Gå til innhold

Betaler jeg for mye?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, men den går til utleier (leier kommunalt-og hater det..), havnet etter med litt husleie og betaler ned på den nå. Har os (9800-betaler ned på gammel gjeld der og.), delvis kontantstøtte (1300), barnetrygd for tre+ småbarnstillegg( har igjen 2000 når regninger er betalt).

HAr iallfall forbannet meg på at når gammel moro er betalt skal jeg aldri under noen omstendighet havne her igjen!! Vet jo at dette er midlertidig-og kun min egen feil da.

Er ikke meningen å være frekk eller noe, men om du har så mye i os jobber du eller er du hjemme?

Har du mulighet å kutte utgifter til barnepass? Om du er hjemme altså? om ikke kan du kanskje få det dekket. vet det går an å få tilskudd til barnepass når man har os...

JEg er hjemme foreløpig med baby på 6 mnd, vesla på 2 ,5 går 50 % i barnehage, etter råd fra helsesøster. Har stønad til barnetilsyn, 800 kr. Alt er regnet med i det jeg skrev i hovedinnlegget :)

Har søkt skoleplass fra høsten av, og søker jo jobber, men er neimen ikke lett å finne noe når det er vanskelig å finne barnepass på kveldstid etc. HAr ikke familie her heller.

Gudbedre, jeg skal være så evig glad den dagen jeg er ferdig med alle stønadene og klarer meg sjøl, og gjelda er vekk!!

Syns ikke du var frekk jeg, var da et helt legitimt spørsmål du kom med :)

For vesla sin del vil jeg helst ikke ta fra ho barnehagen, ho trives så godt der, og begynner å bli såpass stor at jeg ser hun har behov for den.

HI

Unnskyld meg men 4800 kr i mnd til mat og klær for en voksen med barn burda gå fint.

Jeg sier ikke at dere kan spise biff og gå i designerklær, men om du setter opp matbudsjett og handleplan samt handler på salg ser jeg VIRKELIG ikke problemet!

Fy fan folk tror de skal kunne leve i sus og dus på trygd.

SKJERP DEG, det er MENINGEN at det bare skal gå såvidt rundt når du lever på nav!!!

Annonse

Har både matbudsjett og handleplan.

Og ikke har jeg vel noengang trodd jeg skal leve i sus og dus, hvor iallverden leser du det hen?

Jeg spiser fint lite for å få det til å gå rundt, snuppa får det hun skal ha, og babyen får både mme, bleier og mat. MEN-om si noen trenger lege( ungene går gratis enda), medisiner, e.l.-da lurer jeg litt på hvor jeg skal kutte inn hen, når vi allerede har kutta til beinet på alt.

Du må gjerne kjefte og bruke store bokstaver, du kommer ikke med noe jeg ikke allerede har tenkt på, kjære deg.

4800 er lite!

Livsopphold til en voksen person alene ligger på 5000.

Om du tar kontakt med sosialkontoret og viser til hva du sitter igjen med så får du nok hjelp der.

Ta med deg kontoutskrifter, og dokumentasjon på faste utgifter og at du ikke klarer å få det til å gå rundt.

De vil også hjelpe deg med å sette opp budsjett etc.

det er ingen skam i og be om hjelp!

Jeg skal overhode ikke ha en slik ovenifra og ned holdning som mange andre her inne.

Vi kan alle gjøre feil, og det er flott at du har en plan om utdannelse, og at du jobber med å få orden på livet ditt!

Dette kommer til å gå fint!

Lykke til.

Hilsen fremtidig sosionom :-)

Takk, sosionomen-der fikk jeg svar på mye :)

Skal sette meg ned i kveld og skrive opp, og hente inn infoen jeg trenger og ta meg en tur på mandag. Det er ikke sånn at jeg så absolutt må ha mer, men jeg tror jeg trenger litt hjelp til å finne "reservene" om du skjønner. Tenker jo litt som så at ungene er viktigst, og de skal ha det de trenger!

HI

Livsopphold til en voksen person er 5000 kr til mat og klær?

Ja da er både jeg og mannen min og barna veldig fattige, for vi har iallfall ikke 10 000 til overs etter at hus og regninger er betalt. Men vi klarer oss da fint fordi om vi ikke får penger fra nav.

Det er da for f ikke meningen at nav skal hjelpe til med å betale ned gammel gjeld/gammel moro??

Har du sjekket om du kan få gjeldsordning? Du har krav på økonomisk rådgiving fra nav, der kan de hjelpe deg med gjeld iallefall... Jeg er nesten forelsket i min gjeldsrådgiver, hver gang jeg er hos ham blir jeg glad og lettet! Hvis du får innvilget gjeldsordning ( som er en relativt lang prosess), så opererer de med mye høyere livsoppholdssatser enn f.eks sosialkontoret.

Vi er to vokne og to barn som har 5000 i mnd når alle regninger er betalt. Bruker 1000-1100kr hver torsdag på handledagen og setter av di resterende 600 - 700 til nødvendigheter (legetime, klær o.l)

Både jeg og mannen min jobber, men vi har vært litt uheldige for noe år tilbake mtp gjeld.

Vi klarer oss greit vi... Kjenner jeg blir provosert over at du klager!

Nei, for all del, jeg kan jo bare la være å overholde nedbetalingsavtalene jeg har, og kjøre oss enda mer i grøfta. Var det ellers noe? Foretrekker faktisk å overholde avtalene og bli kvitt gjelda jeg da, men meg om det.

Hva du og din mann har er ikke min sak, og jeg har da heller ikke bedt om hjelp til å få mer-men om en måte å omrokkere slik at jeg får det til å gå rundt den perioden som er igjen før jeg kan starte på scratch. Verre er det faktisk ikke.

OG skyt meg gjerne for at jeg ikke hamstret bleier etc, burde sikkert gjort det da.

Jeg er ikke ansvarlig for at sataene er som de er, og at dere ike har igjen i forhold til de, beklager. Og ikke er jeg spesielt fornøyd medå være avhengig av nav heller, men nå er det engang sånn.

HI

Annonse

Sorry men du trenger en reality-check.

Dersom du har så mye gjeld at du ikke klarer å gi barna dine mat og sko finnest det andre ordninger enn mer gratispenger hos nav.

Man prioriterer ikke kreditorer over brød.

Du får ta kontakt med en gjeldsrådgiver.

Det har jeg gjort, og står på venteliste :) Her i kommunen går sånne ting fryktelig tregt, pga mye pågang.

Godt mulig jeg trenger en realitycheck, neste gang jeg lurer på noe, tror jeg at jeg spør et annet sted, ikke fordi folk er uenig, men fordi skitsvaran her inne er lett idiotiske til tider. Takk til de som faktisk svarte på det jeg spurte om, og lot irritasjonen og stutsvarene ligge :)

Lar denne tråden ligge, jeg har fått svar på det jeg lurte på, så da ser jeg ikke hensikten med å fortsette den. De av dere som har noe å si er hjertelig velkomne til det da, jeg lar bare være å engasjere meg mer nå. Ha en fin kveld, og ei fin helg:)

Mvh, HI

Det var virkelig ikke allverdens du... 4800,- kun til mat hadde jo vært én ting, men her skal det jo faktisk dekke alt utenom faste utgifter til mamma, 2 åringen og babyen. Årstidene skifter snart, da er det tid for nye klær for barnehagebarnet - selv rimelige støvler og regnklær velter jo det budsjettet.

Jeg støtter sosionomen i tråden - søk hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...