Gå til innhold

Apropo å fortelle barn ting og navn på kjønnsorganene.. Hvilke navn bruker dere?

Anbefalte innlegg

Er selv oppvokst med at d ble sagt rompa om begge rompene til jentene og kuken tissn om gutta sin.

Sytes ikke det var noe kult å lære mine, høres bedre ut med andre navn om barna tilfledig når man er borte feks skulle spørre om pinlige spørsmål av feks arten : Hvor kommer babyer ut som i tråden under her ""

Her er det rompa om bæsjerompa, tuppa om den vi tisser med og Pillinj om tissetassen, eller tissetassen :)

Hva bruker dere?

Fortsetter under...

Barna våre har godt over gjennomsnittlig kunnskap om anatomi. De vet hva de fleste kroppsorganer heter. Også kjønnsorganene. Til hverdags sier vi alikevel tissen og tissetassen.

Annonse

Er det ikke best å si det som det er da? Altså tiss og rumpe. Gutter har utover, jenter innover. Jenter har tre hull, ett til tiss, ett til baby og mensen, og ett til bæsj. Sier jeg til mine.

Jeg føler kallenavn på tiss og rumpe blir det samme som vov-vov og pip-pip. Babyspråk.

tissemusa på jentetisser, og tissefanten på guttetisser. Rumpa er rumpa ;) Men så er min 2,5 år, så det er bevisst at vi ikke har lært ham de "korrekte" navnene (vagina og penis) siden han fort kan begynne å snakke om tissen sin (svært opptatt av den om dagen) ute blandt folk, og synes ordet penis høres så kleint ut i munnen på en unge på 2,5 år ;) Mye mer "barnevennelig" med tissefanten og tissemusa (hvorfor tissemusa har jeg ikke peilling på, det bare dukket opp en gang han spurte hvor tissefanten min var)

Rumpa om rumpa og tissen om tissen. Men gutten min er bare 1,5 år. Han kommer nok til å få høre om vagina og penis når han spør hvorfor min tiss er annerledes enn hans. Jeg ser ikke helt problemet med å lære barna de riktige termene, det er jo ikke akkurat noe vi trenger å holde hemmelig.

Annonse

Gjelder det samme her, de vet jo navnene selvfølgelig tiss og rumpe osv.. men når vi har samtale om det høylytt så andre hører eventuelt er d tuppa eller pillinj, eller rumpa..

Har to jenter er jo titt og ofte de er røde og d klør nedentil, og da er det jo snedig om d sier d klør i tuppa, istede for d klør i rumpa... Hvilken rompe liksom.. Eller mamma d e vondt når pillinj bli hard... istede for at tissen bli hard.. høres så for voksent ut for en 4 åring..

HI

her sier jenta på 4 rompa til rompa å tissmora til tissen sin. jeg har vokst opp med tissrompa til tissen og synes ikke det er noe galt med det. barn trenger å assosiere nye begreper med begreper de allerde har inne fra før og jeg synes ikke det er noe ille å komme opp med ulike navn på kjønnsdelene, det gjør det mer barnevennlig. jeg liker ikke at alt skal være så riktig nå om dagen. de lærer tidsnok hvordan det er når de blir gamle nok til å forstå det mener nå jeg. men selvfølgelig er det forskjellige meninger her som over alt ellers!

Hæ? Begge rumpene?

Her i huset har alle familiemedlemmene en tiss og og en rumpe hver, enten vi er av hankjønn eller hunkjønn. Tissen tisser vi med, rumpa bæsjer vi med. Skjedeåpningen har jeg foreløpig ikke forklart 4-åringen hva brukes til, jeg tror ikke hun har helt oversikt over anatomien sin i det området. Får heller ta den når hun spør.

Hva er egentlig galt med å si tissetassen?? Jeg kan forstå at folk steiler når man begynner å snakke om tisserumpa ol, men tissetassen er vel helt vanlig??? Like vanlig som innover/utovertiss, jente/guttetiss????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...