Gå til innhold

Når dere har "kosemat" i helgene

Anbefalte innlegg

er det kun dere voksne som spiser da eller lar dere barna også få?

Er selv alenemor, vært det bestandig og har et barn på 5 år. Han elsker nachos, pizza, kylling, gode salater osv. Vi spiser sunne middager i hverdagene, mens fredag eller lørdag lager vi gjerne noe kosemat. Da spiser vi som regel før barnetv. For meg hadde det vært utenkelig lagd mat som ikke han skulle fått.

Derimot har jeg en del vennepar og samtlige av de bestiller seg kinamat, lager pizza, taco osv på kveldene i helgene og lar barna aldri smake.

Så jeg ble bare nysgjerrig rett og slett:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142982241-n%C3%A5r-dere-har-kosemat-i-helgene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna får velge middag på fredager og da blir det gjerne pølser, grøt, pannekaker osv. De er små og slitne etter en lang uke så de legger seg til vanlig tid på fredag og da spiser gjerne jeg og mannen noe godt om kvelden (blir liksom ikke mett av pannekaker eller pølser).

Lørdag er det familiekos til barne-tv med pizza, gryterett, lasagne el.

Vi har begynt med det nå.. Vi har ikke gitt 4 åringen det samme som oss før, ganske enkelt fordi han ikke har likt det..Da lagde vi gjerne middag til han, og tok helgekosen senere. Nå derimot har han fått sansen for typisk kosemat, så da tar vi det til barnetv på fredag og lørdag =) Jeg synes det er litt ekstra koselig når han også koser seg sammen med oss =)

Nå er min så liten at han får ikke uansett, men etterhvert så skal han og få sånn mat.. :) Kosemat må jo ikke være usunt da..

Det blir nok noen ganger der jeg og mannen vil kose oss med barnefri middag, og da spiser etter at han har lagt seg da, men ellers kommer han til å få det vi spiser.. :)

Jenta mi på 5 år er veldig trassig i matvanene sine. Hun liker rett og slett nesten ingenting vi anse som "kosemat".

Fredager får hun lov til å velge selv hva hun har lyst til å spise (som en over også nevnte) og hun også velger for det meste pølser, pannekaker, eller innimellom eggerøre.

Vi kjøper take out pizzsa og drikker cola på fredager etter at hun har lagt seg. Hun er absolute ikke interessert i pizza (har prøvd, men så skjønte jeg at det ikke er noen grunn til å anstrenge meg for å få jenta mi til å spise take out om ikke hun vil det) og hun får veldig sjelden cola.

Hun vet at vi spiser pizza etter at hun har lagt seg og har ikke et problem med det. Men hun vet derimot ikke at vi deler en flaske cola.

Annonse

Vi inntar alle måltider rundt spisebordet i stua. Middag spiser vi klokka halv fem- fem. Dette er både til hverdags og fest. Det er middagstiden. Vi er ikke helt rigide, det hender at vi spiser vår middag til kvelds

I helgene spiser vi mer skikkelig mat. Mer laget fra bunnen av, steiker og ovnsbakte kjøttretter, mer tidkrevende mat. Taco er absolut så langt fra helge mat, det samme er pizza.

Takk for svar:)

Jeg nevnte det for en venninne av meg for en tid siden, eller dvs jeg spurte om ikke barna likte slik mat. Da sa hun at hun og mannen anså dette som noe de voksne skulle kose seg med da de trengte denne alenetiden i helgene. Videre mente hun dette var normalen, og at jeg bare ikke "viste" om det siden jeg var alene. Hun mente det ville bli for kjedelig for meg å lage meg noe godt i helgene alene, derfor lot jeg barnet få denne maten.

Høres merkelig ut! Opplevde aldri når jeg var barn at vi barna ble sendt i seng, for at foreldrene våre skulle spise god mat.

Hva som er kosemat er vel opp til hver enkelt vil jeg tro. Ser ei nevner her at taco og pizza ikke er kosemat hos dem, og det er jo greit nok. Vi har også stek og slike ting, men det hører som regel til på søndagene her. Biff og slikt er 5-årigen også veldig glad i:)

HI

Jeg måtte spørre mamma om dette og hun sa at det var ofte, da vi var små, at hun og pappa spiste noe godt etter at vi ungene hadde lagt oss, men det visste ikke vi om for da sov vi. Så det kan godt hende at dine foreldre også gjorde det når du sov? ;)

Familien spiser sammen, ville ikke falt meg inn å lage flere middager. Man kan spise det som blir satt på bordet, eller la være å spise. Så enkelt er det.

Fredager blir det ofte pizza eller taco. Vi bruker ikke å lage ekstra mat til kvelden, men kanskje litt ekstra godt pålegg på kveldsmaten, egg og røkelaks f eks. Men barna får da røkelaks på lørdagsfrokosten, siden middagen jo er kveldens siste måltid for dem.

Vi har frokost hjemme, barna spiser i barnehagen, jeg og barna spiser brødskive eller kornblanding og frukt i 1530-tiden og middagen blir servert kl 1730. Så ser barna BarneTV og så er det kveldsstell og natta. Så det blir aldri kveldsmat på dem. Vennene mine synes det er rart, men etter å ha tenkt meg om har jeg kommet til at dette er det eneste som funker. Om vi skal ha middag tidlig, vil ikke samboer kunne spise sammen med oss, og hvis vi skal spise kl 1630 blir jeg og barna sultne og gretne mens vi venter.

Ja takk, begge deler ;) Vi lager pizza, taco ol som barna spiser med oss, men da spiser vi til noenlunde normal tid. Ca en kveld i uken lager vi voksenmiddag, da gjerne noe barna ikke liker så godt uansett. Noen få kvelder får de to store barn på 8 år og 6 år være ekstra oppe og spise sent med oss og se film, men de tar ikke igjen søvnen dagen etter og blir pottesure dagen derpå av å være sent oppe, så da blir det ikke så ofte. Når barna blir eldre vil vi jo selvsagt ha dem med på sene middager, men jeg er en matnyter, og jeg er ikke villig til å ofre alle koselige rolige og avslappende middager for at alle barna skal være med på alle når de er små. Slik det er nå er det minste barnet så lite at vi ikke kan ha levende lys fremme, hun river ned ting, kaster på ting, og er helt turbo, det andre barnet sitter i ro, men prater, maser osv. De er skjønne og herlige, men noen ganger er det deilig å spise i fred og dele en flakse vin når de to minste, eller alle barna, er i seng.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...