Gå til innhold

Ville dere valgt åpen eller lukket kjøkkenløsning?

Anbefalte innlegg

Vi skal pusse opp stue og kjøkken, og lurer på å gå for åpen kjøkkenløsning. Nå er kjøkkenet 12 m2, mens stua ca. 40 m2. Om vi åpner opp, kan kjøkkenet bli litt større, mindre trangt, og vi skiller stue og kjøkken med en slags øy med barkrakker. Men vet mange syns det er litt kjibt med åpen kjøkkenløsning mtp rot osv. Hva ville dere ha gjort?

Fortsetter under...

Jeg synes det er kjempefint med åpen kjøkkenløsning. Og er du en person som alltid har det ryddig på kjøkkenet så velg det. Er du derimot som meg og innimellom har det rotete på kjøkkenet så velg lukket :o)

Annonse

Dersom jeg kunne velge, hadde jeg valgt lukket. Jeg har hatt begge deler og synes det er noe dritt å ha oppvasken i stua, samt matos etc. Etter en god middag vil jeg kunne sette meg ned i soffaen og slippe å ta oppvasken med en gang for å slippe å se på den.

Men, hvis jeg hadde funnet drømmehuset, så hadde ikke en åpen kjøkkenløsning hindret meg i å kjøpe.

Vi har åpen og jeg er veldig fornøyd - skulle ønske vi hadde investert i en bedre vifte, men utenom det så synes jeg åpen løsning er best her ihvertfal :) nå er ikke jeg en super rotekopp heller, har det stort sett sånn passe ryddig - og så synes jeg det er kjekt at jeg kan rydde litt på kjøkkenet og fortsatt være med i selskapet når vi har middagsgjester.

Vi har lukket og ønsker oss åpent. Vi er veldig sosiale og liker og invitere på middag. Men kjedelig for mannen min som blir "alene" på kjøkkenet når han lager maten. I tilegg iker jeg å ha det åpent rundt meg. Vi rydder på kjøkkenet uansett, så rot er ikke noe problem.

Matos bør vel heller ikke være noe issue hvis man velger å kjøpe en ordentig vifte som tar unna det den skal;-)

Takk for innspill! Jeg liker å rydde kjøkkenet med en gang vi har spist, så det er sjelden at det er rotete der. Jeg ser at det hadde gjort hele romfølelsen mye større, og vi kunne fått det veldig fint med den løsningen. Men mannen vil ikke, så vi får se hva slags innspill vi får fra de som skal hjelpe oss med å renovere huset =)

Annonse

jeg tror mye kommer an på hvordan dere bruker kjøkkenet og arealet på stue og kjøkken. vi skal ha åpen løsning pga mine 2 sterke argumenter- vi har arealet som gjør at det blir mye lysere uten at kjøkkenet tar plass fra stua, og at jeg lager all mat fra bunnen av, og det tar som regel litt tid - med åpen løsning kan jeg både lage god mat og passe på sønnen vår som er 1,5 år !

Vi har lukket men med dobbel skyvedør med glass imellom. Veldig greit hvis du lager mat som lukter litt at man kan stenge av så du slipper at lukta er overalt etterpå... Siden vi har dobbel skyvedør kan vi godt sette et spisebord midt i der med plass til folk på begge sider.

Vi har lukket, men ønsker oss åpen! Hater rot på kjøkkenet, og må rydde inn i oppvaskmaskinen når måltidet er over. Kjedelig å stå på kjøkkenet, mens gjestene sitte i stua... Savner å få være med i samtalen!

Åpen. Vi opna opp da vi pussa opp, og det er så deilig å sleppe å stå aleine på kjøkkenet, og være sosial når vi har venner på besøk og steller istand mat, og få det romslig og lyst.

Matos; ingen problem. Sjeldent en lager mat som oser lenge i etterkant, og har da både vindu og vifte.

Rotet samler eg på benken bak mot veggen, og konsentrerer meg om å rydde øya, så ser det ikkje så halvgale ut. Ingen som bryr seg om litt rot på eine benken mens oppvaskmaskina går en omgang.

vi har åpen og ønsker lukket. ikke fordi vi har det så rotete på kjøkkene men når barna er så små at de ikke skjønner ting så syntes jeg det er greit å ha lukket dør så de ikke kryper inn dit å går oppi skuffer og skap for å finner kjøkkenting og mat. Det samme når man gjerne har andre barn på besøk da er ikke kjeks og slikt så tilgjengelig siden de ikke ser kjøkkene(folk har jo forskjellige vaner hjemme å noen er gjerne vandt med kjeks ofte)

Jeg skjønner også at dere vil ha større kjøkken så det må jo bli en vurderingsak

Vi har lukket og skal fortsette å ha det lukket etter at vi har pussa opp =) Må ha kjøkkenet for seg selv, slik at det er et skille mellom stue og kjøkken! Dessuten liker jeg å kunne sette meg ned uten å alltid høre på oppvaskmaskinen =) (selv med stillegående maskin høres den stor sett)

Samme med steking (lydnivå fra fresing i panna og ventilator) og matos/lukt som er greit å ikke ha i stua (i like stor grad)

Ser mange her har argument som å være sosial ved middagsbesøk, men vi har alltid løst dette ved å være forberedt, ha klart mest mulig på forhånd og gjestene tar stort sett med seg kaffekoppen inn på kjøkkenet og holder meg/mannen med selskap, så her er vi sosiale uansett =)

Jeg ønsker meg et hjemme koselig kjøkken der vi kan sitte og skravle, dele oss litt ved at noen sitter der og andre sitter i stua osv... Ikke alltid ALLE må sitte sammen synes jeg =) =) =)

I tillegg har vi det med rot =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...