Gå til innhold

Beste krim bok dere har lest?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Liker heller ikke Marklund. Hun skriver så enkelt og så er løsningen på slutten bare surr (virker som om hun må nøste fort og kjapt). Ikke helt min greie...

En annen bok som er god er "Menneske uten hund" av Håkan Nesser

17:52

Her er noen flere jeg har likt (18.38):

Ildens øye - Jorun Thørring (var beskrivelse fra flere synsvinkler av den aktuelle "hendelsen", gjorde det veldig levende og spennende)

Jan Mehlum - fra litt sliten advokatpraksis;)

Chris Tvedt - dødens sirkel

Da fikk du også litt andre tips;) selv om jeg stiller meg bak mange av forslagene over. Enig i hun som trakk frem marekors fra nesbø, etter min mening den beste i serien såvidt hehe. Sterk konkurranse.

De som liker Läckberg burde virkelig lese bøkene til Trude Teige, noe av samme stilen. Normale mennesker som opplever alt fra at ungene skriker og ikke vil i barnehagen til mord ;)

Ellers kan jeg virkelig anbefale Flaskepost fra P, utrolig bra! Dansk forfatter som skriver om en litt merkelig trio som sitter i kjelleren på politihuset og løser henlagte saker. Virkelig bra!

Dinosaurens Fjær er også bra, litt anderledes krim, og boka er kåret til ikke mindre enn tiårets beste danske krim.

Jeg digger Jeffery Deaver og har alle bøkene hans, det er mer thrillere enn krim, men utrolig spennende bøker og alltid en vri som gjør at du aldri vet hvem morderen er eller hva som skjer på neste side. Flere av bøkene hans er filmatisert, bl.a Knokkelsamleren. Det var sånn jeg oppdaget denne forfatteren, jeg så filmen og begynte lese bøkene hans etterpå.

Val McDermid anbefales også, utrolig bra bøker.

Annonse

Snømannen av jo nesbø er kjempegod! Absolutt den beste til nesbø. En av de beste krimbøkene jeg har lest. Likte panserhjerter også men syns den var litt vanskelig å holde tråden i.

Stieg Lasson sin triologi var helt fantastisk, men den har vel alle lest?

Jeg er glad i krimbøkene til Helene Thursten. Særlig Tatovert torso er spennende (og ekkel!), men de må leses i rekkefølge.

Synes det meste av Jo Nesbø er bra, men Panserhjerte var jeg ikke så begeistret for. Litt sånn too much.

Unni Lindell holder jeg meg langt unna. Den dama kan ikke skrive. Karin Fossum har derimot godt språk og spennende bøker. Liker særlig Elskede Poona, det er mer enn bare krim. Johan Theorins bøker er også spennende. Og Camilla Läckberg, selv om det er litt varierende kvalitet på bøkene hennes. Hun overdriver litt mye (ikke troverdige personer, noen av dem), men alt i alt er de bra. Likte ikke Ulykkesfuglen og Havfruen, synes de var for enkle.

Du mener Minette Walters. Boka heter Olive tok en øks, enig i at den ikke er like bra. Men hun har mange andre som er spennede og overraskende: Slangemønster, Acid Row, Fox, Brudd, Ekko.

Liker også Val McDermid. Superspennende og ganske grotesk krim.

Kineseren av Henning Mankell -kanskje den beste krimboka jeg har lest. Ellers er stort sett alt av svenskene Mankell og Håkan Nesser god lesning. Jeg synes både Läckberg og Marklund, som er nevnt leger oppe, skriver for dårlig til å levere god krim, da er Unni Lindell og Karin Fossum å foretrekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...