Gå til innhold

Vi har fått invitasjon til en konfirmasjon i posten idag..

Anbefalte innlegg

Der står kun navnene til mannen og meg, ikke til ungene (har på den tiden 3 av dem). Betyr dette at de ikke er invitert eller blir de regnet inn med oss?

Vi har et litt komplisert forhold til de som inviterer (dvs ikke nær familie/venner), synes derfor ikke det er så enkelt å spørre direkte.

Hva tror dere?

Fortsetter under...

Det er vel mest sannsynlig at bare de som står nevnt på invitasjonen er bedt. Hadde barna også vært bedt ville det stått "Hans og Berit med familie". Hvis du har en nyfødt på den tiden, ville jeg ringt og hørt om babyen kan være med. Da får du jo samtidig svar dersom min tolkning er feil. "Ja ja, klart babyen kan være med. Det kan jo de andre også!"

Da er ikke ungene invitert desverre. Hvis du har ett barn som ammes, så kan du nok sikkert ta med h*n, men finne barnepike til de andre. Synes det er en uting å invitere til konfirmasjon/dåp/navnfest uten barn. Bryllup kan jeg forstå

Nei, jeg tolket det også dithen igrunn, men synes det er litt rart da det finnes flere små barn i deres nære familie. Men, kan jo være de ikke vil ha så mange av dem :)

Vår minste vil være maks 2mnd gammel på dette tidspunktet, så hun må jo evt være med.

Da ville jeg sendt en melding eller mail og sagt noe i retning av dette:

"Takk for invitasjon til xxxs konfirmasjon! Vi vil gjerne komme, og vi regner med at invitasjonen også gjelder våre barn. Hvis barna ikke kan være med, så har vi ikke muligheter til å komme. Vennlig hilsen ...... "

Annonse

Ville ikke sendt en slik melding. Syns den var litt småfrekk og når man blir invitert i selskap så er det litt på kanten å være småfrekk og står ikke navnet eller "m/familie" i invitasjonen så er de nok ikke invitert.

Ville heller tatt en telefon og spurt om babyen kan bli med. Resten av barna ville jeg ordnet barnevakt for om vertskapet ikke nevner noe om dem. Eller så ville jeg bare takket nei uten å lage noe mer styr ut av det.

Det er da ingen selvfølge at barn skal være med i konfirmasjoner. Et sted må man sette grensen for hvem som inviteres. Da jeg ble konfirmert inviterte vi blant annet alle mine tanter og onkler. Det var 12 mennesker. Skulle vi bedt alle fettere og kusiner også hadde det blitt over 30 barn ekstra!

Må være en selvfølge at babyen er med hvis den er 2 mnd! Jeg hadde ikke giddet å spørre en gang...

Var i en liknende situasjon selv for en stund siden, men det var en dåp. Gutten vår var ikke invitert (han var 7 mnd) og egentlig ønsket de ikke at han skulle komme heller. Vi spurte om han kunne være med og da sa de ja (bare pga han var så liten). Ingen andre barn fikk komme selv om andre spurte. Grunnen til det tror jeg først og fremst var økonomi.

Neida, jeg skjønner at dere ikke ville sendt en sånn melding. Den er litt på kanten. Men av og til går det en liten f... i meg, og så blir jeg provosert.... For mange år siden ble kun jeg og ikke min daværende samboer invitert i min nieses konfirmasjon. Det samme gjaldt søstra mi, vi ble begge invitert uten følge. Hun spurte om hun kunne ta med samboeren og fikk nei. Da droppa vi den konfen begge to.

HI skriver jo også i innlegget sitt at de har et litt kronglete forhold til dem som inviterer, så da kunne jo en sånn melding vært ordentlig oppklarende. Barnevakt for en hel dag hadde vært vanskelig for meg (oss) å skaffe, så hadde vi blitt invitert i f.eks. konfirmasjon eller dåp uten barn, så hadde vi slitt.

Syntes det skal respekteres hvem personer ønsker invitere til deres selskap. Det er ditt valg komme eller ei. Har dere noen spørsmål er det vel bare spørre de. Er en grunn for alt så det er sikkert en grunn kun dere er invitert.

Annonse

Gjest yrild

Ville regnet med at barna ikke er invitert og ringt og informert/spurt om det er i orden at babyen er med. Hvis det ikke er i orden hadde jeg ikke dratt!

Man skal alltid akseptere vertskapets grenser og ønsker (og aldri ta med barn uten å spørre som noen her antder!!), men barn under gå-stadiet synes jeg det er en selvfølge at man tar med.

Må respektere at de ikke ønsker barn ja :)

Tror nok ikke det er fordi de har noe imot våre barn, handler nok mer om at det er mannen og jeg som har et (profesjonelt) forhold til konfirmanten og familien.

Uansett så er det jo veldig hyggelig å bli invitert og greit å vite at jeg tok rett i mine antagelser om at vi må finne barnevakt denne dagen :)

Jeg og mannen ble invitert i konfirmasjon uten barn til min kusine. Dette var på grunn av økonomi. Min mann har ingen famile og all barnevakt er i min familie som skulle i konfirmasjonen. Jeg tok da med minstemann på 8 mnd og mannen måtte bli hjemme med eldstemann (min tantes forslag). Det gikk helt fint det. Jeg forstår at man må sette en grense et sted. Samboere ble ikke invitert, kun ektefeller (ingen langvarige samboerskap).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...