Gå til innhold

Æsj- alle grøtene inneholder maktodekstin, sukkergreier, Palmeolje og ditt og datt.. Noen som har noen gode grøtoppskrifter å dele??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har til nå ikke vært så kjempenøye liksom. Men så ser jeg den testen og da blir jeg litt slik "usj - er det dette jeg trapper i minien min?"

Fordi "Småfolk" og "Hipp" har for mye sukker og lite jern

"Nestlè" har bra med jern mens grøten inneholder Maltodesktin og Palmeolje. "Holle" har ingen gluten og for lite jern...

Det er liksom ingen som bare inneholder jernrik grøt :(

Nå har jeg alledere begynt å lage middag selv til mini - stor suksess.

Nå vil jeg begynne lage grøt, men trenger noen gode oppskrifter. Noen som vil dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

søkte litt på nett og dette fant jeg :

http://marlinmor.blogspot.com/2010/06/oppskrift-pa-hjemmelaget-babygrt.html

http://www.dinmat.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Barnemat/Gr%C3%B8t-av-havremel

http://www.baby.no/mat/barnemat/ukensoppskrift/uke2/

Nå vet jeg ikke hvor gammel baby din er men som du sikkert vet og ser så er noen av grøtene for de over 6mnd (gluten)

Mini min er ikke så stor at jeg kan begynne med grøt enda (bare 2,5 mnd) men Jaggu skal jeg prøve å styre unna palmeolje etc når den tid kommer :)

mye man propper i de små uten å vite hva det egentlig er.... bra å lage selv så vet man hva de får i seg :)

Skrevet

(herregud litt i ammetåka her tror jeg... ser jo du skriver du har begynt med middag også så så jeg på tråden lenger ned her å, din baby er jo ganske stor nå, hehe så dette visste du jo )

Skrevet

huff ja, du sier noe.. Denne palmeoljen er jo ikke helt bra, men sålenge man styrer unna disse såkalte "frukt"-grøtene er det ikke noe særlig sukker å bekymre seg for da ihvertfall.. Her bruker jeg bare de usukrede grøtene fra Nestle, og så smakssetter jeg de heller litt med fruktmos eller sviske av og til, for variasjonen sin del. Orker ikke lage selv, både pga latskap (hehe), men også fordi de hjemmelagede grøtene ofte inneholder for lite jern og andre vitaminer, spes C-vitamin..

Her kan du lese noen tips om hvordan man kan lage grøten selv, og hva som er viktig å tenke på hvis man velger hjemmelaget, siden den inneholder mindre jern enn de industrifremstilte grøtene;

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/helse/trim/article416758.ece

Skrevet

Jeg koker havregrøt til gutten min og tilsetter bringebær eller blåbær :)

Skrevet

Vi må bruke melkefri grøt, Nestle Sinlac eller Hollegrøtene. Og Sinlac, den er søt den! Grusomt søt og ekkel konsistens...

Skrevet

Sammalt hvete grøt er godt. 2 spiseskjeer sammalt hvete 2 dl melk(kumelk om han er stor nok) eller 1 dl vann og 1 dl mm/mme. Jenta mi elsket denne grøten.

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

For ikke å snakke om det elendige utvalget! Det er jo frukt i alle 8 mnd grøtene! Jeg har kun funnet den god natt grøten som er uten frukt.. Grøt skal liksom være så sunt, men det er jo som du sier, tilsetningsstoffer.

Skrevet

Skjønner liksom ikke.. MÅ de ha det i? Er det dette de tror forbrukerne vil ha? Vi greier jo tilsette frukt selv om vi vil smaksette.

Baah.. Nå skal jeg lage SELV i allefall. Bruke jernrike råvarer og så får han jo jern gjennom middagsmaten...

Skrevet

sillyfilly og Olivia: når du lager egen grøt, tilsetter du mm på slutten da, etter at hveten er kokt opp? Og hvor lenge skal den koke? Har nedfryst mm (som har fått metallisk lukt og smak, så vil ikke drikkes ren av poden), men den skal jo ikke kokes/varmes over 40 grader, så har liksom ikke komt i gang med å bruke den enda.

Skrevet

...og svar på spørsmålene mine fikk jeg når jeg leste linken fra Lykkeli & gla :)

Skrevet

Nå er jeg sikkert helt på jordet, men hva er palmeolje og maltodekstrin farlig for???

Skrevet

Hmm jeg brukte mme. Grunnen til at mm ikke skal kokes eller varmes over 40 grader er pga enzymene og litt av antistoffene går tapt. Om du ammer til vanlig skulle det gå greit om melka koker. Grøten skal nemlig bli nokså tykk og det blir den ikke om du koker bare i vann også tilsetter tynn mm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...