Gå til innhold

Sykmelding etter keisersnitt - noen som vet?

Anbefalte innlegg

Har en mann som jobber turnus og er mye borte i perioder, samtidig med at vi har to barn, minstemann to år og vi venter baby snart.

Det jeg lurer på, er perioden etter fødsel. Jeg skal ta keisersnitt og kan da ikke løfte særlig mye de første ukene. Dette blir veldig vanskelig i forhold til å være alene med en nyfødt og en toåring som krever å bli løftet og båret en god del. Har jeg da krav på sykmelding disse første ukene slik at mannen min kan overta noen av de første permisjonsukene mine?

Fortsetter under...

Om jeg har forstått det riktig, er de 6 første ukene av fødselspermisjon forbeholdt mor, og kan ikke overtas av far. Så spørs om løsningen da må bli at det er far som må ta ut sykemelding eller omsorgspermisjon.

Nei, det tror jeg nok ikke du kan. Men går jo an å spørre NAV sånn i tilfelle. Men de 6 første ukene er forbeholdt mor. De to første ukene etter fødsel skal også far få permisjon i tillegg hvis han søker om det. (Dette er utenom den vanlige fedrekvoten). Noen arbeidsgivere gir permisjon med lønn, men lønn har man ikke krav på. Men de to ukene med perm til pappa har man krav på, lønn eller ikke.

Uansett, to uker med permisjon for far etter ks når man har en aktiv liten tass på to i tillegg er litt lite, har litt samme problem selv hvis vi ender med ks denne gangen her.

Nei, det tror jeg nok ikke du kan. Men går jo an å spørre NAV sånn i tilfelle. Men de 6 første ukene er forbeholdt mor. De to første ukene etter fødsel skal også far få permisjon i tillegg hvis han søker om det. (Dette er utenom den vanlige fedrekvoten). Noen arbeidsgivere gir permisjon med lønn, men lønn har man ikke krav på. Men de to ukene med perm til pappa har man krav på, lønn eller ikke.

Uansett, to uker med permisjon for far etter ks når man har en aktiv liten tass på to i tillegg er litt lite, har litt samme problem selv hvis vi ender med ks denne gangen her.

De første 6 ukene etter fødsel får dere ikke gjort noe med, de er forbeholdt mor, men far har jo krav på 10 dager fri i forbindelse med fødsel, det utgjør for de fleste to arbeidsuker. Om han får lønn eller ikke er opp til hans arbeidsgiver, men det er regulert i lov at han har krav på fri. Jeg skal selv sannsynligvis ha ks og har fått beskjed om at det skal holde å ta det med ro de første par ukene.. utover det forventer "systemet" at man klarer seg selv.. skal vel mye til at far får sykemelding på det grunnlaget.. men som sagt dine uker etter fødsel får du ikke gjort noe med.. Lykke til...

Annonse

Tror ikke du har krav på det. Et bittelite tips er å trene 2-åringen opp til at han skal klare mest mulig selv før babyen kommer. Jeg hadde keisersnitt sist gang men en jente på 1 1/2. Det gikk helt fint. Den største utfordringen var å få henne opp i senga når hun skulle legge seg de kveldene jeg var alene med begge to.

Reglene er slik: Du kan bli sykemeldt selv om du har permisjon. Dersom du er for dårlig til å ta deg av barnet. Dersom du er sykemeldt tilfaller permisjonen far, uansett om det er i den 6 ukers perioden rett etter fødsel eller ikke. Jeg vet dette fordi jeg har en god venn mved total ruptur og var sykemeldt i 5 uker etter fødsel. Mannen hennes var da hjemme og tok vare på mor og barn.

Ta kontakt med sykehuset der du har født eller med fastlegen og forklar situasjonen.

Du kan bli sykemeldt mens du har permisjon, men for at du skal få rett på sykepenger må du søke om dette ved hjelp av en utvidet legeerklæring som sier noe om at du er helt ute av stand til å ta deg av barnet. For at far skal overta din permisjon må dere også søke om dette. Det skjer ikke automatisk selv om du får innvilget sykepenger.

Når det er sagt er ikke ks grunn nok til at du får sykepenger og far foreldrepenger. Da må det ha oppstått tilleggskomplikasjoner som gjør deg mer ufør enn det som er "vanlig". Og dette må komme klart frem i en utvidet legeerklæring.

Far har rett på 14 dagers permisjon i forbindelse med fødsel. Om han får lønn eller ikke i den perioden er opp til hans arbeidsgiver. Videre kan han bruke av omsorgsdagene sine, som er 10 dager pr kalenderår. Dette pga syk barnepasser. Utover dette har dere ingen rettigheter fra folketrygden og må evt finne andre løsninger. Har han ikke noe ferie han kan ta ut? Veldferdspermisjon uten lønn?

Sykepenger har han ikke krav på da det ikke er han som er syk.

Signerer det Nisand sier.

For at far skal kunne ta over permisjonen må du være for syk til å kunne ta deg av babyen. Keisersnitt kvalifiserer ikke til det dersom det ikke skulle skje noe helt spesielt.

I dette tilfelle gjelder det jo egentlig pass av storesøsken. Dvs at far kan være hjemme de 2 ukene han har rett på i forbindelse med fødsel, lønn avh av arbeidsgiver. I tillegg kan han ta av de 10 dagene han har som han kan være hjemme med sykt barn eller pga barnepassers sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...