Gå til innhold

Gravid rett før skoleslutt.. Hjelp

Anbefalte innlegg

Ei venninne av meg fant nettopp ut at hun er gravid. Hun går siste året på vgs. Problemet er at man må ha gått på skole 6 av de 10 siste mnd for å få støtte fra lånekassa, altså helt det samme som jobb. Men når det bare er 4 mnd til skoleslutt så står hun uten jobb, og da har hun heller ikke gått på skole 6 av de mnd. Kun 5 fant hun ut. Hun kan altså ikke beholde barnet og har planer om å ta abort, dette skjedde på helt feil tidspunkt. Når det først skulle skje, så kunne det hvertfall skje noen mnd før, mener hun.

Men stemmer dette? Får hun ikke noe som helst da eller?

Fortsetter under...

Som nevnt over her, får hun i alle fall engangsstønad, og kanskje overgangsstønad (har ei venninne som ikke jobbet før hun ble gravid, hun mottar enda overgangsstønad og barnet blir 6 år i år) om hun ikke er sammen med barnefar.

Synes det er veldig synd om barnet ikke får leve, om det er pga pengene.

HI her. Ja hun kan jo få seg en jobb ved siden av skolen, men det blir ikke nok penger til å fø på seg selv og en liten baby. Etter skolen kan hun søke fulltidsjobb, men det klaffer jo som regel ikke med en gang det heller. Jeg håper hun prøver da, skaffer seg jobb og slik og velger å beholde barnet. Det blir tøft i en periode, men hun kommer nok aldri til å angre på at hun beholdt barnet.

Annonse

Dere bor i Norge - selvfølgelig får hun støtte av noe slag om hun søker og har sitt på det rene :-) Ingen i Norge sulter ufrivillig. Norge er verdens rikeste land, så det å ta abort bare pga. penger syns jeg ikke høres riktig ut.

Jeg ville rådet henne til å søke seg inn på høyskole eller universitet. Vi er selv studentforeldre (studerer på høyskole og universitet) - det går faktisk kjempebra! Dagene er fleksible og vi får mye tid sammen som en familie. Tror faktisk det hadde vært mer hektisk for oss om vi var i jobb 8-16. Jeg slutter aldri senere enn kl 12, og har bare skole mandag-onsdag.

Dersom veninnen din ikke vil gå på skole så har hun jo mange mnd på seg til å få seg en jobb! Det burde holde!? :)

Stuidentforeldrene her igjen: Vi får forresten ca 24 000 kr i månden tilsammen. (engangsstøtnad, foreldrestipend / lån, bostøtte, barnetrygd, kontantstøtte) Det holder for oss, og vi klarer oss veldig bra på de pengene. Har klart å spare 50/ 60 000 kr ila. årene som studenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...