Gå til innhold

Hvordan klippe håret på gutt 2 år og 4 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er livredd farens klippemaskin.Sist vi klippet han var i august i fjor, og det var som tortur å regne. Jeg holdt fast i gutten mens faren dro over med maskin.. Tror vi har skremt han skikkelig..

Prøvde å ta han med til frisør igår, men panikken tok helt overhånd. Hylskrek og var helt rabiat. Så måtte bare gå derifra. Håret til gutten er skikkelig langt nå, og kan forveksles med en jente;) Hvordan gripe fatt i problemet uten å skremme vettet av han?

Skrevet

Bruk saks, og plasser først pjokken på en tripptrappstol foran barnetv, og bestikk ham gjerne med noe godis som han forhåpentligvis får sjelden, og veldig gjerne vil ha. Og vær kjapp. ;) Men ja, utfordrende, jeg vet. :)

Skrevet

Godtar han å bli gredd da?? Hvis ikke må dere jo begynne der, kamme håret noen kvelder forran barnetv el.l, så finne fram saksa etterhvert...

Jeg setter gutten i stolen sin ved kjøkkenbordet, gir han noe han liker å styre med- gjerne noe helt nytt, eller evt. en kjeks eller noe annet spiselig, så bare setter jeg igang... om å gjøre å være kjapp ja, kan være lurt å klippe på en sånn måte at hvis han plutselig skulle protestere, så kan du avslutte- og prøve igjen senere- uten at håret ser altfor gæli ut..:) Om du skjønner.... Jeg har måttet finjustere litt dagen etterpå, siden tålmodigheten tok slutt, gjør heller det enn å klippe en som ikke samarbeider- det blir det bare kluss av:)

Kan jo også klippe mens han sitter i badekaret, om han liker veldig godt å bade? Eller mens han står på en stol ved kjøkkenvasken (eller vasken på badet) å vasker kopper (les: griser med vann og skum el.l.)

Jeg bruker forøvrig en liten neglesaks (butt i kantene), er kvass så det holder, og forsvinner nesten i hånden, ser kanskje litt mindre skummel ut enn en stor saks.?? Tenker hvis han er vant å klippe neglene m saks?

Skrevet

Ja, har hatt noe lignende her hjemme. Veldig redd for å "kliipe hålet"... Men vi "tok han" når han var veldig opptatt med noe annet. En klipp her og en klipp der. Lagde ikke noen sak av det, bare tok en jafs når han ikke ante at det skulle komme. Han så i bland opp og med skepsis i øynekroken men da tok jeg ikke mere den gangen. Det tok jo en evighet, tre dager før vi var igjennom hele håret, men det gjør ikke noe - han var ikke redd!

Neste gang prøvde jeg med at han først fikk klippe litt tupper i håret mitt, for å vise at det ikke er vont og ikke noen stor sak - og litt terapi for han. Da fikk jeg ta noen jafser i håret hans etterpå. Og litt godteri som han fikk etterpå.

Gre håret litt vær dag slik at han blir vant til at du driver på i håret hans. Og HUSK på å late som at det er det mest vanlige og ufarlige saken i verden å gre hår (det er jo ikke så vanskelig å late som siden det er et faktum, men veldig ofte speiler vi voksne en rolle i barnas uroer - vi blir usikre og redde sjøl og dermed blir det ekstra skummelt for barna. Hvis den voksne ikke er opptatt av redselen/ tilsynelatende ignorerer den blir det ofte og plutselig veldig enkelt) altså unngå følgende: så så lille venn, dette er ikke farlig - sitte stille, helt muuuse stille, bare klippe litt på håret ditt, ikke faaarliiig nej nej, ikke faaarlig! nej nej, sitte stille ellers kan jeg klippe deg i øret, dette er ikke faarliiig!! sitte stille...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...