Gå til innhold

Hei, prøver å få litt svar her inne. Hører straks til her...

Anbefalte innlegg

Jeg var på legekontroll sist uke og var da 11+5 og han tok en ul på meg. Han så det var noe der, og det gjorde jeg også. Han målte fosteret og fant ut at terminen min ble flyttet fra 24.sept. til 19.sept. Vel og bra det. Men så var det bekymringene mine da.... Fosteret var heeelt stille. Rørte ikke noe på seg som jeg så. Legen sa ingenting, så jeg spurte ikke. Og legen måtte lete kjempelenge med å finne hjertet. Tilslutt sa at han dette sikkert ikke var forstyrrelser på skjermen og at det sikkert var hjertet. Men etter å ha lest her på DIB, så tar jo babyene i magen saltoer og greier når de tar ul nå. Bør jeg være bekymret slik jeg er nå fordi det var så vanskelig å se hjertet og at det var så stille der inne?? Bør jeg spørre om en ny ul snart for å se om det er mer liv nå? Burde ikke legen også måle noe i nakken på babyen også når det er i 12.uke? Jeg er troll alt 37år nå.....

Fortsetter under...

Hei!

Jeg synes det er vanskelig å gi deg et svar fordi jeg vet alt for lite om fosterdiagnostikk til hverken å berolige deg eller noe annet!

Men synes likevel du bør kontakte legen din igjen for å slippe å være så bekymret! Nå vet ikke jeg hvem som foretok ul på deg, men jeg har hørt om mange fastleger som tar ul selv om de egentlig ikke har peiling... Sånt kan skremme hvem som helst!

Jeg tok selv ul i uke 11+6, men betale for det selv på en ul klinikk. Da så vi en liten tass som sprellet og sparket. Men det trenger jo ikke å bety at noe er galt for deg! Kanskje baby sov?

Når det gjelder rutinemessig måling av nakkefold skjer det kun hos mødre som fyller 38 det året barnet blir født. Jeg ba legen sjekke hos meg (selv om jeg bare er 32), men tok som sagt privat ul.

Lykke til! :))

Hvis den legen sliter med å skille fortyrrelser fra hjerte aksjon høres det ikke ut som en gynekolog med mye erfaring. Og da er han iallefall ikke kvalifisert til å måle nakkefold. Det er det bare enkelte som har lov til å uttale seg om. En 11 ukers spreller ofte mye, men de har rolige perioder også. Men hjerteaksjon er lett å se.

Heisann,

jeg kan prøve å svare deg på vegne av mine erfaringer.

Jeg er andre gangs gravid. Med første hadde jeg bare den ordinære ul i u 19. Nå med nr 2 spurte fastlegen meg om jeg ville se babyen på ul på kontroll i u 13. Det var også første kontrollen jeg fikk hørte hjerterytmen.

På ul skjermen viste babyen tydelig med hel ryggrad, 10 fingre og 10 tær, og et lite hode. Babyen lå på rygg uten særlig mye bevegelse.

Hun målte de vitale terminbestemte målene. Hjertet så vi også.

Ellers sa legen til meg at dette var en ul hun hadde mulighet til å ta for å bekrefte om det er en eller flere fostre, og om terminen stemte, siden hun ikke er gynekolog så kan hun kunne ikke gå inn å "analysere" fosteret på noen grunnlag.

Vet ikke om dette var noe hjelp, men babyen min var iallefall heeelt rolig på ul i uke 13, og turbo på den ordinære i uke 19.

Og på spm du stiller om legen burde målt nakkefolden, visst det er med tanke på downs du tenker så er vel det i uke 9 denne må måles mener jeg.

Håper du får slappet av og ikke bekymrer deg unødvendig. Å gå gravid er en utrolig stor oppgave vi kvinner har blitt tildelt.

Ønsker deg all lykke til videre:)

mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...