Gå til innhold

Dere med lavt stoffskifte - Hypothyreose

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 14ende uke og tar jevnlig blodprøver for stoffskiftet mitt. Jeg tar HØYE doser, 150 mikrogram Levaxin hver dag.

Hvor stor dose levaxin bruker dere - Kan vi lage en liste?

På siste legetime sier legen det er for lavt og at jeg muligens må forhøye dosen til 200 mikrogram. ??!!?&¤!?? En frisk skjoldbruskkjertel produserer i løpet av en dag samme mengde, 200 mikrogram thyroxin. Det betyr jo at min skjoldbruskkjertel er omtrent ødelagt! Legen mente det ikke var noe alvorlig, bare det følges opp. Vet ikke om jeg skal være sint eller bekymret.

Fortsetter under...

Hei.

Jeg bruker normalt 100 mg om dagen, men nå i svangerskapet har jeg måttet øke til 150 mg.

Det er helt normalt at man får behov for å øke i svangerskapet, det kan godt være at du er tilbake på 150 mg igjen en elelr annen gang etter fødselen.

Når vi har for lavt stoffskifte så ER allerede skjoldbrukskjertelen ødelagt.

Og den blir jo aldri reparert.

This is for life. :)

Ja skjønner dette er "for life". Har hatt dette i 15 år, men det er så leit å erkjenne at skoldbruskkjertelen er dysfunksjonell. Komplett? Delvis? Skulle bare ønske at legen kunne orientere bedre rundt dette.

Flere med hypothyreose?

Annonse

300? Og flere av dere er på 150 mkr.gr. Det hjelper å høre om andre med høye doser i svangerskapet. Ikke så bekymret lenger. Mine venner og familie ligger mellom 50-75-100, så derfor ble em dobbling så altfor mye i mine øyne.

Takk for svar!

Bruker 200 mikrogram til vanlig, og har ikke trengt å justere dosen i dette svangerskapet. Er nå i uke 32, og har nettopp tatt nye prøver for å sjekke nivået.

Legen min mener at 200 mikrogram ikke er en spesielt høy dose til vanlig heller, men at den kanskje er litt høyere enn snittet. Min skjoldbruskkjertel produserer minimalt selv, så sånn er det bare.

Måtte øke dosen litt under mine 2 første svangerskap, og etter mitt 1. svangerskap måtte jeg øke dosen på grunn av at skjoldbruskkjertelen hadde begynt å produsere mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...