❤️Ønskebarn1&2❤️ Skrevet 6. mars 2011 #1 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg har ca 20000 før skatt i lønn og får utbetalt ca 15000. Vi betaler ca 9000 i månen på huslånet, så jeg kan bare glemme å sitte med det alene. Men hvis vi selger så blir nok det med tap. Han tjener ikke så mye han heller, ca det samme som meg. Er helt fortvilt, orker ikke leve slik lengre. Men aner ikke hvordan jeg skal klare meg økonomisk alene. Jeg vet jo at jeg ikke kan bo med noen bare av økonomiske grunner, men jeg ser liksom ingen måte å klare dette alene. Vi har et barn på 1 år og tanken på at hun skal bli et "skilsmisse" barn er bare helt forferdelig. Og enda verre er tanken på at jeg ikke vil kunne ha henne hjemme hos meg hele tiden :-( Jeg sitter her og tårene triller. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre :-( Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142986947-lurer-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-fra-min-samboer-men-aner-ikke-hvordan-jeg-skal-f%C3%A5-det-til-%C3%B8konomisk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaSuz Skrevet 6. mars 2011 #2 Del Skrevet 6. mars 2011 akker knapt samm|en, har ingenti Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142986947-lurer-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-fra-min-samboer-men-aner-ikke-hvordan-jeg-skal-f%C3%A5-det-til-%C3%B8konomisk/#findComment-142986955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaSuz Skrevet 6. mars 2011 #3 Del Skrevet 6. mars 2011 Hei, Jeg var igang med et langt svar til deg, da min 3 åring kom og trykket diskre på noen knapper her...:-) Jeg vet hvordan du føler nå, for jeg er oppi det samme selv. Nå vet ikke jeg hvordan du har det i ditt forholdd, men jeg er bare "ulykkelig" i mitt forhold. Vi krangler hver dag/ kommer med "stikkere" til hverandre hele tiden osv., selv om han er en snill mann som vil det beste for alle, så jeg orker ikke ha et følelsesdødt forhold i mange år til. Jeg vil ha en sammensveiset familie, jeg er voldsomt babysjuk, og vil gjerne ha to til, mens samboeren ikke ønsker flere da det er så mye "arbeid" med flere barn. (han har to fra før). Uansett, nå har vi snakket sammen om at det ikke er vits å utsette det uunngåelige lenger, og det skremmer vannet av meg kjenner jeg. Jeg som lenge har tenkt tanken på å gå fra han får hetta når han er enig! Hvor merkelig er ikke det? Det er vel fordi det nå begynner å gå opp for meg.... Jeg ønsker absolutt ikke at sønnen vår skal vokse opp som skilsmissebarn, for jeg ser hvor glad han er i både mamma og pappa. Og å ikke ha han til meg hele tiden, og stole på at pappa'n klarer å huske på alt alene får meg til å grøsse....Klart han slipper til og tar mye avansvaret, men han aner egentlig ikke alt han skal gjøre med ungen.... Får bare håpe at han skjerper seg siden han ikke vil ha meg å spørre hele tida fremover. MEN for å prøve å trøste meg selv, så er han egentlig såpass liten enda at han vil sikkert ikke huske særlig da han blir større, hvordan det er å vokse opp i to hjem. Deres barn vil jo garantert ikke huske noe siden h*n bare er ett år. Og det er bedre å vokse opp i to hjem der begge foreldrene er lykkelige, enn å gå i ett hjem der det krangles og er mistrivsel. Ved å gå fra hverandre kan man oppnå at absolutt alle kan være lykkelige og glade. Jeg slipper å irritere meg over å måtte være "mamma" til en ekstra (mannen), og per i dag suger det enormt mye energi ut av meg. Så hvis jeg får mer energi i hverdagen, blir jeg sikkert mer avbalansert som menneske og derfor bedre humør som vil gagne barnet igjen. Uansett, det er et forferdelig valg å ta,for man vil muligens lure på om det var det riktige å gjøre. Og enkelte igjen finner kjapt ut at det var det eneste riktige å gjøre, og elsker tilværelsen med å kun tenke på seg selv og barnet/barna. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142986947-lurer-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-fra-min-samboer-men-aner-ikke-hvordan-jeg-skal-f%C3%A5-det-til-%C3%B8konomisk/#findComment-142986966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaSuz Skrevet 6. mars 2011 #4 Del Skrevet 6. mars 2011 Det ser nok ut til at du ikke kan sitte med huset med den inntekten der, men det spørs jo om hva du får av støtte fra NAV. Hvis du sitter med hovedomsorgen vil du komme i skatteklasse 2, og du vil få dobbelt barnetrygd, samt bidrag. Ikke for å være sikker, men kanskje det kan bli noe sånt som ca 4000 kr inn der? Spørs hva du får å leie rundt deg også, og hva prisene ligger på der? Ofte kan det være like rimelig eller rimeligere å eie, men det spørs hva banken sier mtp hvor stort lån de mener du kan betjene. God klem! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142986947-lurer-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-fra-min-samboer-men-aner-ikke-hvordan-jeg-skal-f%C3%A5-det-til-%C3%B8konomisk/#findComment-142986972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bolla pinnsvin* Skrevet 6. mars 2011 #5 Del Skrevet 6. mars 2011 Husk at du også kommer til å få bidrag (gå inn på bidragskalkulator på NAV), stødnad til barnetilsyn, mulig overgangsstødnad og ekstra barnetrygd (to istedet for ett). I tillegg får du skatteklasse 2. Jeg var helt sjokkert over hvor mye penger ekstra jeg fikk i måneden bare ved å være alenemor. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142986947-lurer-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-fra-min-samboer-men-aner-ikke-hvordan-jeg-skal-f%C3%A5-det-til-%C3%B8konomisk/#findComment-142986988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
BellaSuz Skrevet 6. mars 2011 #6 Del Skrevet 6. mars 2011 Kan jeg spørre om du jobber *bolla pinnsvin*? Vet jo at man ikke får OS når man tjener over så-så mye, så jeg ville nok ikke kommet innunder der. Hvor mye ekstra "tjener" man ved å ha skatteklasse 2? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142986947-lurer-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-fra-min-samboer-men-aner-ikke-hvordan-jeg-skal-f%C3%A5-det-til-%C3%B8konomisk/#findComment-142986999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bolla pinnsvin* Skrevet 6. mars 2011 #7 Del Skrevet 6. mars 2011 Ja, jeg jobber i 100% stilling. Fikk ca 1000 kr i OS, men nå tjener jeg godt over grensen (som jeg tror er på ca 415.000), så den bortfaller for min del, men det er jo bare rett og rimelig. Hvor mye jeg tjener på skatteklasse 2 vet jeg ikke sånn i kroner og øre, men det er noen tusenlapper i måneden. Jeg gikk i alle fall ned fra ca 33% skatt til 25% i fjor. I år har jeg 27%. Men husk at den prosenten ikke senkes av skatteklasse 2 alene. Har tatt opp huslån og det påvirker jo en del. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142986947-lurer-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-fra-min-samboer-men-aner-ikke-hvordan-jeg-skal-f%C3%A5-det-til-%C3%B8konomisk/#findComment-142987045 Del på andre sider Flere delingsvalg…
winneboo Skrevet 6. mars 2011 #8 Del Skrevet 6. mars 2011 Skatteklasse 2 i seg selv utgjør ca 1000 kr ekstra i mnd. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142986947-lurer-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-fra-min-samboer-men-aner-ikke-hvordan-jeg-skal-f%C3%A5-det-til-%C3%B8konomisk/#findComment-142987231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ny vestfold Skrevet 6. mars 2011 #9 Del Skrevet 6. mars 2011 Hei Du havner i skatteklasse 2,og om du har det daglige ansvaret får du også : -dobbel barnetrygd på 1940 kr -penger til barnetilsyn,som er på inntill 3400kr(trur jrg det var,men avhengig av din inntekt) -redusert barnehage regning -overgangstønad (avhengig av skattbar inntekt) -bostøtte (grensen er på 250.tusen) -barnebidrag lurt å ta en titt på nav.no,de har ett eget punkt om aleneforeldre,der står det hva du har krav på.Så ta med inntektsopplysninger ned på nav,og ta en prat med de,så får du en skikkelig oversikt. Når jeg ble alene for 5årsiden,hadde jeg kun overgangstønad,dobbelbarnetrygd,barnebidrag,og bostøtte,tilsammen 16000 kr,som dekket alt av utgifter,alt går om mann bare ønsker,det jeg gjorde var å dra på nav,og få hjelp til å fylle ut papirer på det jeg hadde krav på,det jeg ikke gjorde var å undersøke på forhånd hva jeg hadde krav på,å fant ut etter 5år,at jeg har krav på barnetilsyn på 3400kr mnd. til mindre man har,til mer klarer mAN å spare,fikk penger til ferie,klær å utstyr til ungen min,og klær til meg selv,mat og regninger led ingen nød for det. Bare litt hardt i perioder,men tenk at dette Klarer jeg...Så går det :-) å det er mye penger å spare på å skatte litt mer,for da ser du det på slevangivelsen,og flott med summer som 40-50 tusen når skattepenger utbetales.har skatteklasse 2,men valgte å betale 36 % skatt når jeg hadde os,og var vikar,var hardt,men veldig skjønt med 50 tusen utbetalt på sommeren. Lykketil Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142986947-lurer-p%C3%A5-%C3%A5-g%C3%A5-fra-min-samboer-men-aner-ikke-hvordan-jeg-skal-f%C3%A5-det-til-%C3%B8konomisk/#findComment-142987608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå