Gå til innhold

Jeg har ikke råd til å kjøpe meg nye sko eller klær

Anbefalte innlegg

Jeg tigger ikke altså, men vil gjerne ha hjelp til å finne ut hvorfor vi gjør som vi gjør. Vi får utbetalt 35.000 kr. netto pr. mnd og har under 17.000 kr i faste utgifter. Vi skal liksom ha 18.000 kr igjen, og etter mat 13.000, men vi havnet alltid i minus hver mnd. Jeg prioriterer alltid ungene, vi har 2. Jeg er 29 år og sambo er 37, men han er utlending og har ikke hatt et stabilt økonomi eller liv så lenge han kan huske. Jeg er selv innvandrer, men kom som barn med min far til Norge. Vi prøver å få et stabilt økonomi, men det er alt for rotete, det virker som om vi går løs på pengene med engang de kommer i konto. Det ville igjen vært litt lettere å få oversikt om om vi fikk utbetalinger samtidig i måneden. Jeg tror ikke problemet er at vi ikke vet hvor pengene blir av, men at det er dårlig planlegging, det er alltid noe som skal betales eller familiemedlem som skal ha penger vi har lånt fra. Til de som vil slenge dritt eller dømme plz ikke svar, jeg ber om hjelp for bedre liv for meg og mine barn.

Fortsetter under...

Jeg tror det første dere bør gjøre er å sette opp et budsjett. Lag en oversikt over inntekt og faste utgifter, og finn ut hvor mye dere har igjen når alt er betalt (alt vil si fra lån, regninger, bensin, forsikring, strøm, mat osv).

Hvis dere synes det er vanskelig, så få hjelp av en økonomirådgiver. Veldig smart å ta tak i det nå, før dere får store problemer.

Lykke til;)

Jeg tenkte at det kan vel være en ide å skrive opp alt dere bruker penger på? OG ta vare på kvitteringer når dere kjøper noe?

Det kan jo hende dere blir mer bevisst på hva pengene går til da. og så kan dere sette opp budsjett utifra det.

Før nazi-oversikt over hva dere kjøper, alt fra matvarer til bensin osv osv. Ofte forsvinner småsummer til unødvendige ting uten at man tenker over det - og mange småsummer blir etterhvert ganske mye penger.

Sjekk denne oversikten etter for eksempel 1 mnd.

Luk vekk alt som er unødvendig.

Det er en fin start ;o)

På tide å sette opp budsjett, betale ut gammel gjeld og å samle kvitteringer (ALLE) noen mnd slik at dere ser hva pengene går til. Dere har jo god nok råd, men surrer bort pengene.

Her betaler vi inn en viss sum til en regningskonto dagen etter at lønnen kommer inn, dermed sikrer vi alltid at det er nok til utgiftene. Resten bruker vi på mat og evnt klær. men når sant skal være sagt: vi bruker utrolig lite penger på klær og leker. Vi har jo alt vi trenger. Og vi bruker (nesten) ikke penger på frisør, tannlege (sjeldent hvertfall) fritidsaktiviteter, hobbyer.

bare få oversikt over økonomien, så skal du se det går bra!!

35.000,- per mnd er ikke mye penger på en familie på fire.

Nå vet jeg ikke om dere eier eller leier, og ikke hva dere betaler p boliglån, eller i husleie, så da blir det litt vanskelig. Jeg vet heller ikke hvor mye dere betaler i barnehage sfo.

Men fasteutgifter for oss som eier, faste utgifter utenom boliglpnet er hos oss, som følger.

Barnehage: 4700,-

Fritidsaktiviteter barn: 1000,-

Avgifter i forbindelse med å eie bolig. 1000,-

Strøm: 2000,-

Forsikringer: 2000,-

Internet og telefoni: 1500,-

TV 500,-

Bilutgifter for to biler: 1500,-

Reparasjoner bolig: 1000,-

Reparasjoner, dekk etc bil: 1500,-

Busskort: 400,-

TOTALT: 16.000,-

Faste variable utgifter:

Bensin: 4000,-

Mat 6000,-

Klær barna (bruker nesten ingenting på oss voksne) 1000,-

Klær oss voksne 500,-

Har dere et billån, eller et forbukslån oppi dette, er det klart at pengene flyr. Det er ikke vanskelig å forstå at dere svir av 35.000,- per mnd. Har dere studielån, så kommer det med gjevne mellomrom. Og dere har jo en del boutgifter i tillegg til dette, som boliglån, husleie, da med fratrekk av de avgiftene jeg lista med.

Dere må sette opp et strammere budsjett. Vi har mye mer inn enn dere, og vi svir av lønningen hver måned også.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...