Gå til innhold

Vanlig? Farlig? Noen som vet råd? Forstoppelse i 8 uker etter fødselen, og hud som sprekker og blør ved hver avføring. Aoooo! :(

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg lever på laktulose, men får likevel ikke til å gå på do hver dag. Det blir annen hver eller hver tredje. Plages så veldig. Før var det alltid hver dag, punktlig. Men det verste er at det gjør så vondt og at jeg føler huden i "ringen" er helt ødelagt. Sprekker opp på samme plass hver gang og blør. Det er skikkelig irriterende. Hva skal jeg gjøre?

Fortsetter under...

Det er ikke uvanlig med forstoppelse under og etter svangerskapet. Det går seg til etterhvert. Spis mye fiber, drikk mye vann, beveg deg osv.

Det med at du sprekker når du er på do kjenner jeg igjen. De hormonene som gjør at du produserer melk, gjør også at slimhinnene blir tørre og skjørere. Prøv å smøre deg med samme salva som du bruker når babyen er sår, og smør deg rett før du går på do med litt glidemiddel, så kanskje sprekkene får grodd.

Jeg sleit også med dette etter første fødsel. Og det blir en ond sirkel fordi man begynner å grue seg fordi det er vondt og langtekkelig å gå på do. Og da blir man jo enda mer forstoppet.

Men det gikk over til slutt. Jeg brukte ikke laktose for jeg følte det ikke hjalp men etterhvert begynte jeg på idoform.

Eneste jeg kan tipse om er å drikke MASSE. Hvis du ammer så blir du mye mer uttørket enn vanlig.

Husker jeg knasket svisker og drakk sterk kaffe når det hadde gått noen dager siden sist.

Ikke har man tid til å sitte på do i timesvis med en liten enn...

Måtte tom. amme mens jeg satt på do en gang...

SÅ, jeg skjønner din frustrasjon :(

Huff, kjenner meg såå igjen! :-(

Blør omrtent hver gang jeg har avføring jeg også og bruker lactulose, måtte gjøre det i mitt forrige svangerskp også særlig fra uke 30 og oppover!

Skikkelig frustrerende og litt ødeleggende for både sexlivet og velværet når man går og er så og småblør hele tiden! :-(

Du har fått gode råd her allerede. Laktulose 15 ml morgen og kveld. Mye drikke, fiber, frukt og grønt. Og så klart: bevege seg!

Du kan også med fordel smøre med fuktighetskrem der bak:)

Lag disse supergode knekkebrødene. De er veldig enkle å lage:

http://hblaalid.blogspot.com/2010/02/lavkarbo-knekkebrd.html

Jeg lager de fordi de er lavkarbo, men de har en veldig god effekt på hard mage også. Drikk mye vann i tillegg, prøv å holde deg unna fint brød/hvetemel.

Også er rå gulrøtter veldig fint for hard mage.

men det knekkebrøde er super effektivt altså. jeg har hatt problemer med å gå på do helt siden jeg fødte for snart 2 år siden, men etter at jeg begynnte å spise dette knekkebrødet hver da så har jeg ikke hatt noen problemer.

Annonse

Vanlig å blø pga hemoroider som veldig mange opplever å få etter å ha født. Få tak i en salve som du kan smøre der bak og spør legen om f.eks stikkpiller hvis det er det du har.

jeg kjenner godt igjen problemet ditt. jeg ville smurt med feks alcos-anal eller scheriproct i en ukes tid, morgen og kveld og etter hver avføring, gjerne før også da det kan ta vekk litt av smertene. Jeg synes frukt og fiber terningene fra apoteket fungerer hver gang, og anbefales på det varmeste, husk å drikke mye vann til!!!

Lykke til!

Tusen takk for mange gode råd, folkens. Og godt å høre at andre har slitt med det samme. Alcos anal skal prøves ut. Takk for støtten! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...