Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #1 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg er førstegangsmor, og selvom jeg har pedagogisk utdannelse, vil jeg gjerne høre fra ANDRE MØDRE om hva barna kan/ikke kan rundt forskjellige temaer når de er mellom 2-3 år. Har en helt normalt oppegående sønn på 2 år og 8 mndr. Han har ingen helseplager utover klumpfot, som da påvirker grovmotorikken, men ikke noe utover dette. Han er glad i bokstaver, kan "lese" navnet sitt (kjenner igjen utseende på navnet), kan alle bokstavene i navnet sitt (hva de heter) og en del til, når jeg talte over sist, var det oppe i 10 bokstaver. Han teller til 20, men begynner på 2, ikke 1 Tror det er fordi han er 2 år, noe han er svært opptatt av Han spiser suppe med skje, tegner fjes (hode, øyne, nese og munn) som faktisk ligner litt på et fjes, tegner sin egen forbokstav, bokstavene O, S, V og P, mulig flere, men har ikke sjekket over. Han har stort ordforråd, snakker i lange setninger, men har utydelig uttale på ganske mange ord og lyder. Ingen tungefeil eller hørselfeil. Han synger, har fantasivenner, spiller "skuespill" utifra filmer han har sett, jeg er alltid prinsessa eller Oda Oter (Pelle politibil er et must om dagen). Han husker replikker og hendelser fra filmene han har sett, og vil spille de på stuegulvet med meg og andre. Han hopper ikke, han løper ikke, han klarer ikke å gå alene i trapper, han snubler på bar bakke og er generelt "klønet" med ben og føtter. Han kan ikke kle på seg selv,men klarer fint å kle av seg. Han er ikke interresert i å bruke potte, er selverklært "for liten!". Han trasser, krangler og koser og nusser omhverandre, helt normalt følelsesliv med andre ord. Så, noen som vil "sammenligne". Har ikke mange venner med barn i samme alder, og det er mange jenter, og det blir vanskelig å sammenligne gutter og jenter synes jeg. Og han er selvsagt verdens herligste og skjønneste Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #2 Del Skrevet 4. mars 2011 Er du pedagog er det jo bare å bla frem et tras skjema, og se hva han kan og ikke , tviler på at han er over gjennomsnittet, sjelden unger er det, er de gode på enkelte områder, finner man områder de er mindre gode på, eller de er helt etter forventet.. Hilsen en annen pedagog !! Man skal aldri sammenligne barn, de er forskjellige individ, med forskjellig utgangspunkt og utviklingstempo Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #3 Del Skrevet 4. mars 2011 Ja, for jeg har veldig lyst til å teste sønnen min selv... Nei, huff, det orker jeg ikke, det kan BHG gøre hvis de føler det nødvendig. Jeg kommer sikkert til å lese meg mye mer inn i resultatet enn jeg bør Nei, han er nok ikke over gjennomsnittet, det hadde jeg heller aldri trodd (eller håpet på), men jeg syntes det hadde vært moro med andre barns utvikling og "satsingsområder" iflt min lille raring. Er det vanlig at barna i denne alderen feks spiller ut scener fra filmer de har sett? Han er da aldersadekvat på alle områder utenom grovmotorikk, men jeg vil høre reelle erfaringer fra andre mødre. Jeg bryr meg ikke om han har høy eller lav IQ, han er akkurat passe og helt perfekt på alle områder i mine øyne, men hadde vært moro å se hva andre barn har satset på. Min lille har tydeligvis ikke satset på det å bli renslig eller det å kle på seg, på tross av god tilrettelegging HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #4 Del Skrevet 4. mars 2011 Min ble 2år nå i januar, men kan henge meg på uansett Språklig er han ingen racer....eller. Han skravler i ett, men det er kun vi som kjenner han godt som forstår det som blir sagt. Andre må be om oversettelse eller ta seg skikkelig god tid.. Han kan ingen bokstaver enda, men han teller en del. Han telte til 14 uten feil EN gang, men som regel stokker han litt om på tallene. Er også veldig opptatt av at han er 2år gammel. Når han tegner er det igrunn bare kruseduller, men han ser godt selv hva han har tegnet og forteller oss om det er mamma, pappa, en bil ol. Uansett så går det virkelig unna, noen få kruseduller og han skal ha nytt ark, ikke snakk om å fylle arket med fine farger slik storesøster gjør Han synger også masse, men ettersom uttalen er litt uklar kan det være vanskelig for andre å forstå hva han synger på. Han kan også leke en scene fra en film han har sett (lært av storesøster). Motorisk er han ganske flink. Hoppet med samlede ben fra han var 1,5år, stupte kråke like etterpå, løper så han nesten svever over bakken og raser opp/ned trapper. Han har ganske god kontroll, mens jeg innimellom sitter med hjertet i halsen og følger med Når han vil klarer han å kle seg endel selv. Det som er vanskelig er sokkene, samt å få strømpebuksa over bleierumpa. Å få armene inn i genseren kan også være vrient... Ytterklær er heller ikke det enkleste, men han klarer sko, hals og lue hvertfall. Pottetreningen er vi også godt igang med. Han tisser på do/potte noen ganger om dagen, men også mye i bleia (sier aldri ifra). Han har bæsja på do en gang, men det var nok bare flaks at han måtte akkurat da Ellers er det mye "gjøre selv". Han skal skru på/av tv`n, helst skru på lyset, helle drikke til seg selv, gjerne smøre mat osv selv. Trasser gjerne om ting ikke går slik han forventer... Uansett en hærlig og snill liten tass i en artig alder Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #5 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg er 3 barnsmor (med helsefaglig og pedagogisk utd). Mellomste sønn er 2 år og 3 mnd. Kjenner igjen sitt navn, men kan ikke lese. God hukommelse og kan gjerne gjenfortelle bøker slik at det høres ut som om han leser. Kan telle til 10, men har ellers ingen tallforståelse. Viser med fingerene hvor gammel han og storebror (3.5 år) er. Spiser med skje og gaffel. Vil gjerne bruke kniv, men har ikke helt skjønt hvordan den skal benyttes. Liker ikke å bli kissete på hendene og spiser helst brødskivene med gaffel, de må altså være delt opp i små biter. Drikker fint av glass og kan selv helle opp i glasset hvis det feks er lite igjen i kartongen. Tegner og maler kruseduller. Rikelig ordforråd. Snakker mye og setter sammen lange setninger. Glad i å synge og kan mange barnesanger og regler. Opptatt av pippi og kapteinsabeltann og synger daglig på disse sangene Flink til å delta i lek sammen med sin eldre bror. Men fortsatt litt egenlek. Glad i å pusle, rundt 10 biter går fint. Han hopper, løper, krabber og klatrer. Er høyt og lavt. Går opp og ned trapper og har gjort dette siden han begynte å gå. Aktiv liten gutt! Å kle på seg selv er ingen sterk side, men å kle av er gøy. Går på do daglig, men ikke hver gang han har behov. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #6 Del Skrevet 4. mars 2011 så flink din er motorisk 22.43 :D Hehe, min samler til sats, men letter ikke en millimeter fra gulvet når han iherdig prøver å hoppe Kjenner igjen den å "ordne sjøl", men min er meget selektiv i hva han gidder å gjøre selv Han kan sitte i sofaen og se film med meg, og be med gi ham drikken sin selvom den står på bordet foran han Han vil gjerne helle drikke selv fra kanna, men han får ikke helt dreisen på det, og heller vann/saft utover hele gulvteppet Ja det er en utrolig morsom alder! De begynner virkelig å få en gjenkjennelig personlighet. De har helt bunnfaste preferanser HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983515 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #7 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg kan fortelle deg eller prøve å forklare så godt jeg kan, sannheten at det er så vanvittig mye som spiller inn og bildet er ikke svart hvitt, guud jeg har flere bokhyller og en bachleor på barns utvikling.. Hadde tatt meg 10 år på å forklare å skrive ned alt.. Det beste du kan gjøre er å legge alle slike tanker på hylla og elske barnet ditt for den det er , legg fra deg alle tanker om hvorvidt han er bedre enn/ tidlig ut osv.. Støtt han i sin utvikling og vær støttende for han der han er , legg til rette for ny utvikling når du ser han e moden for det, vær bevisst i alt du gjør med og for han og få han til å fortsette med å bli seg selv.. Å sitte på dib å høre hva andre mener, synes og tror e bare tull .. Hilsen første anonym her Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #8 Del Skrevet 4. mars 2011 Lurer egnetlig på hva dere kan om barns språkutvikling, barns motoriske utvikling og sosialutvikling, når dere sitter her og sammenligner barna deres?? Teori anyone? Hilsen Pedagogen I mitt hode blir dette bare dumt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #9 Del Skrevet 4. mars 2011 Du, pedagogen, har du kanskje tenkt over at vi er fullt klar over at utvikling er individuell, og at det aller meste er normalt? Men at vi "sammenligner" for å høre hvordan andre barn er, pga nysgjerrighet?! Jeg kommer da ikke til å tenke " Å nei, jeg må lære sønnen min å gjenfortelle historier ordrett, for det kan et av dib-damenes barn!" Så slapp helt av, vi skal ikke finne ut hvem som er flinkest, vi skal bare snakke sammen om utvikling av barn på 2-3 år, fordi det er moro å lese/snakke om. Ikke mer. HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #10 Del Skrevet 4. mars 2011 Jeg har en på 2 år og 4 mnd som er sein språklig. Han setter sammen to ords setninger, men stort sett ikke tre ord, men han er flink motorisk. Klatrer i klatrestativ, går opp og ned trapper(er aldri nervøs for han) +++. Men han er totalt uredd og det er både på godt og vondt. Han klarer veldig mye selv, men TROR også han klarer mer enn hanegentlig gjør:-p Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #11 Del Skrevet 4. mars 2011 2 år og 2 mnd her, jente. Hopper ( Har gjort det lenge) Tisser enda i bleia, men sier selv hun vil sitte på do, men det kommer ingenting Leker med dukker ( Er veldig omsorgsfull mot dukkene, bamsene sine og leker generelt. Istad pakket hun lekepusen inn og bar den som en baby. Synger en del. Bjørnen sover ( Kan bare setninger fra de sangene hun kan), Timmytid, Hjulene på bussen, Lille pusekatt. - Kan navn på alle i avd, barn og voksne. - Når hun ikke vet hva ting heter spør hun " Hvem er det"? hehe. Det grammatiske kommer vel. Da sier jeg hva ting heter og hun gjentar og lærer stortsett. - Teller til 10 ( Men hopper over 1 og 7) Hun har også telt til 12 før. - Elsker peppa gris på barne tv. Hun hadde solbrillene på her en da så s hun; Brillene til pappa gris. - Leker best med større barn ( 4 år pluss) - Lager lengre setninger, men det grammatiske stemmer nok ikke enda - Omtaler mamma og pappa ved fornavn innimellom Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #12 Del Skrevet 4. mars 2011 Jo, han er flink motorisk, men henger nok litt etter med språket. Men slik er det vel ofte? Din høres jo ut som om han har kommet veldig langt språklig hvertfall. Må si at min ofte er flinkere til å gjøre ting selv og hjelpe til enn storesøsteren. Hun har nok lært seg flere av triksene for å slippe å lette på rumpa for f.eks å ta glasset fra bordet Nå skal minstemann bli storebror om noen uker og jeg er kjempespent på hvordan det vil bli iforhold til sjalusi ol. Blir nok ikke bare lett å skulle bli storebror... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #13 Del Skrevet 4. mars 2011 22:59: min var også på det stadiet når han var rundt den alderen, språket bare plutselig kom som en foss over natta Han satser nok på det motoriske siden han kan gjøre seg forstått og klarer seg med mindre ord og setninger Er godt det er forskjeller. Når jeg ser min lille kløne som leker sammen med jevngamle, er det helt tydelig at han henger en god del etter motorisk, men han klarer seg fint, og de andre barna merker det ikke engang Og de store barna hjelper ham hvis de ser han sliter HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #14 Del Skrevet 4. mars 2011 aj aj aj, det store hoppet fra minstemann til storebror ja! Gruegleder meg til den dagen kommer her! Men siden han vi har er klumpfot, så velger vi å vente litt ekstra enn vi hadde planlagt, slik at vi er sikre på at behandling er på goood vei. Kan jo fort få en klumpfotunge til, og 2 er som 1000000 da trur jeg Språklig tror jeg det er maaange forskjeller ute og går, men har lest og sett her inne at mange gutter er litt trege, men at de eksploderer så det synger etter når de først "bestemmer seg for å snakke". Herlig at han er så selvhjulpen da ^^ Og omsorgsfull med storesøster Skulle ønske jeg ikke hadde vært så sein med å gjøre min selvhjulpen, klassisk førstegangsfeil å varte opp for lenge Også er han blitt fæl på å kommandere. Tar tak i ansiktet mitt og sier "Hør meg!" Hihi, han kjeftet på bilen her om dagen, den bråket nemlig for mye pga ruglete vei "Bil, hør meg! Ikke bjåke fælt!" Søt som sukker Vanskelig å være streng når han begynner i grunn HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #15 Del Skrevet 4. mars 2011 Henger meg på Min lille jente er litt over 2.5:) God motorisk, klatrer jevnlig i klatrevegg sammen med meg og far. Går i trapper selv, løper, hopper osv. Kan en del bokstaver og kjenner igjen sitt eget navn. Kan telle til ca 20. Tegner personer med ansikt, hender og bein. sol, måne, osv. Spiser fint og lite grising. God uttale og sier det hun vil. Ikke helt perfekt R enda. Veldig glad i sang og musikk og kan veeeldig mange sanger utenat:) flink å pusle puslespill med opp til 24 biter. kler på seg bukse og truse selv. Sluttet med bleie da hun var nesten 2. Trasser ekstremt mye og vil gjøre alt selv. Men også verdens største koseklump Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983688 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #16 Del Skrevet 4. mars 2011 Din frøken er jammen med veslevoksen 23:21 ^^ Synes det er mange veslevoksne jenter ute og labber Guttene er mer spesielle ferdigheter tenker jeg?? Virker ihvertfall slik på guttene jeg ser, hører og leser om. Guttene kan ha vannvittige evner på et eller 2 områder som feks bygge lego, telle, osv, mens jenter er mer "all over" flinke?? Hehe, moro å lese om alle forskjellene! Det er godt å se at alle forskjeller er helt normalt HI Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142983722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #17 Del Skrevet 5. mars 2011 Min gutt er 2 år og 8 mnd. Han sitter pent ved matbordet, spiser med gaffel og kniv, skreller sine egne poteter og smører skiver. Han prater i lange settninger, han kan diskuteres med, har rene ord. Han kan gå, krabbe, løpe, hoppe, hinke, klatre, løper opp og ned trapper, stupe kråke. Han spiller fotball med storegutta, og sykler med støttehjul(siden i sommer) Han kan telle til 20 med mengdeforståelse, og ramse tall til 100. Han skriver navnet sitt, kan alfabetet på rams uten å kunne alle bokstaver, han tegner fly, hus, bil, båt, mennesker, sol tja... det meste. Kler av og på seg selv. Kommer ikke på noe mer, men han er en selvstendig liten kar. Min venninnes 1. klassing er på flere områder mer hjelpesløs. Jeg er ingen pedagog, men syntes like vel det er lite proft å sammenlikne på denne måten. Men det var kun for moro så da hang jeg meg på. Holder en knapp på Tras, jeg bruker dette selv på egne barn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142984154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #18 Del Skrevet 5. mars 2011 Tuller du 09:27? Tester du barnet/barna dine med TRAS? Hvorfor i alle dager gjør du det? Tror du ikke at BHG/skolen tester barna hvis det er noe unormalt i gjære?? Jeg ville bare høre om andres barn utvikling jeg, for moro skyld. Så fort man vil høre om andre barns utvikling, kommer det negative svar om at man ikke skal sammenligne barna osv, men hva om vi bare synes det er moro å lese om hvordan andre barn utvikler seg, hva slags interesseområder de har osv? Jeg kommer aldri til å mene at sønnen min er langt bak eller langt foran på grunn av svar har inne. Jeg har en BHG som er veldig flinke på å se utvikling og om den er aldersadekvat, og de passer på slikt. I tillegg ser jeg jo etter om han utvikler seg selv også. Jeg vet at alle forskjeller er normale såfremt barnet utvikler seg, noen er trege, andre er raske, og det er helt vanlig. Noen barn snakker før de går, andre setter sammen kompliserte lego figurer før de snakker. Og alt er normalt så lenge barnet utvikler seg og er innenfor den aldersadekvate rammen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142984229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #19 Del Skrevet 5. mars 2011 han kan klatre over sprinkelseng (kunne det fra han var 8mnd, stakkar meg), hoppe, stupe kråke osv.. han kan snakke med 5-6 ord i setning men mange av ordene har ikke så god uttale men det kommer seg. han skjønner alt jeg sier til han og henter ting og tang. han er overhode ikke kresen på mat, alt går i han. han skriker ofte ved tannpuss og ved legging må han ha på lys (mørkeredd). han liker hellerr ikke skifte bleie, så på dagtid har han beynt med potte og det har ikke blitt noen uhell i buksen eller på gulvet til nå. han er flink der. men når vi er ute eller han skal sove så bruker han bleie. han sover ikke på dagen mer. han bruker smokk når han sover. han snger banesanger fra barnehagen, vet hva serierp å barntv heter, elsker å leke dinosaur og at han skal spise meg for at jeg må være en svakere dinosaur osv. ordentlig gguttegutt han kan gå opp trapper. han klarte aldri å krabbe ned av krabber men han kan gå ned (nå kan han krabbe ned også).han skal gi trøst om han er noen er leiseg og gir kos til alle voksne når han drar. og noen gang til noen barn men de blir ote så sure så det tør han ikke så mye, men det er forståelig. man skal ikkke bli prakket på kos om man ikke vil. så trasser an når man skal kle av og på han og ofte når vi er i butkken, og når vi skal gå til/fra steder. vet ikke helt hva du var ute etter men skrev noe om gutten min på 2 år og 6 mnd og nå kan jeg ikke skrive mer fordi nå skal vi bake boller. hadet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142984291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #20 Del Skrevet 5. mars 2011 han kan klatre over sprinkelseng (kunne det fra han var 8mnd, stakkar meg), hoppe, stupe kråke osv.. han kan snakke med 5-6 ord i setning men mange av ordene har ikke så god uttale men det kommer seg. han skjønner alt jeg sier til han og henter ting og tang. han er overhode ikke kresen på mat, alt går i han. han skriker ofte ved tannpuss og ved legging må han ha på lys (mørkeredd). han liker hellerr ikke skifte bleie, så på dagtid har han beynt med potte og det har ikke blitt noen uhell i buksen eller på gulvet til nå. han er flink der. men når vi er ute eller han skal sove så bruker han bleie. han sover ikke på dagen mer. han bruker smokk når han sover. han snger banesanger fra barnehagen, vet hva serierp å barntv heter, elsker å leke dinosaur og at han skal spise meg for at jeg må være en svakere dinosaur osv. ordentlig gguttegutt han kan gå opp trapper. han klarte aldri å krabbe ned av krabber men han kan gå ned (nå kan han krabbe ned også).han skal gi trøst om han er noen er leiseg og gir kos til alle voksne når han drar. og noen gang til noen barn men de blir ote så sure så det tør han ikke så mye, men det er forståelig. man skal ikkke bli prakket på kos om man ikke vil. så trasser an når man skal kle av og på han og ofte når vi er i butkken og når vi skal gå til/fra steder. vet ikke helt hva du var ute etter men skrev noe om gutten min på 2 år og 6 mnd og nå kan jeg ikke skrive mer fordi nå skal vi bake boler. hadet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142984293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #21 Del Skrevet 5. mars 2011 Jeg bruker tras fordi barnet ikke går i bhg og fordi barnet har et søsken med alvorlig funksjonshemming. Derfor syntes jeg det har hvert greit å følge et Tras skjema. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142984311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #22 Del Skrevet 5. mars 2011 OK, jammen da er det greit Syntes bare det var merkelig å skulle teste sitt eget barn. Når jeg utdannet meg, fikk vi ale streng beskjed om at det å teste egne barn vil gi mer bekymring enn forsikring i mange tilfeller. Man klarer ikke å forholde seg objektiv rundt egne barn, uansett hvor profesjonell man er fikk vi høre, og det tror jeg det ligger en del i Men pga omstendighetene rundt ditt barn, skjønner jeg at du vil teste Men HS/lege vil vel sjekke de også, pga søskenet sin funksjonshemming? Håper jeg ike fornærmet deg for mye, jeg blir bare litt piggete når jeg får høre hvor dumt det er å snakke med andre mødre om hva deres barn får til osv. Skulle tro vi drev med konkurranse når vi bare er nysgjerrige Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142984317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #23 Del Skrevet 5. mars 2011 Det skal litt til før jeg blir fornærmet så det klarte du ikke Jeg har ingen utdannelse, ei heller profesjonell, kanskje derfor jeg klarer å forholde meg objektiv til egne barn. Det er på ingen områder bekymringer rundt husets 3 åring, så Tras har hvert brukt mest for moro. Vi bruker Tras jevnt på 7 åringen, som 3 åringen har vokst fra for lengst. Alt av innstanser er inne på eldste. Og jeg husker godt alt jeg lurte på da jeg fikk førstemann for mange år siden, var veldig artig å sammenligne. Selv om man ikke skal gjøre det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142984402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #24 Del Skrevet 5. mars 2011 Min datter er 1 år og 10 måneder. Ho snakker godt, men ikke super uttale. Ho gjør seg forstått og snakker i setninger (ca 5-6 ord). Går på do, men bruker enda bleie. Stuper kråke og har gjort det i noen måneder,¨har ikke særlig effektiv teknikk på hopping og løping. "Løper som ei jente"passer henne svært bra . Tegner og maler kruseduller, men ikke gjenkjennelige ting. Kler av og på seg nesten alt bortsett fra body, også yttertøy, men må ha hjelp til votter. Ser film (har vært mye syk), og kjenner igjen figurene i teletubbies, brannmann sam, postmann pat, ole brumm med venner, byggmester bob, osv. Disse spør hun etter ved navn. Ho går helt fint alene i trapper og åpner alle dører selv. Vi har ikke begynt med bokstaver og tall. Dette har vi "glemt". På tide å finne noe frem antakelig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142984553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #25 Del Skrevet 5. mars 2011 Mi jente på 1 år og 7 mnd kler på seg bukse, sokker, ytterdress og sko. Har skrivegrep på blyant og tegenr krusseduller hopper, springer, leker og ler Kan ikke så mange ord "knipser" med fingrene Kan alle bevegelsene til "med krøllet hale-sangen" Går i trapper og klatrer i stiger, lekestativ osv. peker når du spør hvor hodet, hender, føtter, mage, navle, hår, munn, tunge, tenner, nese, øyne, ører, fingrer, tær, hals Holder på å lære hofter, legger, albue, nakke osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142983369-et-innlegg-om-hva-barn-p%C3%A5-2-3-%C3%A5r-kan-ikke-for-%C3%A5-skryte-uhemmet-av-mitt-barn-men-for-%C3%A5-sjekke-st%C3%A5a/#findComment-142984912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå