Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 15 mnd som sliter gulping og oppkast. Han har i grnn slitt med dette siden han ble født. Dette har skapt stor redsel hos meg, mest fordi vi hadde det veldig tøft i starten da dette påvirket respirasjonen hans. Han taklet rett og slett det med pusting, svelging, gulping dårlig. Det hele endte med langt sykehus ophold, vi fikk hele tiden beskjed om at dette vokste han nok av seg. Han har ikke det, han er svært urolig og gråter mye om natten. Rådene vi har fått å veien har vært mange og ment vel, som ligge høyt med hode, ikke legge seg rett etter måltid ect..ingenting av dette har hjulet. Vi har ikke hatt en natt søvn siden han ble født, fælt er det at han plages så av det. På dagtid kan han gulpe event. kaste opp av å hoste eller hvis han gråter. Samme hvis han styrer når han skal legge seg så må vi bare ta han opp fordi om det ikke er noe galt i utgangspunket fordi han kaster opp hvis han styrer å begynner å gråte.Vi blir også veldig slitne av dette, noe som er trist da det tærer både å å tolmodighet og forholdet. uUroligheten hans starter ca en time etter han har sovnet og varer natten igjennom. ( han legger seg rundt syv) Syns fryktelig synd på gutten vår som skal plages så med utallige opvåkninger om natten. Han har nå vært til ph reg og funnet ut mange sure oppstøt i døgnet. Jeg er redd sliten og tenker mye på hvor effektiv behandlingen og bivirkningene ved disse. Er det noen som har erfaring og kanskje noen gode råd? Eller som vil dele sine erfaringer? Dette ble langt innlegg.. mange tanker som surrer rundt.. Ha en fin kveld alle sammen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper innlegget ble forståelig tross skrivefeilene, er visst ikke helt venn med tastaturet her :)

Skrevet

Hei, følte du deg alene i verden om å ha refluksbarn når de ikke fikk svar på dette innlegget? Her kommer svar fra en refluksmamma som kan støtte deg 100 % i at dette IKKE er morsomt!

For å gjøre vår historie kort: Vi fikk ei jente i 07, hun var urolig fra nesten første dag, sov elendig og gråt ganske mye. Jeg trillet og trillet og trillet - det var den eneste måten hun var rolig på. Vi mistenkte refluks, men ved 4 mnd alder var phmålingen normal. I ettertid har vi skjønt at det var fordi hun bare fikk morsmelk. Da hun var 1 år, tok vi ny måling, og den var høy. Husker du hvor mange oppstøt gutten din hadde og hvor stor prosent det ble i døgnet? Jenta vår hadde 320 oppstøt og 15 % refluks.

Det var helt forferdelig, hun gråt masse om natta, var utilpass på dagen. Vi var så slitne og fortvilet! Medisin (Losec) hjalp litt, men ikke veldig mye. SÅ, ved 15 mnd alder, skjedde det noe. Hun ble ganske plutselig mye blidere. Og sov godt annenhver natt. Da hun var 20 mnd, hadde vi ny måling, og refluksen var helt borte! Da sov hun som en drøm. De sier at 60 % av refluksbarn vokser det av seg før de er 1,5 år, så hun fulgte den statistikken.

Jenta vår gulpet sjelden eller aldri noe opp, men hadde stille refluks. Vi hørte at det skvulpet inni henne og at hun svelget og gråt. Hun gikk fint opp i vekt.

Jeg kan ikke annet enn å si at dere ikke er alene, at noen vet hvor utrolig slitsomt og frustrerende det er, men at det kan gå helt fint! Jeg tenkte MASSE på hvordan dette kom til å prege jenta, hva det gjorde med henne osv. Men i dag ser jeg en 3 åring som iallfall ikke er veldig preget. Hva de bærer inni seg, vet man jo ikke, men hun virker sunn og sterk!

Skal dere starte med Losec? Mange har veldig god effekt av det. Har han mest refluks på natten eller dagen? Jenta vår hadde mest på dagen, det er visst vanlig, for da er man i bevegelse. Har dere prøvd Gaviscon? Det fungerte aldri for oss, men det hjelper noen.

Godt å kunne dele mine erfaringer, selv om de ikke er gode!

Skrevet

Bare spør hvis du lurer på noe, forresten! Vi har lest det meste og snakket med spesialister i hele landet. Jeg er ikke her inne så ofte, men skal sjekke framover.

Skrevet

Hei, vi har vært hos legen idag og skal begynne utredning for mulig reflux nå. Ph-måling og ultralyd i første omgang. Han er litt over et år og er plaget med hoste og oppkast om natta. I gjennomsnitt ca 2 ganger i uka. Høres ikke så mye ut kanskje, men helvask av unge og totalskift på senga midt på natta flere ganger i uka sliter på.Før han kaster opp hører jeg at han svelger og svelger og svelger. På dagtid er det bedre, men tåler lite herjing og latter(!) før han kaster opp. Det er kjedelig, for han elsker å bli kilt og tulla med.

Vi har også holdt på med å heve seng, tykk pute, tidlig kvelsdmat osv, men det hjelper ikke nok.

Håper du får mange svar på innlegget ditt som også vi kan dra nytte av.

Lykke til videre, håper dere får det bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...