Gå til innhold

Pumping, rengjøring og hygiene..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal en brystpumpe vaskes og kokes mellom hver gang, eller kan jeg f.eks pumpe litt og så sette den i kjøleskapet og pumpe igjen etter et par timer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har mikrobølgeovn, kjøp en dampsterilisator fra Avent. Det koster under 300 kroner. Da vasker du pumpa med Zalo og skyller godt, putter den i mikroen i 3-4 minutter, så er den steril, og du er helt trygg. Mye lettere enn å koke!

Skrevet

Kok/steriliser mellom hver gang ja :)

Skrevet

Steriliser mellom hver gang. Har også Avent dampsterilisator, den kan anbefales.

Skrevet

Min jordmor som er ammehjelper sa at det holdt og vaske med zalo etter pumping, og sterilisere en gang i døgnet. Det fikk jeg også tips om av en annen ammehjelper. Jeg forholdt meg til det.

Skrevet

Akkurat det med å sette den i kjøleskapet rett etter bruk går faktisk greit. Putt den i en ren plastpose så den får minst mulig luft på seg, og gjør det bare én gang før den vaskes skikkelig. Ikke skyll den i vann først.

Grunnen til at dette funker er at melka er full av antistoffer, så så lenge det kun er mm på pumpedelene beskyttes de til en viss grad av melka. At den eksponeres for luft er negativt, derfor bør den pakkes tett.

Men samtidig anbefaler iallfall Medela at den vaskes i zalo og vann etter hver bruk, og steriliseres en gang i døgnet. Har man varmt vann og såpe tilgjengelig, synes jeg det føles bedre å vaske den enn å sette den i kjøleskapet, men det er jo greit å slippe å styre med vasking om man feks. pumper på jobb eller er på besøk hos noen.

Merk at alt dette gjelder for pumping til friske, fullbårne barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...