Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dette? Min baby er snart 4 måneder og er først nå blitt henvist til ultralyd av hoftene. Jeg følte det kom som et sjokk, for de har jo sjekket hoftene mange ganger allerede og jeg har aldri hørt noe annet enn at det ser helt normalt ut...

Så melder spørsmålene seg: Hvordan behandles hoftedysplasi hos "så stor" baby (det er blitt oppdaget mye tidligere hos andre jeg kjenner)?Eer det fortsatt aktuelt med pute? Hvor lenge må de vanligvis bruke det? Forsinker det utviklingen på noen måte? Kan man bruke vanlig vogn, bilsete etc. med pute? Og, viktigst av alt: Er det plagsomt for baby? Huff.... dette var ikke kjekt. Håper noen kan dele erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

skjønner godt at dette kom som et sjokk, for dette skal de jo sjekke på helsestasjonen. Men vær glad dere blir sendt til ultralyd, så får dere sjekket det skikkelig. At det er mistanke trenger ikke å bety at babyen har hd.

Min datter er ganske nylig ferdigbehandlet og har friskmeldte hofter! Hun har hatt pute i 6 måneder, med kontroll (røntgen) etter de første tre månedene og ny kontroll igjen etter seks måneder. Hun hadde pute hele tida, men vi byttet størrelse flere ganger.

Jeg har lurt på alle de samme spørsmålene som deg - og jeg anbefaler deg å sjekke ut gruppa Putekrigerne på Facebook. Der er det 400 medlemmer med erfaringer med hoftedysplasi. Mange tips og gode råd.

Men kan jo svare kort på litt: Hvis vogna blir for liten, har du krav på å låne vogn fra Hjelpemiddelsentralen. Vi fikk en helt ny vogn(emmaljunga) bare et par dager etter at jeg ringte Nav.

Hvis babyen er sterk i bena, kan det være bedre å ha skinne.

Behandlingen kan forsinke litt motorisk, men dette tar de raskt igjen når de er ferdige. Min datter har feks ikke lært å snu seg enda pga puta, men jeg tipper at i løpet av en uke har ho lært seg det.

Bilsetet vårt ble for lite, men det finnes seter som kan passe.

Men viktigst av alt: Behandlingen er ikke vond for babyen. Det er klart at din baby er vant til å kunne røre seg fritt, så litt tilvenning vil h*n sikkert trenge. Men det er så mye bedre å få behandling nå enn å plages med hoftene senere.

Krysser fingrene for at det ikke er noe galt med hoftene til babyen din!

Skrevet

Hei! Vi fikk av puten når vesla var 3 mnd (hatt på siden fødsel). Jeg anbefaler også å sjekke ut Putekrigerne på facebook. Og så kan du gjerne sende meg en melding her, så kan jeg svare deg der siden. Rekker ikke skrive så mye her nå.

Men det viktigste jeg vil si er at babyen ikke plages av det. Det er litt styr og uvant i begynnelsen, men man får tenke på at det er bedre å ha noen måneder med pute enn at babyen f.eks. aldri lærer å gå fordi hoftene er ute av ledd. Og så er det mange andre ting som kunne vært "galt" med barna våre - og egentlig er det bare en bagatell.

Misforstå meg rett; full forståelse for at det er kjipt - jeg ble kjempelei meg og syntes det var helt forferdelig. Helt til jeg så det i ett nytt perspektiv og ble vant til at den var der. Og det beste av alt; det gikk over og ble bra, i motsetning til barnet til ei venninne som har ett sjeldent syndrom (stakkars...).

Lykke til, og bare ta kontakt! Krysser fingrene for at de er i orden ;)

Skrevet

Tusen takk for svar Steget og Mamma`n og englebaby`n. Utrolig godt å høre fra andre som har vært i lignende situasjon - da føler man seg ikke så alene. Tusen takk for tips om Putekrigerne også - det var flott! Ja, noen ganger trenger en å få sett ting litt i perspektiv. Ikke alltid så lett der og da. Jeg må innrømme at jeg ble helt knust på fredag, det var liksom så uventet..De sjekker jo hoftene på alle kontroller!

.Men nå som det har gått noen dager tenker jeg at det jo slett ikke trenger å være noe, og om det viser seg å være det, vil vi takle det! Det viktigste er at baby ikke lider, og at han kan bli helt bra!

I første omgang håper jeg at vi kommer fort til ultralyd. Kjipt å måtte gå og vente.

Takk for lykkeønskningene!

Skrevet

Vi ble henvist til ultralyd da jenta vår var 6 mnd. Fikk ikke time før etter 2 måneder, vi var veldig bekymret og det var lenge å vente. Men hun var helt "frisk", ingen problemer med hoftene! Så du får prøve å ikke ta bekymringene på forskudd, og lykke til! :-)

Skrevet

Oj, det var lenge å vente!! Håper virkelig det går litt fortere her! Godt å vite at det ikke trenger å være noe galt. Håper på et sånt resultat her og! Virker så ille å "låse" beina nå som han er vant til å kunne røre dem fritt, og til og med er blitt en mester på å rulle rundt! ;-) Takk for oppmuntring! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...