Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg har hatt svært ujevn menstrasjon helt siden jeg fikk det for første gang i 10 års alderen, og i mars i fjor ble det påvist at jeg har PCOS etter 3 gynekologtimer på sykehuset. Doktoren sa at det ikke var nødvendig med noe behandling, men at jeg kunne begynne på Diane p-piller dersom jeg trengte prevansjon. Fordi jeg og sambo har vært sammen siden vi var 14 år gamle (er 20 nå) så tenkte jeg at det ikke var så farlig med prevansjon, og vi har egentlig aldri brukt det. Nå kommer den tiden hvor han er ferdig utlært og jeg snart er ferdig på høyskole, og vi ønsker gjerne barn om et - et og et halvt år. Men hva gjør vi nå? Burde jeg ringe og bestille time hos gynekolog igjen? Er det slik at vi må melde ifra om at vi prøver? Det er nå et par 3 mnd siden jeg sist hadde mens, har dette noe å si?

Jeg sitter egentlig her med masse spørsmål og vil gjerne vite hva jeg må forbrede meg på, så fint om noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142980223-hvor-g%C3%A5r-jeg-fra-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg ville begynt på Diane dersom jeg var deg, det er faktisk sånn for oss med PCO/S at vi kan bli lettere gravide rett etter at vi slutter på ppiller og spesielt Diane er bra for oss. Dette har flere leger sagt til meg, bl.annet gynekologer på sykehuset jeg har vært på utredning hos. Siden du ikke vil bli gravid med en gang, så passer det jo veldig fint å gå på ppiller noen mnd først. Jeg selv ble gravid tre-fire mnd etter at jeg sluttet på diane. Jeg hadde da gått på ppiller sammenhengende i 7 år. Jeg gikk i tillegg på metformin, så det vil jeg også anbefale deg å prøve. MEtformin gjør det lettere å bli gravid og minsker sjansen for spontanabort. Lykke til:)

Hei!

Jeg fikk påvist pcos ca 7-8 mnd etter at jeg sluttet på p-pillen. I mellomtiden hadde jeg lagt på meg 15(!)kg.

Jeg fikk beskjed om å gå ned ivekt, og begynte på Metformin (diabetes-medisin som skal hjelpe på å holde insulinet i sjakk). Metformin hjalp meg ikke noe særlig, så jeg fikk hormontabletter (Pergotime) som skulle gi meg eggløsning. Hvis det ikke klaffet etter 4 kuerer skulle vi videre til prøverør. En sendes oftest til lap før prøverør.

Det klaffet heldigvis for oss på den siste kuren :)

Når vi skulle prøve på nr.2, hadde jeg lest her inne at det ble anbefalt å gå på Diane i minst 3 mnd, for så å hoppe over til Metformin.

Dette gjorde jeg, og ble gravid 3 mnd etter jeg sluttet på Diane. Så denne gangen slapp jeg å gå på hormoner :)

Jeg vil anbefale deg som hun over meg sier: -begynn på Diane, og få kroppen din i rute, før dere begynner prøvingen.

Bestill en legetime litt før du planlegger å slutte, og be han/hun å skrive ut Metformin til deg, og henvise deg til gyn. Legen kan ikke skrive ut Pergo, og i min erfaring (her jeg bor) er det ca 3 mnd ventetid for å komme inn til gyn, så det er greit å få systemet igang med henvisning.

Spør mer hvis du ikke fikk svar på noe du lurte på!

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...