Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva sier man egentlig til et barn som plutselig blir hentet av barnevernet?

Hvordan forklarer man barnet hva som skal skje videre?

At det skal bo hos fremmede,og ikke skal få treffe foreldrene mer?

Jeg spør kun fordi dette er noe jeg lurer på ,og ønker ikke å skape noe debatt om for og mot barnevern.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142984722-barn-og-barnevern/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du på hva man sier fra barneverntjenestens side?

Mest mulig. Altså; alt man vet sikkert. Hvorfor barnet hentes, at det er barnevernet som har bestemt det fordi det er jobben til vedkommende som prater med barnet, hva man vet om hvor det skal og hvor lenge det skal være der og hva som skjer videre. At det skal få treffe mamma og/eller pappa etter hvert (vanligvis, da - det er veldig sjelden at det ikke skal det).

Det blir jo veldig individuelt. Ofte er foreldrene deltagende i prosessen med å informere barnet, andre ganger ikke. Når barn akuttplasseres, som jeg antar du tenker på med "plutselig blir hentet" skjer jo ting ofte fort og som et resultat av spesielle hendelser, så barnet skjønner gjerne greit årsakene. Det er sjelden man vet hvor lenge en slik plassering vil vare, og dermed usannsynlig at barn får høre at de ikke skal få treffe foreldrene mer.

Man holder seg til fakta, både om bakgrunnen for vedtaket og om hva som skal skje videre. I hvilken form er jo avhengig av barnets alder og modenhet. "Vi vet at mamma ikke klarer å passe på deg sånn som voksne skal passe på barna sine og at hun noen ganger glemmer å gi deg mat og at hun har slått deg i hvert fall en gang. Derfor skal du flytte til T og P, de bor i et rekkehus på et sted som heter Gompetreff. Du kan få snakke med mamma på telefonen noen ganger og på søndag skal du få være sammen med mamma".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...