Gå til innhold

Kan noen roe ned en ung og uerfaren alenemor?

Anbefalte innlegg

Er så utrolig redd for at datteren min skal få feberkrampe! Min lillebror hadde det når han var baby for 10 år siden, og jeg har hørt at det er arvelig..

Min datter våknet med nesten 40 i feber idag tidlig, hadde ett sår på ene fingeren som så stygt ut, så jeg tok henne med meg til legen, og fikk skrevet ut resept på en salve som skulle virke. CRP-en hennes var helt fint. Allmenntilstanden har egentlig vært bra til feberen å være, hun har sutret litt, sovet to ganger mer enn hun bruker, men hun har også ledd, smilt og lekt.

Når jeg la henne isted, så hadde hun på seg en tynn nattdress, pluss sokker, og dynen over seg. Hun har også fått stikkpille tre ganger idag, fordi at hun tydelig har vært plaget av feberen.. Hun har det ikke for varmt på soverommet, og har det vel bra nå siden hun sover godt.. Hun fikk også den tredje stikkpillen rett før hun la seg, så kan vel være derfor hun sover godt nå.. Men allikavel, så er jeg så utrolig redd for at hun skal få feberkrampe!! Klarer ikke slappe av før i morgen tidlig når jeg står opp og ser tilstanden hennes da.. Kommer til å sette på alarm 3-4 ganger i natt for å skjekke feberen.. Noen som kan gi meg noen råd? Hun er forresten 15 mnd gammel..

Dersom hun sover godt i natt, burde jeg vekke henne da for å skjekke feberen?

Hva gjør jeg hvis hun får feberkrampe?

Fortsetter under...

Skjønner at du er redd, men dette er noe man må regne med når man har barn.. feber vil de få ofte, og ofte er feberen høyere på barn enn på oss voksne. Får hun feberkrampe er det ikke noe du kan gjøre, annet enn å ta det rolig (ikke lett) og ringe ambulanse. Da vet du iallefalla t du får hjelp :)

Man dør ikke av feberkramper, selv om mange syns det ser sånn ut...

God bedring til datteren din, ser ut som du gjør en god jobb!

Hvis du føler deg usikker, kan du jo ha henne i sengen med deg nå mens feberen herjer :)

Jeg har selvt vært redd for at min datter skal få feberkrampe når hun har feber. Jeg går og sjekker henne innimellom og tar febern før jeg legger meg for og se hvor høy den er, er den høy får hun febernedsettende.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/feberkramper.php

Jeg foreslår også at du har henne i sengen med deg. Ta henne inn når hun sover. Ikke vekk hene for å ta temperaturen, prøv heller å kjenn etter på pannen. Virker hun veldig varm får du heller måle.

Barn som har feber bør ha tilsyn ett par ganger om natta, men der hadde du jo allerede en plan.

Feberkramper er vel noe enhver mamma tenker på når barnet har feber. En kan prøve å trøste seg med at det ser mye mye verre ut enn det egentlig er. Det viktigste er å skjerme barnet så det ikke skader seg, ta en titt på klokka for å se når ca det begynte og ringe ambulansen.

Jeg pleier som regel å gi febernedsettende når de legger seg og kjenner etter først bare med handen når det er gått noen timer. Om de er veldig varme og det har gått mer enn fire-fem timer siden sist vurtderer jeg å gi ny febernedsettende. jeg liker å ha barna i senga når de har feber så jeg har litt kontroll.

God bedring til jenta di :)

Prøv å ta det rolig.

Ikke vekk datteren din, men kjenn på henne på jevne mellomrom.

Ikke ha det for varmt der dere sover, og sørg for at hun ikke har mye tøy på seg.

Dersom feberkramper så vit at det ser så fryktelig dramatisk ut, men sjeldent medfører det noe alvorlig.

Ta henne i dusjen og sett på litt kaldt vann som du dusjer henne med. Pass på at det ikke er for kaldt og at du kan tulle henne inn i et pledd eller dyne etterpå.

Ring gjerne ambulanse, de er vant til å bistå når barn får feberkramper.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...