Gå til innhold

hvorfor bruker norske barn bleie så lenge?

Anbefalte innlegg

i forhold til i andre land? Er det kun pga klimaet, at det er vanskeligere å slutte om vinteren? Latskap?

Forstår ikke helt at man skal vente til barnet er klar, for meg er det mer naturlig at den voksne tar styringen på dette og begynner å venne barnet til å bruke potte/do når det er f.eks 1,5 eller 2 år istedenfor å vente til barnet er 3-4 år gammelt.

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Jeg har ikke noe fasitsvar på det, men jeg har gjort meg noen tanker om saken.

I Norge er bleiene av god kvalitet og billige, og vi nordmenn har god råd. Derfor er det ingen økonomiske grunner til å starte tidlig med pottetrening. Bleienes gode kvalitet gjør at de er behagelige å ha på for barna, og selv om barnet tisser i bleien opplever det ikke ubehag ved å bli vått.

Engangsbleier er lite arbeid for foreldrene. I "gamle dager" da man sydde tøybleier av gamle laken og slikt, knyttet bleiesnipper av plast og vasket og kokte i en kjel på komfyren da var det virkelig en arbeidsmessig belastning for foreldrene at barna brukte bleier.

I Norge er det vanlig at begge foreldrene jobber, og barna er gjerne i barnehage eller hos dagmamma fra de er rudt ett år. I en barnehage har man naturlig nok ikke samme forutsetninger for å drive pottetrening og følge opp "nesten tørre" barn som en hjemmeværende mamma med ett barn i bleieavvenningsfasen har. I mange andre land i verden er det en fulltidsjobb å være mamma, og en selvfølge at kvinner går ut av arbeidslivet når man får barn.

Det oppleves ikke som skamfullt for foreldrene (eller barnet) at barnet går med bleier til det er 3-4 år. Det er helt vanlig.

"Alle" er enige om at det er tungvint både for barn og voksne å slutte med bleier om vinteren, fordi barna da har så mye klær på seg og det blir strevsomt å rekke på do, og det er store sjanser for en rekke uhell.

Jeg sitter slett ikke med noen fasit altså, men dette er ting jeg har tenkt på i denne sammenhengen.

Jeg er enig i mye av det du skriver her. Forklaringen ligger nok mye i det at vi har engangbleier og økonomien i orden. At vi ikke er hjemme hele dagen med barna selv bidrar nok også til at de går lenger med bleier. Men likevel synes jeg det er litt dumt og trist at så store barn bruker bleier. Litt nederlagsfølelse må det vel være for en på 3,5 år å gå i bleier?

Barnet mitt sluttet med bleier 2 år og 3 mnd gammel. Vi hadde da øvd en del hjemme og jeg følte at med god oppfølging gikk det bra. Det var for øvrig vinter, men det problemet løste vi ved at barnet gikk på do før utetid og hadde på bleie ute bare som en ekstra sikkerhet. Bleien ble straks tatt av og nytt dobesøk med en gang barnet kom inn.

Når barnet og foreldrene er motiverte for bleieslutt synes jeg barnehagen bør samarbeide om dette. Og man må regne med noen uhell i starten enten ungen er 2 eller 4 år gammel.

Gjest Filifjonka

Hvorfor er det dumt og trist at barn bruker bleier til de er 3-4 år? En av mine gjorde det, og hverken barnet eller jeg følte oss mindreverdig av den grunn. Ikke tror jeg barnet opplevde noen nederlagsfølelse heller.

Man kan selvsagt være enig i at barnehagen bør samarbeide, men helt ærlig: Da min eldste var to år, hadde hennes avdeling i barnehagen 13 - tretten - toåringer. Da blir det forholdsvis hektisk å skulle følge med på dobesøk på ikke-helt-tørre barn.

Jeg har ingen sterke følelser ifht dette temaet, hverken den ene eller den andre veien. Jeg konstaterer som deg at slik er det. Jeg har fundert litt på årsakene. Det er slett ikke sikkert at mine tanker er noe riktigere eller har mer med virkeligheten å gjøre enn for eksempel dine.

• 2 uker senere...

Annonse

begge våre var tørr da de ble 2... både gutt og jente... haen en gutt på 1 år nå, håper og jobber for det samme igjen ettersom barn nr 4 kommer snart også. synes rett og slett det ser litt ekkelt og ubehagelig ut for barnet på 3-4 år å gå med bleie??? mye av dette er jo foreldrenes jobb å få til sammen med barnet, er foreldrene slappe er det lett for at det tar tid før de er tørr

• 2 uker senere...

Jeg tror egentlig at grunnen ligger i det Kakao...skriver. "Kunne ikke bekymret meg mindre, gitt. Jeg tror det ligger i at veldig mange ikke bekymrer seg om at barnet går med bleier når det er 3-4 år. Barnet vet ikke om noe annet, så det klager jo ikke...

• 1 måned senere...

I tillegg til at det er bedre for barnet er det også mye bedre for miljøet om en slutter med bleier tidlig. Tenk på den miljøbelastningen det utgjør når vi i Norge i snitt kaster 600000 engansbleier pr dag! Dette kunne vært ett mye mindre tall hadde barn sluttet med bleier mye tidligere slik som var vanlig for bare 20 år siden!

• 4 uker senere...

Vi hadde fokus på bleieslutt i god tid før eldstemann ble 2 år. Ikke mas, men han gikk endel uten bleie, tisset masse på gulvet og litt i potta. En morgen litt før han var 2,5 år, ville han gå uten bleie i barnehagen. Og siden har han vært tørr både natt og dag. Nå er den yngste snart 2 år og vi tenker å la han gå mye uten bleie i sommer, han er en litt annen type han her, ikke så intressert i det, men har allikevel potta fremme og han går noen ganger, men sitter ikke på i mer enn 2-3 sekunder, så har han ikke tid til mer hehe:-) Håper å få han tørr i god tid før han er 3 år. Min eldste sluttet forresten midt på vinteren, var ikke noe problem det.

Det er klart mange blir ikke tørre så tidlig uansett hvor mye foreldrene jobber for det, men jeg tror det er maaaange foreldre som er veldig slappe i forbindelse med pottetrening, det ser jeg i omgangskretsen min. Mange tenker det er mer lettvindt med bleier, men det er det jo ikke!

Vi startet potte og do-trening da eldstemann var 2,5 år. Hun er født på høsten, og jeg syns 1,5 år var litt tidlig å starte. Min mor "tvang" henne på potte et par ganger den sommeren og hun nektet totalt etter det. Hylte, sparket og slo. Vi måtte bygge opp tilliten med do og potte-treningen igjen før vi kunne gå aktivt inn for å slutte. Hun sluttet da hun var 3år og 8 mnd. Da gikk det over en helg.

Vet det er mange som hjelper til med treningen, men vil at barna skal være helt trygge og være klar for det selv før de slutter helt. Heldigvis så har vi trusebleier, som også er en sikkerhet dersom man skulle være uheldig =)

Tror nok mange er slappe med dette, og tror nok mange er litt for raske med det i forhold til hva barnet er klar for, og det kan være de som har hatt en lignenede situasjon som oss, som gjør at man må starte forfra.

Det jeg syns er ekkelt er de som skryter av tidlig bleieslutt på ungene sine, men som stadig må skifte klær på ungene og seg selv fordi de har hatt små og store "uhell". Kanskje på tide å innse at det var for tidlig, og at man må trene mer før man slutter ? Eller være flinkere til å følge opp?

Barn er individer og de er veldig forskjellige, så de som slutter tidlig med bleier er kanskje ikke så raske med andre ting? Og omvendt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...