Anonym bruker Skrevet 4. mars 2011 #1 Skrevet 4. mars 2011 Noen som har startet med det? Hvordan griper dere det an? Bruker dere potte, eller går dere rett på doring? Når begynte dere og var det noe "tegn" fra barnet som gjorde at dere startet?
EgG Skrevet 5. mars 2011 #3 Skrevet 5. mars 2011 Satte jenta mi på potte da hun var 10mnd pga hard mage (tyngdekraft) Det fungerte! Men vi har ikke praktisert det daglig. Setter henne på potten av og til. Stresser ikke med det. Hun er 13mnd. Sitter hun på potten, tar vi en liten sangstund med med sanger som har bevegelse i. Det liker hun. Hun har også blitt obs på at vi sitter på do så doringen er kjøpt inn og prøvd. Men stresser heller ikke noe med det. Hun bør jo være gammel nok til å si i fra at hun må det ene eller det andre.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2011 #4 Skrevet 5. mars 2011 Hi her. Jenta mi er også 13 måneder. Hun er veldig oppmerksom på oss og skal kopiere det meste. Hun har også begynt å "avsløre seg" når ho skal bæsje, ved at hun går uti gangen eller stiller seg i en krok på kjøkkenet. Ellers gir hun klar beskjed hvis hun vil legge seg (tar oss i hånda og skal ha følge inn på rommet sitt) og hvis hun vil skifte bleie (få ganger det har skjedd, men hvis hun har bæsja uten at vi har oppdaga det. Da tar ho oss i hånda og følger oss til badet). Likedan hvis hun vil ha nytt vann i koppen eller er sulten. Hun gir tydelige signaler. Jeg tenker at det kanskje ikke er så dumt å utnytte det litt. Jeg har ingen planer om å droppe bleia med det første, men det hadde vært interessant å se hvordan hun liker potte eller doring.
Lillemus&mamma'n Skrevet 7. mars 2011 #5 Skrevet 7. mars 2011 Lillemus har sagt i fra at hun har bæsja siden hun var 14 mndr, og en periode i høst syntes hun do var veldig morsomt, og ville bæsje på do flere ganger i uka, men så ville hun plutselig ikke mer. I dag kjøpte vi potte, for å se om det er mer interessant. Hun er nå 22 mndr.
Studine mevik Skrevet 8. mars 2011 #6 Skrevet 8. mars 2011 Vi har hatt potte ganske lenge og har også kjøpt dosete. I en periode var det veldig gøy å sitte på potta, men det kom ikke noe særlig ut. Han tisset et par ganger, men det var nok mer tilfeldig tror jeg. Nå er det dosete som er populært. Han sier ikke ifra hvis han må på do, men når vi først er på badet og skal skifte bleie så vil han gjerne sitte på do. Her om dagen kjempet han skikkelig for å få ut noen dråper, men det er eneste gangen han har gjort noe på do. Det er mest gøy å få tørke seg med dopapir. Han er 21mnd nå, så det er jo greit om han begynner å vise mer interesse for det etterhvert
Prinsesse2_på_vei*Fødeklar* Skrevet 8. mars 2011 #7 Skrevet 8. mars 2011 Så tidlig dere begynner:) Datter ami er 25 mnd i dag og vi har enda ikek begynt (!). Jeg vet at det varierer fra unge til unge om når de er klar og jeg tror rett og slett jenta mi ikke er helt klar. Hun har nettopp begynt å ta papir og late som om hun tørker seg, men det er alt. Har jo ikke satt henne på do eller potte enda da, men tenkte å begynne med det nå selvom hun ikke gir beskjed om hun må tisse, bæsje osv. Gir ikke tegn til at hun vil ha av bleia etter hun har bæsja for eksempel, men hun kan vel være klar forde. Hadde egentlig håpet på å få tatt det i sommer siden de sier det er lettest, men lurer på om vi bør begynne nå siden det kommer ny baby i slutten av juni eller blir det kanskje litt for mye kav? Ettersom vi skal bygge terasse, og sydenreise, så kommer dte ny baby osv. Redd det blir litt av og på, og at vi ikke klarer å oppfylle det vi må når det er så mye som skjer samtidig som vi skal avvenne med bleie. Jeg lurer også på dette om det er best å begynne med potte eller doring? Har alltid ment at doring er best siden potte blir som en mellomstasjon, men føler meg så usikker nå.. Kan jo være lettere/tryggere for henne med potte kanskje?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2011 #8 Skrevet 17. mars 2011 Vesla her er 23 mnd og har sittet på potten siden hun var ca 10 mnd. Ikke at det alltid kommer noe da. Som regel ikke:) Følte i begynnelsen at dette gikk greit, men nå er hun blitt redd for å bæsje på potta, og tiss kommer der heller ikke stort sett lenger... Når hun nå sitter på do er hun mest opptatt av å tørke seg, og få dra i snora etterpå. Så her stresser vi ikke med det. Vi spør henne en gang i blandt, og hun får sitte når hun vil, så får vi bare håpe hun blir mer moden etterhvert, og at redselen for å bæsje andre steder enn i bleien forsvinner....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå