å gjøre det trivelig for meg også når han skal sove - kaffe og pc på bordet, taster med ei hand og rugger vogna med den andre :-)
*Lissi* Skrevet 6. mars 2011 #4 Skrevet 6. mars 2011 Helt normalt:-) Har ikke begynt med så mye rutiner før babyene mine har vert 3 mnd. (har 5) Har aldri hatt babyer som har sovnet av seg selv forresten...
fruandersen gutt 5.okt`10 Skrevet 6. mars 2011 #5 Skrevet 6. mars 2011 Min baby sovner ikke av seg selv!! Han er nå 5 mnd! Han må puppes eller trilles i søvn... Bilen har jeg bevisst la stå, men han sovner fint i den dersom vi er på kjøretur. Nå skal vi begynne med "sovekur", hehe... Har prøvd, men klarte bare noen kvelder, så var på`n igjen. Vi er slitne, og trenger overskudd for å begynne med det. Det er liksom så lett å bare gi han puppen.... Han hadde kolikk da han var mindre, så er godt vant til denne gråten og pupping og bæring og trilling og pupping and so on.... Har kjøpt ei bok som heter Sove hele natten, av Nina Misvær (helsesøster), og den skal jeg lese NÅ, for jeg har nettopp puppet han i søvn. Og mannen var ute og trillet i morges Så kanskje vi begynner i kveld! Ikke så mange tips da.. men masse lykke til iallefall!!
Karma! Skrevet 6. mars 2011 #6 Skrevet 6. mars 2011 huff da! Anbefaler at du "lærer" han å sovne av seg selv uten å drive så mye trening på det når han er så ung For å lære han å sovne av seg selv kan du f eks gjøre dette: roe ned 10 min før du skal legge han (både til dupp og natt) dim lys, gi melk,evt kos, byss,syng- alt bare heeelt stille og rolig. når han er døsig og nesten sover legger du han ned i sengen sin- sånn at han "sovner inn" av seg selv. ikke stress med dette gjør det bare inni mellom :-) da blir det lettere etterhvert. evt skaff deg en sånn duppe dings som vogger barnet, sånn huske greier- så du slipper å gå 5 timers tur hver dag :-) men det gir vel like mye ris til egen bak som å måtte bli trillet i søvn :-p men en avlastning for dere- forløpig i hvertfall.
Skaubinna Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 6. mars 2011 Takk for svar jenter! Jeg ser flere nevner at dere har trent på ulike innsovinger, hvordan går dere frem da? Hun her kan ikke engang vugges i vogna på egenhånd uten at hun griner........når jeg dann og vann får henne til å sove, bråvåkner hun ALLTID og så er det på'n igjen. BLÆ. Syns jo synd på henne, men samtidig er jeg sliten. Jeg hadde jo vært så mye bedre mor om jeg kunne fått hentet meg inn litt i løpet av et døgn. Lurer på hvorfor hun ikke sovner når hun gnir seg i øynene og er ordentlig trøtt.... Og jeg som grudde meg til fødselen, tiden etterpå fortalte ingen meg om.......jaggu sa jeg smør!!!!!!!!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 Det er faktisk HELT normalt at små babyer ikke klarer å finne søvnen på egenhånd, så du er ihvertfall ikke alene om problemet- vit det=) Det er de færreste 10 uker gamle babyer som klarer å sovne på egenhånd tror jeg- men det er jo gjerne nettopp dem som har slike "enkle" babyer som svarer på slike sovetråder her inne, og som deler sine råd om dette. Og selv om disse rådene om å roe ned, synge, gi smokk, koseklut osv funker fint for deres babyer, så betyr ikke dette at det er noe som vil funke for alle- for babyer er like forskjellige som oss voksne! Jeg har f.eks opplevd begge deler- min første jente var ganske så "selvstendig" av seg, og sovnet fint på egenhånd uten kos eller byssing fra hun var et par-tre måneder gammel, mens lillesøster (som er 5,5 mnd nå) er en helt annen type- hun er VELDIG avhengig av nærhet og kos, både når hun er våken på dagtid og når hun skal legges om kvelden. Så hun må enten puppes i søvn eller bæres i søvn- ikke snakk om at hun klarer å sovne på egenhånd i sengen sin enda dessverre... Hun girer seg bare opp, og blir mer og mer frustrert og lei seg- og å la henne måtte skrike seg i søvn i sengen sin er ikke aktuelt for meg i det hele tatt! Så derfor gjør jeg det som kreves for å få henne til å sove, stresser ikke noe med det, for av erfaring går dette med søvn veldig i faser- og det at hun ikke klarer å finne søvnen på egenhånd nå som hun er 5 mnd gammel, betyr ikke at det ALLTID vil være sånn! Har du forresten prøvd bæresjal? Det er ofte redningen her i huset, spesielt de 4 første månedene, hvor hun ikke roet seg i verken vogna eller bilen- hun var avhengig av mammalukt og mammavarme for å klare å roe seg ned, og det fikk hun i sjalet, mens jeg fikk armene fri til å gjøre andre ting. Fra hun var 4 mnd gammel har hun roet seg fint i vogna med bare bittelitt rugging først på dagtid, så det går da riktig vei om ikke annet! Om kvelden funker ikke vogna dessverre, da er det bare mamma som gjelder, derfor bærer jeg henne ofte i søvn i bæresjalet- det tar sånn ca 5 minutter og funker fint for oss begge enn så lenge, så hvorfor ikke! Så mitt heteste tips må vel være bæresjal, og å ta tiden til hjelp- det BLIR nemlig bedre, selv om det virker helt håpløst akkurat nå! Ellers kan det også funke å pakke babyen stramt inn i et teppe (som en pølse i lompe/ baby-burrito), og bysse henne på armen helt til hun glipper med øynene, men legge henne ned i senga før hun sovner helt. Dette funket med min første ihvertfall, men ikke med lillesøster dessverre- hun lar seg ikke lure SÅ lett nei
fruandersen gutt 5.okt`10 Skrevet 6. mars 2011 #9 Skrevet 6. mars 2011 Rutiner og gjentakelser forsøker vi å innføre. Roe ned, grøt, kveldsstell, gjerne et bad og massasje, pupp, nattasangen og så blir det vanskelig for oss, hehe... han nekter å ligge i senga! Hylgriner! Men jeg har funnet ut at han må tas i god tid før han blir overtrøtt, og det kan komme fort her iallefall. Funnet ut at han bør være i seng mellom 18:30-19:00, blir det senere har vi det gående lenge. Opp-ned metoden syntes jeg var kavete, men vet ikke om jeg gjorde det helt rett, eller jeg bare var veeldig sliten selv, hehe.. så prøver nok den igjen, liker ikke å la han ligge og gråte, men tok han jo selvfølgelig om han hylgrein. Vi forsøkte med å la han gråte ett minutt, gå inn og trøste, og økte med ca ett minutt for hver gang. Det gikk bare 10 og 20 min de gangen vi prøvde, men så var det tilbake igjen, hehe.. Dette ble rotete, hehe, gjør flere ting samtidig her, hehe http://www.sovlillebaby.com/ http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=62
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. mars 2011 #10 Skrevet 6. mars 2011 Her kan du forresten lese om ulike søvntreningsmetoder, men forfatteren anbefaler ikke å begynne med slik "trening" før de er tidligst 4 mnd gamle http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm Lykke til ihvertfall, håper det løser seg snart for dere!! =)
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 6. mars 2011 #11 Skrevet 6. mars 2011 Babyen min sovner av seg selv *bank i bordet* og jeg har vært bevisst fra starten av på at han må finne søvnen selv. Jeg har ett eldre barn som ikke sov natta gjennom før han var nesten 4 år gammel... og legging av ham kunne gjerne ta en 3-4 timer hver kveld. Så derfor har jeg hatt tidligere feil i bakhodet denne gangen. Nå høres det ut som jeg motsier meg selv, men hva med å la henne styre det selv når hun skal sove for kvelden? Hun er 10 uker gammel, og når de er så små så er det "lov" med sene kvelder. Når hun er trøtt, så legger du henne. Da slipper du å styre med leggetid i to timer. Gi henne koseklut når hun skal sove og hvis hun ikke tar smokk, så kan du begynne å venne henne til den nå. Så blir det lettere for henne å finne roen når hun skal sove. Min baby legger seg nå rundt kl 19, men frem til han var 4 måneder var det gjerne både ti og elleve på kvelden før han sovnet. Og jeg stresset ikke, for jeg prøvde heller ikke å legge ham før. Men etterhvert ble døgnet stabilisert med oppvåkning på morgenen og lurer på dagen, og dermed ble legging på kvelden også stabilisert. Men å puppes i søvn, trilles i søvn etc gir stort sett bare problemer på sikt. Bedre å ta jobben nå enn kampen om et år eller to...
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 6. mars 2011 #12 Skrevet 6. mars 2011 Jeg forstår frustrasjonen din så altfor godt, lillegull var nesten 6 mnd før han endelig klarte å sovne selv uten styr og fjas og tjas! Han måtte vugges, jeg prøvde en gang når han var 4 mnd å se hva som skjedde hvis jeg bare lot han ligge i senga, han gråt ikke eller noe, men var våken og styra og ordna til kl 4.30 på morgenen, da hadde han vært våken siden kl 23.00, og det sier seg jo selv at det ikke ville funket, så jeg måtte ta han opp og vugge han! Nå når han var 6 mnd prøvde vi dette på nytt, og han sovna etter ca 15 min... Han må fortsatt tvinges (JA, TVINGES) i søvn på dagtid, kunne såklart latt han være våken, men det har vi gjort, og det funker ikke, han blir grinete og sutrer og sovner ikke uansett hvr mye han gnir seg i øya og uansett hvor trøtt han blir. Tror rett og slett at noen babyer har en antisove nerve som slår inn hver gang de blir lagt ned på mykt underlag Hehe.. Jeg har desverre ikke så mye gode råd, du kan jo prøve forskjellige innsovningsmetoder, men min erfaring var at knøttet ikke var klar for det før han var nesten 6 mnd.,..
Skaubinna Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 6. mars 2011 poäng har fått baby <3 du har rett i at vi gjør oss selv bjørnetjenester med å puppe og trille.....men hva skal vi gjøre? Føler at hele dagen går med på å få henne til å sove. Hun er nemlig trøtt som en dupp, gnir og gnir seg i øynene, kan holde seg oppe i 8 timer eller mer i strekk og blir sutrete og hylete. Men sove - det vil hun ikke! Har kjøpt det som er av smokker, hun nekter å ta dem.....kosekluter vet jeg ikke helt hvordan jeg skal introdusere.....? Hun må gjerne være oppe, men hun griner og griner bare jo trøttere hun blir. Jeg tar gjerne jobben nå, bare jeg vet åssen. Til deg som nevnte bæresjal....det har jeg kjøpt, men kanskje for sent. Vesla blir rasende inni der når hun ikke får sett seg rundt, så det har foreløpig funket dårlig det også......
hol(L)y COW Skrevet 6. mars 2011 #14 Skrevet 6. mars 2011 Har du prøvd å legge en tynn gassklut opp mot nesa? Det var det eneste som funket for oss når vår var trett. Men jeg fjernet den når han var skikkelig sovnet - synest egentlig det var litt ekkelt at han skulle ha noe i ansiktet når han sov.
Ane Elise Skrevet 7. mars 2011 #15 Skrevet 7. mars 2011 Heisann, Kanskje du skal bare ta tida til hjelp? Det er kanskje lettere sagt enn gjort, men det var det jeg gjorde med lille banet mitt. Sleit også med å få han til å sove om natta fra han ble født til ca 3mnd gammel. Om han sovnet av, så var det tidligst kl.23 og kun ved amminga, og sovnet alt fra bare 30 min opptil 3t før han våknet igjen. Mange netter skrek han i ett uansett hva vi gjorde. Kjernetiden var liksom fra 1-2 tida om natta, det var da han sovnet best av. Da han nærmet seg 3mnd gammel, tenkte jeg NÅ skal jeg få litt sove rutinen på denne karen. En dag vekket jeg han kl.8 om morgen, siden han pleide å sove til 10. Den dagen fikk han ta seg en lur kl.10 som vart i ca 2t, 13.30 til 15.15, og kl.17.15 - 17.45. Presset han å være våken til kl.20.45 før jeg begynte med kveldsstellet med han. Mellom kl.18 - 20.45 var det en del kos, trimming og stimulering. På slutten av kvelden var det mest stimulering. Han ble mer eller mindre sliten før han skulle legge seg, gjorde at saken ble lettere;) Etter kveldsstellet var unnagjort så ammet jeg til han var stappmett før jeg bysset han til han fikk blanke øyner, la han så ned i spinkel senga si, med sutt i munnen og vugget kroppen hans frem og tilbake. Etter en stund sovnet han av =) I begynnelse måtte jeg vugget lenge før han ble trøtt, nå tar det heldigvis ikke så langt tid lenger. Noen kvelder sovner han faktisk bare av seg selv i det jeg legger han i senga si Nå sover han til og med fra kl.21 - ca 6 om morgen, før han får mm, så sovner han helt til kl.9 Så mitt råd er som sagt: vær tålmodig, forhåpentligvis så går dette over etter hvert Lykke til!
fredkris Skrevet 7. mars 2011 #16 Skrevet 7. mars 2011 Å måtte trille på dagen er ganske vanlig til de er rundt 8 mnd. Du kan prøve å rugge henne i søvne, så sette vogna i ro, så rugge hver gang hun våkner til hun sovner igjen og ikke ta henne opp på feks to timer. De fleste vil da finne en søvnrytme etterhvert. Dette er hva jeg har gjort på mine tre barn, som alle har lagt seg kl 19 uten å lage en lyd fra de små. Begynn å lage faste kveldsrutiner med bading og pysj og mat. Trill en tur ute og gå til baby har soovet i ca 45 min. Bær da bagen inn på et stille, mørkt og kaldt rom. Gjør dette i ca 14 dager (hver kveld!) tidligere og tidligere til babyen legger seg når du vil, feks kl 19. Da kan du prøve å legge i vogna som står i ro, så gå inn og rugge på vogna på soverommet hvis hun blir hysterisk. Men ikke ta henne opp. Etter ca 3 uker har kjeg kunnet legge de i vognbag uten protester, de sovner av seg selv. Flyttet over fra vognbag til sprinkelseng etter noen uker. På natten har jeg hatt en ekstra madrass på gulvet hvor jeg har ammet de, slik at jde ikke har blitt vekket når de blir lagt ned. På dagen vekkes de senest 07.30. Legges så til nogenlunde faste tider og går tur slik at sovevaner etablerers. Feks tre turer når de er så små. etter noen uker kan de sove mens vogna står i ro. Da vil du etterhvert også få rytme på spising. de fleste barn liker rutiner Lykke til!
*Smiley* Skrevet 7. mars 2011 #17 Skrevet 7. mars 2011 Hei:) Så leit at dere sliter med dette ennå. Har dere forsøkt å legge henne ned på siden istedenfor på ryggen?Det funker ganske bra her i huset.Snur henne på rygg når hun sover.. For noen uker siden var byssing det eneste som hjalp. Nå blir hun bare mer grinete jo mer vi bysser...blir rett og slett overstimulert! Lett liksom? ?NOT! Denne helgen har hun vært mye urolig og ikke villet sove så bra.Merker at med en gang hun blir overtrøtt så tar det evigheter for å få henne til å sovne. Isted la jeg henne ned på sofaen i et teppe.Lot henne sutre litt og jaggu sovnet hun :)Måtte bare putte smokken inn et par ganger Det blir bedre ..når er ikke godt å si dessverre. Men det hjelper nok at hun blir eldre .De fleste ting som søvn, magevondt osv løsner gjerne ved 3-4 mnd alder. Krysser fingrene for at vesla deres snart finner mer ro og at dere kan nyte babytiden.
