Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #1 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg jobbet i et vikariat i skolen, 1-7-trinn, i et års tid og jeg må si jeg aldri har hatt en så stressende jobb. Men heller ikke en jobb som har gitt meg så mye faktisk:-) At noen kan tvile på at lærere jobber like mye som andre yrkesgrupper, er utrolig trist fordi jeg kan ikke tenke meg andre som står på og gir mer av se selv enn lærere. Jeg er vant til å jobbe i privat næringsliv på kontor, og for å si det slik så var det ikke 5 minutter i løpet av en arbeidsdag til overs for å surfe litt nyheter på nett. Det gikk i hundre fra kl 0730 til kl 1530. Når jeg kom på jobb, så var det forbreding til timene. Når timen er over, så skal du forbrede neste time eller ha inspeksjon i friminuttet. Så blir du stoppet på veien av elever som er lei seg, lurer på noe osv, og da må jo det ordnes opp i først. Så da er det å løpe å rekke det du skal før kvarteret er over. Å gå på do kan du glemme før det er lunch, og skal du ha inspeksjon da så må du kjappe deg å hive innpå maten på 10 min og do før du må løpe ut. Så er det faglig påfyll i løpet av dagen, møter for planlegging med de andre kontaktlærerene på trinnet og forbreding til undervisning i tillegg til undervisning. Hvis jeg ikke hadde tid til retting, var det å rette 25x både 1 og 2 ting hjemme på kvelden. Det var å rette det i tillegg til å skrive relevante kommentarer i da 25x1 eller 2(altså 50 stk besvarelser) bøker eller prøver. Det er både mye lekser og tester/prøver som gjennomføres for at deres barn skal få det beste grunnlaget, så det er retting hver eneste dag. Brukte også helgene til forbreding, til å finne info og ting vi skulle jobbe med. I tillegg kom mailkontakten med foreldre som lurte på og ville informere om ting, konferansetimer, foreldremøter, avslutinger, div arrangement osv. Så man kan virkelig ikke regne på hvor mange timer en lærer jobber, og derfor blir de ekstra ferieukene ren avspasering. Jeg har som sagt aldri hatt en jobb hvor jeg satt ned så lite som da jeg underviste, det var full fart hele dagen. Men virkelig det mest givende jeg har gjort jobbmessing i hele mitt liv(og jeg er over 40 år:-) Så min respekt og beundring til lærere vokste, og jeg er takknemlig for at de gjør det de kan hver dag for at mine barn skal lære seg det de skal. Tenk over at de holdninger du har, smitter over på dine barn. Så ikke snakk negativt om skolen, den det går utover er barnet ditt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983961-jeg-er-sjokkert-over-de-holdningene-folk-her-har-til-l%C3%A6rere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #2 Del Skrevet 5. mars 2011 Janteloven gjelder i aller høyeste grad ennå vettu hev deg over !! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983961-jeg-er-sjokkert-over-de-holdningene-folk-her-har-til-l%C3%A6rere/#findComment-142983971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #3 Del Skrevet 5. mars 2011 I kommunen jeg jobber, og i kommunenen jeg bor tjener lærerene mye mer enn mange andre yrkersgrupper de kan sammenligne seg med. Til og med når de har mindre utdanning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983961-jeg-er-sjokkert-over-de-holdningene-folk-her-har-til-l%C3%A6rere/#findComment-142984060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #4 Del Skrevet 5. mars 2011 Det spørs vel mye på hva slags lærer du er? Det finnes fortsatt mange "snu bunken" lærere som overhodet ikke har noen timer å avpasere.Da blir feriene ren fri. Det er også veldig begrenset hvor mye prøveretting man må gjøre i småskolen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983961-jeg-er-sjokkert-over-de-holdningene-folk-her-har-til-l%C3%A6rere/#findComment-142984106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #5 Del Skrevet 5. mars 2011 De eneste holdningene jeg har til lærere, er at de er veldig like i personlighet, i hvert fall alle jeg vet om. Temmelig sære, kjedelige mennesker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983961-jeg-er-sjokkert-over-de-holdningene-folk-her-har-til-l%C3%A6rere/#findComment-142984108 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #6 Del Skrevet 5. mars 2011 Det er vel med lærere som med de fleste andre yrkesgrupper. Noen legger ned mye jobb, noen flyter på rutine, noen jobber fort, noen jobber sakte osv. Så det vil alltid finnes noen som bruker mer tid enn andre. Den dagen du beskriver er slett ikke ulik tempomessig i forhold til jobber jeg har hatt i barnehage, med autister og i nav. De fleste yrker har det slik at man flyr fra ting til ting, får snaut nok spist og tissa før dagen er over, og sitter igjen med papirarbeidet til slutt. Jeg tror ikke bakgrunnen for diskusjonene her inne går på at vi mener at lærere ikke jobber hardt eller har en viktig jobb. Det som er "greia" er at veldig mange lærere uttaler seg som om de er den eneste yrkesgruppen som jobber lange dager, har for- og etterarbeid, og må forholde seg til ulike mennesker og deres problemer hele dagen. Mange lærere klarer ikke å se at i forhold til en del andre mennesker så er de privilegerte som får ta ut all avspaseringen sin uten at det går ut over kolleger eller brukere, som har mye fritid, og faktisk får noe igjen for den ekstra arbeidstiden de legger ned. Bare innrøm at dere er heldige! Siden jeg bor på landet, så ser jeg også at det er veldig mange lærere som driver gård ved siden av. Det forteller meg også at ikke alle lærere legger ned like mye tid i jobben sin, og det får jo folk til å tenke at dere muligens får litt mer enn dere gir. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983961-jeg-er-sjokkert-over-de-holdningene-folk-her-har-til-l%C3%A6rere/#findComment-142984322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #7 Del Skrevet 5. mars 2011 Tusen takk for et fint innlegg du skrev,HI. Kjenner meg veldig igjen og jeg stortrives med høyt trykk. Til dere som sier det er bare å snu bunken. Så er det helt umulig! Man jobber med mennesker og hver dag er forskjellig. Seks ganger i året retter jeg bla 120 stiler. Det tar 20 min pr stil, dette gjør jeg på kveldstid. Og jeg har små barn hjemme;-) Jeg tror de som selv har barn i skolen er mer fornøyd og har mer respekt for lærerne enn de som ikke har det. Heldigvis er ihvertfall våre foreldre svært fornøyde med oss og vi får nesten litt for mye skryt av de. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983961-jeg-er-sjokkert-over-de-holdningene-folk-her-har-til-l%C3%A6rere/#findComment-142984378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #8 Del Skrevet 5. mars 2011 Det er helt tydelig veldig mange her inne som ikke har greie på hva de snakker om når de kritiserer lærerene. Hvis det var så fryktelig fin jobb å ha, hvorfor er det da ikke flere som utdanner seg til lærere??? Jobben består av så fryktelig mye mer enn det folk flest ser og har mulighet til å forstå. Og det der med "snu bunken"-lærere er blitt mye bedre de seinere årene ( iaf. i grunnskolen) da det ikke lenger er mulig å bare snu bunken for hvert nye skoleår. Det er stadig forandringer og nye ting som skal inn i planene, så den bunken som funket fint forrige år, er dette året ubrukelig! Klart det er mange som bruker mer/mindre tid enn andre, men det er det da i alle yrkesgrupper. Jeg er utdannet og har jobbet som lærer i en del år, men har vært nødt til å hive inn handkleet pga en jobb som spiste meg opp. Det har ikke noe med elevene å gjøre, men med alt annet vi ble pålagt. Ting som hindret meg i å ha tid til å gjøre den viktigste jobben - nemmelig å planlegge og gjennomføre god undervisning for elevene mine. Og alle feriene, er for de fleste lærere ikke ferie. Det er mye planlegging, forberedelser, rydding og ordning som må gjøres da. Rett og slett alt annet som vi ikke har tid til alle andre dager da elever, ledelse, kollegaer står i kø for å få sitt... Jeg har tidligere også jobbet i barnehage, og beklager førskolelærere, men det var faktisk en mer behagelig hverdag. Stressende den også (for all del), men ikke på samme måte... Jeg jobber nå i et annet yrke med krevende mennesker/brukere/pasienter, til "ugunstige" tider, og må tåle mye dritt (fra brukerene), men jeg stortrives! Eneste jeg savner er elevene som jeg ble så glad i... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983961-jeg-er-sjokkert-over-de-holdningene-folk-her-har-til-l%C3%A6rere/#findComment-142984411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #9 Del Skrevet 5. mars 2011 Tror mange lærere er utdaterte og rett og slett lei sitt eget yrke... Dermed er de lite engasjerende. Snakker om egen erfaring.... For det meste fra ungdom/ vidregående skole. Men tror dette er litt av problemene du finner i småskolen og. Min lillebror er 12 og må si min mor har blitt overrasket over kvaliteten til mange av lærerne- Legg merke til at jeg sier noen-gjelder ikke alle. I mange sammenhenger tror jeg at enkelte lærere har valgt feil yrke rett og slett. For min del er det bare en lærer som har greid å engasjere meg og det var en norsk lærer på vgs- som fikk meg til å intressere meg for littertur og som er grunnen til at jeg i dag studerer dette;) Han var streng, ikke alltid politisk korrekt, Heller ikke alltid like pedagogisk, men fy som han greide å vekke 32 elever opp av tenåringsdvalen!! he he og dette er bare snakk om 5 år siden:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983961-jeg-er-sjokkert-over-de-holdningene-folk-her-har-til-l%C3%A6rere/#findComment-142984493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå