Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det ok å bruke noen utenfor familien som barnevakt?

En barnepassformidler i Oslo som jeg snakket med, fortalte at de yngste "kundene" var nyfødte.

Når lot du andre (enn familien) sitte barnevakt for barnet ditt første gang, og for hvor lang tid?

Jeg er journalist (og mamma!) og skriver en artikkel om temaet, og hører gjerne fra dere i debatten her eller på e-post [email protected].

PS: Selv lot jeg noen utenfor familien passe sønnen min da han var rundt 4 mnd gammel - jeg sov på soverommet og barnevakten lekte med gutten i stuen. Det gjorde godt for meg, og det anbefales! Eller kanskje noen her synes at gutten var for ung?

(Beklager dobbelposting, moderator, jeg la dette først ut i småtroll 1-2 år, men det ble litt feil)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hatt barnevakt for minstegutten enda, han er rett over 6mnd.

Har en på 3år og 5mnd fra før da, så barnevakt har vi liksom ikke lenger, hehe. Det funker helt fint for oss det:)

Minstegutten tar ikke flaske heller da, bare pupp og grøt, så hadde han tatt flaske, kan det jo godt hende vi hadde hatt barnevakt i noen timer nå, men det går helt fint uten.

Har bare brukt mine foreldre og min søster til barnevakt til eldste.

Skrevet

Jeg har ikke latt noen utenfor familien passe gutten min på 9 mnd og ikke har jeg noen planer om det heller! Jeg har ikke vært borte fra gutten min en natt enda, og det er bare de aller nærmeste som har vært med han noen timer. Jeg hadde ALDRI ALDRI gått til barnepassformidling for at noen skulle passe mitt nyfødte barn! Jeg lot ikke pappaen ta han med på butikken en gang når han var nyfødt (da snakker jeg heelt fersk altså - under 2 uker). Vi kommer til å ha barnevakt en helg når han akkurat har passert 1 år fordi vi skal reise bort i bryllup og da må vi ha pass. Da er det besteforeldre og tante som passer. Hadde vi ikke fått det til med pass av den aller nærmeste familie hadde ikke jeg klart å reise.

Snakket nettopp med en kollega i Belgia om dette med mammapermisjon og barnepass. I Belgia kan de ha barn i barnehagen fra de er 9 uker gammel! Det synes jeg er helt hjerterått og jeg hadde fått varige men om jeg skulle levert fra meg min gutt i en barnehage på det tidspunktet.

Skrevet

Hun var 4 måneder da jeg hadde barnevakt for første gang og det var dattera til en god venninne av meg som satt barnevakt. Babyen hadde møtt jenta, som er 14 år, flere ganger, jeg kjenner henne godt og hun har vært barnevakt for flere andre med gode referanser, om man kan kalle det for det, og jeg stoler på henne.

Hun satt fra kl.20 og til kl.02. Sa at hun gjerne måtte overnatte, men siden hun ikke bor så langt fra meg så gikk hun hjem (dette var i sommer med lyse netter i nord).

Gikk veldig bra og hun skulle egentlig sitte barnevakt i går (nå er babyen 10 måneder), men vi er begge syke så jeg ble hjemme.

Skrevet

Mødre som sier nei til å bruke barnevakt tidlig fordi - gjør de det fordi de mener at det ikke er bra for barnet eller fordi moren selv ikke orker tanken på å gå fra barnet?

Hva når barnet blir 2,3,4.. og opp i skolealder - er det da ok å bruke en barnevakt utenfor familien hvis man vil på trening, ut på byen en fredag kveld eller på cafetur en søndag?

Hvor lenge kan feks en treåring bli overlatt til en barnevakt?

Skrevet

Familien har passet vår minste en god del allerede, fra hun var sånn ca 3 mnd. Både overnatting og litt på kveldene en gang i blandt.

Nå har hun også overnattet hos noen veldig gode venner av oss, og hun er 6 mnd.

Barnevaktformidling tror jeg ikke jeg ville benyttet meg av, med mindre det var noe helt spesielt og eldsteman på 6 også var hjemme. Det føles tryggere med noen du kjenner godt.

Skrevet

Jeg kan kun svare på vegne av meg selv og grunnen til at jeg har lite barnevakt er:

1. At jeg ikke liker å gå fra henne;)

2. At jeg, som alenemor, ikke vil bruke opp "barnevakt-tid" på tant og fjas - føler liksom at jeg må spare det til jeg virkelig trenger det

3. Og så koster det litt med barnevakt

Har hatt barnevakt tre ganger (og den ene gangen var tannlegetime), men jeg benytter ofte sjansen til å dra å handle når familie eller venninner er på besøk. Da er de sammen med jenta og det går veldig bra. Hun er glad i folk, lett å underholde og hun er vant til folk. Jeg er ikke borte så lenge, men gud så herlig det er å få handle i fred noen ganger:)

Jeg tenker at det blir nok mer barnevakt etterhvert. Du nevner trening og det er noe jeg kunne tenke meg å ta opp igjen. Da snakk om 1 time i uka med fast barnevakt (tenker på dattera til venninnen min da). Så lenge det er noen hun kjenner som er her, i tilfelle hun skulle våkne, og at jeg kan komme meg hjem innen rimelig tid, i tilfelle det skulle være noe galt, så går det bra. Det er bare jeg som holder litt igjen, enda;)

Skrevet

Personlig er det fordi jeg ikke har orket tanken på å gå fra gutten min. Tror ikke han ville ha lidd noen nød hvis han ble passet av en utenfor familien noen timer da han var yngre (eller nå).

For meg er det vanskelig å vite hvordan jeg vil føle det når gutten min blir litt eldre. Tror det etterhvert vil være greit med pass av en utenfor familien å f.eks ta en kinotur etter barnet har lagt seg. Da er det ikke så viktig at barnet kjenner den som passer veldig godt fordi den likevel sover, og man er ikke borte så veldig lenge for en tur på kino.

Jeg synes at det er helt greit å bruke nabojenta til pass et par timer for å gå på trening osv, men jeg vet ikke om jeg kommer til å gjøre det selv. Jeg ville uansett ikke kontaktet et byrå (dvs en helt fremmed) for å få pass til mitt barn (selv i skolealder). Håper jeg aldri blir så desperat at det blir nødvendig.

Skrevet

Hei!:)

Jeg ville IKKE noen gang benyttet meg av barnevaktformidlingen. Jeg liker å kjenne de som skal passe barnet mitt godt! Nå er hun bare 5 Mnd enda så er uansett uaktuelt å sette henne bort. Ammer også,noe som gjør det enda mer vanskelig:) Blir vel med henne som de to andre,0 barnevakt til hun er over året men har veldig lite barnevakt uansett( han på snart 4 har sovet borte kun 1 gang). Er nok ei mor som bekymrer meg litt så liker å ha kontroll selv.

Om det er noe spesielt så er mannen hjemme eller motsatt:)

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Når det er ok, det er jo veldig forskjellig. Med min første så var hun knapt 6 uker gammel (!!!!!) da jeg tok henne til min mor for overnatting. 8 år etter har jeg dårlig samvittighet, stakkars lille! Hva tenkte jeg med, lurer jeg på nå.

Min andre var 3 måneder, da var barnevakten hos oss. Jeg gikk først etter baby var sovnet og var hjemme til baby var våken, og det har jeg ikke dårlig samvittighet for.

Nå er mitt tredje barn 6.5 måneder og har ikke vært passet av andre. Jeg skal ærlig si at jeg føler meg ikke klar for å overlate baby til noen andre utenom mannen min selvsagt.

Jeg er litt rar som blir "strengere" på barnepass for hvert barn jeg får, hehe. Skulle tro det var andre veien ;)

Skrevet

Men om man nettopp har flyttet til en storby og ikke kjenner noen og familien er for langt unna til å passe på barnet for et par timer mens mamma må på trening eller på et jobbintervju e.l.? Kan en barnevaktformidler være interessant da, dersom den er seriøs, selvsagt, og bruker voksne som har erfaring med barn, kanskje til og med sykepleiere og barnevernstudenter feks?

Og en ting til: Hvor mye ville dere betalt for en barnevakt?

Er 110,- timen ok? (Hvitt).

Skrevet

Nå hadde jeg nok aldri flyttet langt fra Familien min,men om det hadde vært aktuelt så hadde jeg nok fremdeles ikke benyttetmeg av barnevakt som jeg ikke kjente. Da måtte jeg og barnet ha tilbrakt masse og da mener jeg MASSE tid sammen med vedkomende så man kunne ha stolt på hverandre. Jeg synes ikke det er riktig å Overlate barnet til noen hun/han ikke kjenner. Det kan gjøre barnet usikkert og ikke minst redd. Er kun min mor som har sett etter barna mine(de to eldste). Ville ikke latt familie som barna mine ikke kjenner sett etter de heller. Så forsåvidt spiller det egentlig ingen rolle om det er familie eller ei,men jeg og barnet MÅ kjenne vedkomende godt.

For at barna mine skal være hos andre foretrekker jeg at de er rundt 3+. Dette fordi da er de gjerne ferdige med å putte alt i munn og de klarer å uttrykke seg godt. Nå skal det sies at barna mine har vært mye syke som har ført til endel innleggelser så mulig det er derfor jeg ikke helt klarer å sette de fra meg.

Ang pris så vet jeg ikke da min mor ikke tar betalt. He he Men høres vel ganske greit ut kanskje med 110 kr timen:)

Skrevet

Syntes strengt tatt ikke det er noen "regel" på når dette er ok. Jeg tror at man som foreldre må føle litt på dette selv, men personlig syntes jeg det også er viktig å pleie parforholdet. Selvom man kanskje egentlig ikke har lyst, men hvis man vet at barnet vil ha det bra, tror jeg man må ta seg litt "i selen." Mener selv at man har godt av å være litt uten barnet og være kjærester igjen. Og som HI skriver, det er nok oftere foreldrene som ikke er klare selvom de vet at barnet vil ha det bra når de er borte.

Selv har jeg en liten en på 5 mnd, og det er ganske tydelig at hun ikke ville taklet å være borte fra oss ennå. Hun har ingen i familien som hun er så komfortabel med at jeg ville følt at det var greit at hun var borte en natt. Da må vi isåfall være oftere hos besteforeldrene slik at hun blir mer vant til å være hos de. Og hadde jeg følt at hun ville hatt det bra, hadde jeg ikke hatt noe problem med å la henne sove over en natt. Det ville nok være tøft for mammahjerte:-), men jeg hadde nok tatt meg i det.

Nå skal det også sies at jeg foreløpig ikke har hatt behov for barnevakt. Vi har et familiemedlem som bor i nærheten, og hun har derfor sittet hos oss etpar kvelder mens vi har vært ute. Da har vi gått etter at hun har lagt seg, og kommet tilbake før hun har våknet.

Men jeg har flere ganger vært ute sammen med venninner på kvelden i tillegg til at jeg ofte trener i helgene. Da er hun sammen med pappa'n sin og har det helt topp.

Skrevet

Man trenger jo ikke akkurat høyskole for å passe et lite barn da.

Men respekterer at man ikke ønsker å forlate barnet sitt. Det er jo en ærlig sak.

Jeg synes barnevaktformidling er noe jeg gjerne kunne ha brukt hvis det var tilgjengelig der jeg bodde. La oss si fra 3-4mnd. Og 110kr timen må man vel forvente å betale.

Gjest poäng har fått baby <3
Skrevet

Leste hovedinnlegget en gang til og vil si at jeg har ikke hatt barnevakter til mine barn utenom familie. Det har vært bestemødre eller tanter/onkler som har passet, altså noen som barna mine alltid har kjent :)

Skrevet

Har en som ble 3 i januar, og har ikke hatt barnevakt for han utenom familien enda. Har skjedd en gang, og da måtte jeg på legevakta med lillebroren mens vi hadde besøk av bestevenninnen min. Pappaen var ikke hjemme den kvelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...