Hanna30 Skrevet 7. mars 2011 #18 Skrevet 7. mars 2011 Det er nok helt vanlig at de ikke finner søvnen selv ja. Min sovna om jeg vippa ham kraftig i vippestolen. Så fram til han var 5 måneder ca. så gjorde jeg det. Stressa ikke med å skulle legge ham, for det blir jo bare styr, og da bruker man flere timer. Ventet til han var klar for sånt selv, da han var ca fe-seks måneder tror jeg. Har dere vippestol? Var iallefall uunnværig for meg. Da kunne han ligge i den og bable eller leke og til slutt sovna han (jeg måtte holde den i bevegelse med foten min da). Og så bar jeg ham over til senga etter en stund. Det er iallefall ikke noe galt med hverken deg eller babyen. De jeg kjenner har det også slik, det er helt vanlig:) Prøv å ikke stress eller presse innrutiner før hun er klar selv er mitt råd. Så kommer det nok med tiden når de får mer søvnmønster av seg selv!
gutt 10 Skrevet 7. mars 2011 #19 Skrevet 7. mars 2011 Det er nok akkurat sånn det er å ha baby for mange, men enig med det som blir sagt lenger oppe her, mange med "prakteksemplar" som kommer med gode råd som absolutt ikke funker på krevende babyer. For vår del går det i samsoving og pupping i søvn på kveld og natt, jeg har ikke orket å ta kampen for å lære han å finne søvnen enda. Har derimot øvd litt på det på dagtid, med å legge han stuptrøtt i vogna og så sovner han der. Sover uansett bare 30 min, men det er en annen historie! Du må bare finne ut hva som er det beste for dere å gjøre slik at dere komme dere gjennom denne tiden og venter på at h*n skal bli eldre og mer selvstendig!
Smørblomsten<3 Skrevet 7. mars 2011 #20 Skrevet 7. mars 2011 Hei! Vi har et av de såkalte "prakteksemplarene" på 4,5mnd som sovner av seg selv. Da han var 10 uker derimot så slet vi med skikkelig med søvnen vi også. Det tok en god stund før vi klarte å "knekke koden" for hva som funket her hjemme. Gi det litt tid og få hjelp rundt dere i denne vanskelige perioden så bedrer det seg forhåpentligvis for dere også om noen uker. For de fleste jeg kjenner har det blitt mye bedre rundt 3-4 mnds alder. Vi bruker smokk og kosekluter, men det som har funket best hos oss er å legge ham FØR tretthetstegnene starter ( gni i øynene osv) og at han ikke blir overtrett - da blir det mye skrik og skrål, men ha tålmodighet litt til, han er jo fortsatt veldig liten.
Smørblomsten<3 Skrevet 7. mars 2011 #21 Skrevet 7. mars 2011 Forresten - har dere tatt dette opp med helsestasjonen? Vi var så fortvilet en periode rundt 12 ukers alder over det med søvn at helsesøster foreslo søvnpsykolog. Det var et tilbud i vår kommune. Det var 1,5 ukes ventetid, så vårt problem løste seg heldigvis før vi skulle ha timen ved å følge hs sine råd.
Skaubinna Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #22 Skrevet 7. mars 2011 Tusen takk for innspill og forslag fra dere alle sammen!! Så søte dere er som gidder å komme med utfyllende svar og oppmuntrende ord. Det setter jeg pris på. Også å høre at det er flere der ute som har det liknende. Jeg har også hørt at ting ofte snur mlm 3 og 4 mnd. Jeg innser jo at i det store og hele, er dette en relativt kort periode av livet og at det blir bedre. Men det er ikke alltid like lett å tenke slik når man sover 4 timer i døgnet, usammenhengende....... Jeg har prøvd så mange ting, at jeg føler jeg går helt tom. Særlig frustrerende er dette med at vi kan få henne til å sovne på ulike måter, men når bilen stopper, vogna ikke er i bevegelse, jeg ikke går frem og tilbake med henne på armen eller jeg forsiktig prøver å legge henne fra meg - ja så våkner hun like fort hver bidige gang. WHY?????? Spiller ingen rolle om hun har sovet 20 minutter eller 3 timer. Jeg har imidlertig notert meg noen av de forslagene dere har skrevet her og skal prøve de ut:-) Snakket med hs, men følte ikke at jeg ble hørt, annet enn at dette er heeeeelt normalt bla bla bla. Det viste seg etterpå at ungen hadde KISS, så i blant skal man lytte til morsfølelsen syns jeg. Vi har også prøvd akupunktur. Dette merker jeg faktisk bedring på. Særlig fordi hun har slitt med umodent spiserør og halsbrann stakkars liten. Hun er ikke så anspent som før og virker ikke å ha smerter lenger. I morgen skal vi til en barnefysioterapeut og få en ny titt på henne. Jeg har også lest mye på Dr. Sears.com, flere som har hørt om han? Mye fornuftig der altså!!! Igjen, tusen takk for svar alle sammen. Vi skal prøve flere ting, og kanskje viktigst; jeg skal puste ordentlig ut og stoppe og stresse. Prøve å nyte den lille vakre skapningen min i stedet. Nå sover hun i alle fall endelig i sengen min (sovet med meg de siste nettene med pupp tilgjengelig har endret 4 timers leggeritualer til 2..... kryss fingre
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 7. mars 2011 #23 Skrevet 7. mars 2011 Dette er nok vanligere enn du tror, det er bare det at mange velger ikke å snakke om hva de sliter med. Jeg trodde også at det var slik at babyer bare sov, og at de lett måtte sovne av seg selv, så lenge de var trøtte. Men neida. Vi "slet" lenge med å få jenta til å sovne av seg selv, men etterhvert oppdaget jeg at jeg ikke var alene. Og da stresset jeg ned. Innstilte meg på rugging og vugging. Helt klart frustrerende når man føler at man ikke gjør annet, og når de endelig sovner, så varer ikke duppen mer enn 20 minutt. Men det gikk over tilslutt, uten at jeg brukte noen spesiell metode. Men jeg aksepterte situasjonen og da ble det lettere å håndtere også. Det var verre når jeg hadde store forventninger om de skulle sovne av seg selv og sove masse og trodde at jeg var den eneste i verden som hadde en baby som var slik. Det anbefales vel at man venter til babyene er 3-4 mnd før man begynner å venne på de å sovne selv. Men jeg gidder ikke kjempe så hardt for det den her gangen. Etterhvert trenger de ikke like mange dupper og da blir det automatisk mindre rugging. Denne gangen er jeg mer avslappet en første gang, og forventer ingenting. Det eneste jeg vet er at ting går seg til. Gutten vår på 10 uker sovner ikke av seg selv. Jeg rugger på han hver gang. Blir selvsagt gruelig lei innimellom. Har du prøvd å ta vogna innendørs, og rugge over dørstokk? Det funket ganske greit her. Måtte rugge en del, men slapp jo å kle på meg yttertøyr for hver gang hun skulle sove. Også kunne jeg se på tv samtidig. Når jenta vår ble større syns hun det var veldig koselig at jeg sang for henne. Noen ganger måtte jeg synge mye, mens andre ganger tok det 5 minutt, så sovnet hun. Jeg er for å ta ting gradvis, og ikke bare brutalt la babyen gå fra å bli rugget og trillet til å plutselig må gråte seg i søvn. Det har ihvertfall funket greit her. Det tar litt lenger tid, men jeg syns det er verd det. Klarer ikke å høre på babyer som hylgråter. Skjønner at det er frustrerende når du står midt oppi det, og at det kanskje er liten trøst å få høre at det blir bedre. Håper det snart går seg til og at dere finner en metode som funker for dere. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå