lv76 Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Hei der ute! Jeg og sambo har akkurat bestemt oss for at vi (en gang) skal ha barn... En stor avgjørelse for oss. Vi kjenner ingen andre som har fått barn på en "utradisjonell måte" og har ingen å spørre når det gjelder masse, masse ting.... Man finner jo ut en del på ulike nett sider, men er det noen som har tips, erfaringer osv å dele? Noen bra nett-sider vi kan kikke på? Takker alle som vil dele:)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #2 Skrevet 4. mars 2011 Må nok ut med litt mer info. Hva er problemet deres? Skal dere ha donorsæd? Donoregg? Forskjellige ting med forskjellige spørsmål og svar. Det første jeg ville ha gjort var å lese meg bakover på disse sidene her inne. Masse gode spørsmål og svar!
lv76 Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. mars 2011 Ja, selvfølgelig.... Vi er to jenter, så det blir donorsæd. Vi har kikket på Rikshospitalet, men der tar de ikkke imot nye søknader pga de ikke har donorer... Lest litt på Volvat, i Oslo. Har hørt man må ta mange tester først, kan man ta dette hos fastlege eller er det en del av "pakka" på de private klinikkene? Vet noen om fler klinikker i Oslo området? Mye å sette seg inn i...
tingeling71 Skrevet 4. mars 2011 #4 Skrevet 4. mars 2011 Vet ikke hvor utradisjonelt det er lenger med inseminasjon eller IVF hvis det er det du mener. Er dere to jente-samboere eller heterofilt par? Litt usikker på hva som kreves i forhold til lesbiske. Jeg tror det stilles krav til at man er gift for at man skal få hjelp her i Norge. Dersom dere er et heterofilt par må dere hvertfall ha prøvd aktivt selv i et års tid, kommer litt an på alder og legens synsing. Dersom dere er lesbisk par så må medmor søke om å få adoptere etter at barnet er født, man må også kunne legge frem papirer på at man er inseminert/IVF ved offentlig klinikk med donor-sæd. Det får man fra klinikken så snart man er gravid såvidt jeg har forstått det. Jeg er singel prøver og reiser til Danmark. Har prøvd 5 inseminasjoner på Stork og alt i alt kostet hver tur meg ca. 10.000 Nkr. Det finnes andre klinikker som er rimeligere. Jeg var veldig fornøyd med Stork og syns det var veldig fint å komme dit, følte meg vel i varetatt. Du kan lese mer om inseminasjon på www.storkklinik.dk/no/ Nå er jeg gått over på å prøve IVF som er det samme som prøverør. Jeg skal ned til Køben og Copenhagen Fertility Center (CFC = tidl. Nordica) til uken. Det er min første gang. IVF innebærer en del sprøyter som skal tas, medisinene koster en del, flere scanninger hos gyn og dyr behandling hos CFC. CFC anbefaler som regel at man prøver noen runder med inseminasjon før man evt. går over på IVF. CFC inseminerer også. Folkene hos CFC er hyggelige, men har fått et inntrykk av at det er travlere og mer samlebåndsprinsipp.... som er greit for mange. Hittil har jeg betalt nesten 10.000 bare for medisinene, uttak, befruktning og innsett koster ca. 17.000,- hvis jeg ikke husker helt feil. Og så kommer flybilletter og hotell i tillegg. Les mer her: www.copenhagenfertilitycenter.com/ Hvis dere har bestemt dere for å begynne å prøve så bør dere begynne med å få en henvisning til en gynekolog som er vennlig innstilt til det som måtte være deres situasjon. Ta de prøvene som kreves og sjekke at alt er ok i forhold til livmor (cyster, åpne eggledere etc.) og eggløsning (endring i hormon nivåer i løpet av syklus). Vær også forberedt på at ting kan ta tid. Noen lykkes på første inseminasjons forsøk, andre strever i lengre tid, bruker mye penger og tid på dette og får mange nedturer som skal takles. Forumet her er ofte godt å ha, mange jenter som støtter og heier på hverandre. Spør om det du har lurer på her inne så får du mange kloke svar Vær gjerne litt mer spesifikk. Men lurt å først å fremst høre på legene og gynekologene (de fleste av de hvertfall, har hørt ymse her inne).
Lillie Vanillie Skrevet 5. mars 2011 #5 Skrevet 5. mars 2011 Hei, Jeg ville absolutt prøvd inseminasjon før IVF. IVF er mye mer belastende på kropp og sinn enn inseminasjoner, og mange får fullklaff uten å drive med befruktning utenfor kroppen. Vi har ikke vært så heldige, så vi morer oss med IVF på Rikshospitalet, men har sjekket litt ut i forhold til Danmark også. For det første, man må ikke være gift for å få hjelp i det offentlige i Norge. Man må ha vært samboer (hatt samme folkeregistrerte adresse) i to år, men så vidt jeg har skjønt er det ingen klinikker som sjekker dette. Eller man kan selvsagt være gift. Det spiller neppe så stor rolle for dere nå uansett, siden både Rikshospitalet og Haugesund så vidt jeg vet har inntaksstopp for tiden. Ellers sier vel Tingeling71 det som trenger å sies når det gjelder tester før oppstart. Det kan også lønne seg å ta en ultralyd med kontrastvæske av egglederene for å se om det er passasje. Er de tette er det liksom ingen vits i å inseminere. Når det gjelder medmors rettigheter kommer det an på om dere har brukt åpen eller anonym donor. Hvis dere bruker åpen donor (altså en donor barnet kan få møte i voksen alder) kan dere sende inn søknad om medmorskap straks graviditeten er bekreftet, og medmor har rettigheter fra barnet er født. I Norge tillates bare bruk av åpen donor, og bruker dere åpen donor i Danmark må dere sørge for å få papirer på dette, slik at dere slipper stebarnsadopsjon. Åpne donorer er dyrere å bruke enn de anonyme. Hvis dere skulle velge å gå for anonym donor (altså en donor ingen kan spore opp) må dere til utlandet (lettest tilgjengelig er nok Danmark). Da må medmor søke stebarnsadopsjon, og farsskapssaken må henlegges av NAV. Jeg har inntrykk av at dette nå stort sett går greit igjennom systemet i løpet av 3-6 måneder, men man må ha etaten på hjemmebesøk osv. En annen ting å huske på når det gjelder IVf (hvis det kommer til det), er at dere (siden dere er par) har rett på å få refundert medisinkostnader som overskrider 15 000 totalt for tre forsøk. Ville finlest på HELFO sine sider før jeg kjørte i gang, men det de skriver er at behandlingen kan foregå i utlandet, men at medisinene må kjøpes i Norge. Og så ville jeg fulgt med på Rikshospitalet sine hjemmesider, eller ringt med jevne mellomrom, og sendt inn en søknad straks de åpnet for det. Jeg vet at par som søkte relativt tidlig i 2010 opplever en ventetid på halvannet år. Ingen grunn til å vente, med andre ord. Lykke til!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 5. mars 2011 #6 Skrevet 5. mars 2011 Masse god info fra Lillie Vanillie her, og sier meg enig i det meste. Vår erfaring er derimot at gjentatte inseminasjoner er mer belastende både fysisk, psykisk og økonomisk enn det prøverør (IVF) var. Mange er heldige og får det til på noen forsøk, mens mange må prøve mange ganger, og må til slutt over på prøverør uansett. Her i huset har kone og kone beggge hatt 4 inseminasjoner før vi gikk over på IVF (ikke samtidig da..) Det ble totalt dyrere enn ett prøverørsforsøk, der sjansene for å lykkes er mangedoblet. Vi var begge så heldige å bli gravdide på første IVF-forsøk, og jeg er gravid med tvillinger nå Hvis dere går for inseminsjon, er det et must å sjekke egglederne med kontrastveske først. Kona hadde tette eggledere, som er forklaringen å hvorfor det ikke gikk for henne.. Jeg hadde trange og dumme eggledere, og måtte til slutt gi opp! Vi har brukt anonym donorsæd i Danmark, for det er riktig for oss. Mini var adoptert før han var 3 mnd, og det var ganske enkelt. Lykke til, og spør gjerne mer spørsmål om det er noe du lurer på
singelmamma Skrevet 5. mars 2011 #7 Skrevet 5. mars 2011 Det er vanlig å prøve ins først. Ikke et must å sjekke egglederne først, dvs. min gyn. sa jeg måtte sjekke dem dersom jeg ikke ble gravid etter 3 ganger. Du/dere må uansett ta div. blodprøver som bla HIV (husker ikke alle, men står bla på sidene til Storkklinik). Det kan lønne seg å ta div hormonprøver også, slik at man får et bilde av hvordan det står til med kroppen. Lykke til!
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 Ingen som MÅ sjekke egglederne først, men det er ganske kjipt å bruke 50.000 + kr for å se om det kanskje går.. For å ikke snakke om tida man bruker, og jobbfravær og negative tester.. Vi har opplevd dette to ganger, så vi vet hva vi snakker om.. Man kan få henvisning til offentlig sykehus for å få egglederne sjekket, hos en gynekolog. Da koster det 250 kr i egenandel. Hvis ikke kan man gjøre det privat mange steder, fra 1000-2000 kr. SÅ verdt pengene
IVF-mammaer *venter nr.2og3* Skrevet 6. mars 2011 #9 Skrevet 6. mars 2011 Litt dårlig formulert, men en gynekolog kan altså gi henvisning til sjekk. Det må ikke mer enn ett besøk hos gynekolog, evt. fastlege for å ta alle prøvene. Oversiktene over dem ligger på div. nettsider til klinikkene.
Lillie Vanillie Skrevet 6. mars 2011 #10 Skrevet 6. mars 2011 Hehe, ja, du har helt rett, inseminasjoner er bare bedre om de lykkes. Det var jo all usikkerheten rundt eggkvalitet, eggløsning, timing osv. i forbindelse med inseminasjonene som gjorde at vi ville over på IVF. Jeg ville også sjekket eggledere først. Det går en del penger i det, spesielt for de som må til Danmark, og da er en tusenlapp eller to etter mitt syn verdt å bruke på å sjekke at det faktisk er en sjanse for å lykkes. På samme måte som jeg nå har orget til meg en lapraskopi om dette fryseforsøket ikke lykkes. Jeg vil jo ikke svi av alle fryseeggene og de offentlige forsøkene om det er noe i livmoren min som gjør at de ikke kan feste seg uansett hvor bra kvalitet de måtte ha.
Pogoled Skrevet 7. mars 2011 #11 Skrevet 7. mars 2011 Hei Vi er to gifte kvinner og jeg ble inseminert før jul ved IVF klinikken (tidligere Volvat) http://www.ivfoslo.no/index.html Det var noen blodprøver jeg måtte ta, blant annet Rubella prøve (for å sjekke om jeg har hatt røde hunder), HIV, Hepatitt... I tillegg måtte jeg ha gynekologisk undersøkelse med ultralyd. Legen tok også celleprøver da. Jeg undersøkte ikke eggstokkene mine, enda jeg har hatt cyster to ganger på høyre eggstokk. Vet ikke om hvorfor de andre har undersøkt eggledere/stokker. Mulig det har vært indikasjoner på noe som gjør at de frykter å ikke bli gravid. Uansett, jeg ble gravid på første forsøk, men mistet i uke 6. Nå er jeg gravid igjen og er nå i uke 16. Det hele har gått raskt og smertefritt. De er utrolig flinke på IVF klinikken. IVF klinikken bruker donorsæd fra Danmark, men dere må huske på at dere kun kan velge åpne donorer der. http://www.europeanspermbank.com/ Ta gjerne kontakt dersom dere lurer på mer:)
lv76 Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #12 Skrevet 9. mars 2011 Hei Oi, så mange svar og masse informasjon! Takk, takk. Dette er veldig spennende, syns vi... Kribler litt i magen, men skjønner vi må være forbedredt på noen nedturer også... Har lest litt på IFV sine sider og på Storken. Det er godt man har alternativer til Rikshospitalet nå som det er foreløpig stopp der. Jeg har skjønt det som det ikke er ventetid de andre stedene, hvis man er veldig heldig kan man bli gravid ved første forsøk? Men det er kanskje ikke så mange som er så heldige, etter hva jeg leser her... tusen takk for info:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå