Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det ok å bruke noen utenfor familien som barnevakt?

En barnepassformidler i Oslo som jeg snakket med, fortalte at de yngste "kundene" var nyfødte.

Når lot du andre (enn familien) sitte barnevakt for barnet ditt første gang, og for hvor lang tid?

Jeg er journalist (og mamma!) og skriver en artikkel om temaet, og hører gjerne fra dere i debatten her eller på e-post [email protected].

PS: Selv lot jeg noen utenfor familien passe sønnen min da han var rundt 4 mnd gammel - jeg sov på soverommet og barnevakten lekte med gutten i stuen. Det gjorde godt for meg, og det anbefales! Eller kanskje noen her synes at gutten var for ung?

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Første gang jeg hadde barnevakt over natten var gutten min 2,5 mnd, men da var det min mor som passet han. Han var alene sammen med faren sin eller andre familiemedlemmer i korte perioder lenge før det, uten at jeg husker nøyaktig hvor gammel han var. Jeg er alenemor og avhengig av barnevakt til tider (ganske ofte nå som jeg har en krevende jobb - noen uker ser jeg han nesten ikke i det hele tatt), men som regel er det familien som passer han.

Første gang en venninne av meg passet gutten min, var han vel noe sånt som 9 mnd, og da passet hun han hjemme hos meg mens han sov. Han overnattet hos en annen venninne av meg da han var rundt 15 mnd, én natt. Før det hadde nok blitt for tidlig for mamman hans ;-)

Så lenge barnet er godt vant med personen som skal passe det, er det vel egentlig ikke så nøye hvor gammelt barnet er? Eller..?

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Med den siste kommentaren mener jeg selvfølgelig timesbarnevakt på dagtid, ikke overnattinger. Bare for å presisere :-)

Skrevet

Vi hadde ikke barnevakt før babyen var 8 måneder sånn ca.

Vi hadde rett og slett ikke noe ønske eller behov før den tid. Og nå som jenta er tretten måneder kan vi fortsatt telle på fingrene hvor mange ganger vi har hatt barnevakt. Det er kun noen uker siden vi var borte fra henne på natt.

Det skulle skjedd noe særdeles alvorlig før jeg hadde valgt å hatt barnevakt når barnet var nyfødt altså. Det hadde ikke vært bra for meg, men jeg presiserer at det handler om mors følelser i dette tilfellet da. Jeg tror barnet har det helt greit så lenge det får mat, trøst og det den ellers trenger. Det skjer jo rett som det er at et barn må være borte fra mor eller far i sine første levedager, av ulike årsaker. Uten at barnet tar skade av det på noen som helst måte.

Skrevet

Har aldri hatt barnevakt utenfor familien (hun er 18mnd), men første gang jeg hadde barnevakt var hun rundt 5 mnd..:)

Skrevet

Vi har familie som mer enn gjerne stiller opp som barnevakt, så vi har ikke hatt behov for å be andre om det. Nå er gutten min snart to år, og jeg har fremdeles ikke vært borte fra ham mer enn ett døgn av gangen. Jeg ville aldri latt en fremmed barnevakt passe mitt nyfødte, selv om vedkommende var formidlet gjennom et seriøst firma.

Skrevet

Anonym 12:40 igjen her:

Glemte å skrive at jeg ventet til barnet var over ett år, før jeg følte meg klar for å ha barnevakt over natten. Da overnattet han hos besteforeldrene sine, og det gjør han ganske ofte nå. Jeg tror det beste for barn er at en av foreldrene er tilstede så mye som mulig det første året (minst..jeg er ikke fan av tidlig barnehagestart heller). Slik skapes trygge barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...