Gå til innhold

Kjedelig, men viktig spørsmål angående dåp

Anbefalte innlegg

Hei, håper at det er noen som gidder å lese og svare. Jeg er ikke norsk selv og er dermed litt ukjent med de forskjellige regler når det gjelder barnedåp.

Vi har en tragisk liten vennekrets dessverre og skal derfor ha tanta til mannen min og faren hans som faddere (mannen min er norsk.)

Anyways..

Saken er at bestefaren til mannen min har kreft og skal sikkert dø av det før eller senere. Han er også ikke ung lenger for å si det sann. Er det mulig å velge han til å være den som skal bære babyen, selv om han er verken fadder eller foreldre/besteforeldre?

Også..om det eventuelt er mulig, er det "tacky" å spørre han? Føler at det kan enten være en ære eller at det blir litt tydelig at vi gjør det fordi han er syk.

Kanksje det er best å la være?

Fortsetter under...

Hvorfor ikke be han om å være fadder da? Han ville sikkert føle det var en ære.

Dere kan ha inntil 6 faddere, og det er helt greit å ta en gammel bestefar. I skrivet du får fra kirken står det at de anbefaler en blanding av gamle og unge faddere, siden de gamle naturlig nok faller fra etterhvert.

Vi hadde over 80 år gamle mennesker som faddere vi, men da sammen med unge tanter og onkler som forhåpenligvis vil være her litt lenger.

Svigermor på 85 år sitter i rullestol og fikk ha dåpsbarnet på fanget, som medfadder var mine to søstre på 20 og 33 år. Ikke noe problem.

Faddere skal jo være ansvarlige for barnets kristne oppdragelse, så det blir jo mer en gest hvis dere spør ham.

Fra eldre dager var den som bar barnet til dåpen gudfar/gudmor. Ved første barn tror jeg det var barnets mormor som skulle bære barnet til dåpen og var dermed gudmor, helt uavhengig av faddere (som selvsagt går an å kombinere)

Æsj, klønete setning ser jeg.. Poenget mitt er at det helt fint går an å be ham bære barnet til dåpen, noe han sukket blir veldig glad for.

Annonse

Hvem som helst kan bære barnet - det er deres valg. Vi spurte også en gammel (og lit syk) slektning om hun ville bære barnet - men hun ville ikke for når man er gammel og syk er det best å sitte rolig. Jeg ville ikke valgt bestefaren til mannen din som fadder, da jeg tenker at fadderens oppgave er å lede barnet på rett vei gjennom oppveksten - og denne mannen vil mest sansynlig (dessverre) ikke være tilstede når barnet vokser opp. Sånn sett kan det være lurt å velge unge mennesker til å være fadder. Men dersom du tror denne mannen ville blitt glad for å bli fadder så er det ingen regler som tilsier at dere ikke kan velge han. Lykke til med dåpen ! :-)

Tusen takk for alle konstruktive svar. Jeg ser at dette går litt begge veier.

Var litt redd for å spørre ham om han har lyst til å være fadder - er redd for at det bare poengtere mortaliteten hans (kan mann si det? sikkert ikke - "drawing attention to his mortality" er det jeg mener.)

Kan kanskje spørre moren til mannen min (oldefaren er faren hennes) hva hun mener, men ville først lufte det med dere om det var noe som var akseptabelt eller ikke.

Takk!

så lenge de som er faddere er kristne så kan de være det. Mange velger jo personer som ikke er troende også. Noe som er litt merkelig da en fadders oppgave er å delta i barnets kristne oppdragelse.

En fadder har ingen andre oppgaver eller forpliktelser for barnet.

"I skrivet du får fra kirken står det at de anbefaler en blanding av gamle og unge faddere, siden de gamle naturlig nok faller fra etterhvert."

????

Har aldri sett noe slikt skriv. Har to barn selv og er gudmor til tre. Alle døpt i kirka.

Bestemora mi er fadder på eitt av barna til kusina mi. Bestemor var 89 år då barnet vart døypt. Ja, vi veit at ho (forhåpentlegvis) ikkje får følge med gjennom heile livet til dåpsbarnet, men vi kan jo håpe og tru at ho har fleire gode år. Bestemor var så utruleg stolt at ho LYSTE i kyrkja, og det betyr uendeleg mykje for ho å få vere fadder, religiøst sett.

Dåke kan fint spørre bestefaren til mannen din om å vere fadder (barnet kan ha inntil 6 fadre), om dåke synest det er "litt leit" sidan han er gamal og sjuk, er det ein fin gest å spørre om han vil bære barnet til dåpen. Eg synest det er fint med blanding av generasjonane, det er noko med det å sjå at alt går vidare og her får den eldste ein sjanse til å "sende den yngste av gårde" ut i livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...