Gå til innhold

Flere som har en 2 åring som nekter å sove lengre enn kl 05.00 ?? Fortvila !!

Anbefalte innlegg

Kl 05 er det morgen. Opp av senga og inn på rommet til de andre om jeg ikke rekker å stoppe han. Har prøvd litt forskjellig for å få han til å bli i senga, men da lager han slik leven at søsknene våkner :( Noen gode råd ?? Begynner å bli sprø av så tidlig morgener...

Fortsetter under...

sønnen min var sånn fra han ble født til han var 3 1/2 år.. men fra han var liten pleide vi å binde han i senga, så da kom han seg ikke ut av sengen og fant ut av etter vært at han måtte ligge der til vi valgte å ta han opp..

Ja, vi har hatt problemer med sånt i lange perioder, over mange år... Ungen er 5 år nå... Opp kl fire? JAAAA!!

Det er kanskje litt tidlig å begynne med klistremerker eller belønningssystem, men det funket fra jenta vår var litt over 3 år. Da fikk hun motivasjon til å legge seg nedpå igjen, og da sovnet som regel.

Man blir sprø av det, helt sant. Jeg har reddet meg ved å tenke at det er en "periode". Det gjør at man hvertfall kan se for seg at det tar slutt en gang!

GOOOOOOOD LUCK!! ;)

Tror de fleste med barn må igjennom en periode med dette før eller senere. Vi har ei gutt på snart to som kommer inn hver natt og gjerne vil opp kl fem. Noen ganger klarer vi å holde han i senga mellom oss med ei drikkeflaske. Vet barna helst ikke bør få annet enn vann om natta, men når han våkner etter fem får han ei melkeflaske eller eplejuiceflaske og sover da videre til syv. Får aldri annet enn vann hvis han våkner før på natta. Får sikkert mye pepper nå, men går ikke ann å stå opp og holde seg våken hele dagen på jobb hvis man skal opp fem...

Har vi fått barn får vi anpasse våre liv etter dem, samtidig som vi prøver å gjøre situasjonen så komfortabel som mulig: er det eplejuice i flasken som hjelper, da får man gjøre det. En Teletubbies-film i mørket klokken ti over fire, med en snorkende mor i bakgrunnen funker også utmerket. At man deler på å stå opp hjelper veldig. Eller at man leier inn forsterkninger i blandt, farmor eller morfar som kommer oss til unsetning.

Det er bare en periode dette! Gjør den så lett for hele fine familien som mulig!

Å lese at noen bandt det lille barnet fast i sengen, gjør vondt i hjertet...

Annonse

Er det et generelt problem, altså er det noe som har holdt på en stund? Dette kan jo fint handle om at gutten din har fått dekket søvnbehovet sitt og vil stå opp, da ville jeg gjort noe med søvnrutinene fremfor å jobbe hardt for å få ham til å bli senga.

Sover gutten din noe særlig på dagen? Isåfall kan dere kanskje vurdere å kutte litt ned på tiden. Yngstejenta her i huset måtte ihvertfall få kuttet ned luren sin på dagtid fra 2 timer til 1 time rundt toårsalderen. Noen toåringer trenger jo ikke sove i det hele tatt om dagen. Alternativt kan man jo legge gutten litt senere om kvelden.

Uansett, lykke til!

2 årinegn vår og har begynt å tulle om nettene. Hun våkner i 3 tiden ca og da slutter hun ikke å sutre før jeg tar henne inn i senga vår. Men da sover hun videre til 7 iallefall da. Før kunne vi bare gi henne smokken så såv hun videre men ikke nå. Noen netter sover hun hele natta i senga si da. Jeg har ikke prøvd å gjort så mye med det, men nå skal vi straks bytte til junior seng så er spent på hvordan det blir

Takk for råd alle sammen.Ser at det siste innlegget mitt er falt ut. Vi legger gutten ved 7-8 tiden og han har redusert soving på dagen til en time og ikke seinere enn 13. Flaske nekter han og FASTBINDING er UAKTUELT.

Får vel bare godta at det blir noen "cars" filmer fremover;)

Godt vi kan dele på det her hjemme.

Har jo tross alt sovet 10 timer i strekk kl 05, så da er det vel bare jeg som må bli flinkere til å kvelde litt tidligere :)

Vil anbefaler deg å kutte enda mer pã dagtidsovingen, jenta vår måtte vi kutte dagsoving helt ut nãr hun var 2 år og 2 mnd, gikk seg ganske fort til med å sove lenger på morgenen da! Lykke til!

Enig. Vi har praktisert kutt i dagsoving hver gang nettene begynte å bli utfordrende - enten pga at hun begynte å våkne, eller fordi hun ble vanskelig å legge om kvelden. Ett kvarters reduksjon for hver gang. Funket fint.

Huff, det høres kjent ut. Lillemor er 20 mnd og har hatt en 2-3mnd periode som hun våkner mellom halv fem og fem hver eneste morgen -uten unntak. En natt innimellom går greit, men ikke hver natt. Det er grusomt slitsomt! Før har hun pleid å sove til halv 7.

Vi har kutta ned dagsoving til en time uten at det har hatt noen effekt. Vi har prøvd å legge seinere, men det hjalp ikke, så har gått tilbake til den opprinnelige leggetiden. For lite søvn kan jo føre til at de våkner tidlig det også.

Nei, det er virkelig ikke lett bestandig å vite hva man skal gjøre.

Forhåpentligvis er det bare en periode som snart går over. Og gjør den ikke det snart, har jeg tenkt til å ringe til helsestasjonen å få time hos hun helsesøsteren vi har pleid å gå til. Hun har sikkert noen triks på lur.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...