Gå til innhold

EKSTREMT sta 3åring.... hva gjør jeg når hun ikke tar nei for et nei?

Anbefalte innlegg

her er storesøster EKSTREMT sta...

hun er kjempesnill, men vil hun noe , så er det ikke diskusjon engang.... slik SKAL det bare bli !

hun tar ikke nei for et nei, og det har ALLE i familien og venner bemerket. jeg skjønner ikke hva vi har gjort gale, men helsesøsteren mener at dette ligger i genene . hehe, sikkert fra faren ;) neida... fra spøk til alvor ;

hun er 3 år men veldig voksen for alderen, hun skjønner ekstremt mye og har målbundet oss ved flere anledninger. så hun vet GODT hva hun gjør og hva vi sier!! :)

men i en situasjon hvor jeg har sagt gang på gang at hun for eksempel ikke får lov til å gå ut uten å ta på jakke (og hun går ut samtidig som hun ser på meg) mener jeg det er riktig at hun får konsekvenser for det hun nå har gjort....

jeg sier "hvis du går ut uten jakke kan vi ikke gå bort til bestemor og bestefar, for da blir du iiiiskald og kan bli forkjølet" , men hun har NULL respekt og bare går ut , nesten med en smil om munnen.

grrrr!

så jeg løper ut å henter henne, og bærer henne inn (hun sparker og slår rundt seg, og er VELDIG irritert på meg) . men jeg mener , hun har jo fått et valg??? og da bør jo hennes valg få en konsekvens ???

åå, jeg er så leeeei :( dette skjer sikkert 10 ganger daglig, hvertfall. men jeg er rolig, helt til hun SLÅR. da tar jeg henne i armen og sier strengt "NEI! dette har du IKKE lov til". og så griner hun litt, og vi snakker om hvorfor man ikke skal slå. hun vet jo GODT hvorfor.

men det jeg synes er værst, er når vi er hos andre eller ute og hun begynner på denne måte og folk ser bare stygt på oss. "stakkars barn" liksom ... :( huff... dette er desverre ikke bare trass, for slik har hun vært siden hun var 4 mnd :)) hehe... en ekstreeemt STA jente.

hva er greit og OK å gjøre i disse situasjonene?? :)

takker for svar, jeg må ha noen innspill :))

Fortsetter under...

Jeg hadde gjort akkurat det samme som du. Dvs, jeg gjør det! Her er det trassalder på gang, har nettopp begynt, så håper det ikke vil bli et langvarig opplegg som hos dere. Kjenner at jeg allerede får strikken tøyd ganske langt...

Tror du gjør lurt i å ikke fire en tomme på det du har advart mot - da vil hun bare få mer motivasjon til å fortsette slik hun gjør. Tenker du at hun aldri kommer til å bli "lydig" og "føyelig"? Det sies jo at de som har en sterk vilje kommer langt med den, men at det blir noen tøffe tak inntil modenheten tar igjen staheten.

Vi var gjennom en slik periode. Det hjalp å være ekstremt konsekvente.

Ville ikke ta på støvler når vi skulle hjem fra barnehagen => hun måtte gå barbent (ja hun ble iskald)

Ville ikke komme => vi hentet henne og bar henne med oss under armen.

Ville ikke spise det vi hadde til middag => ikke mat før til frokost.

Vi brukte ogaå bare en advarsel. Ingen masing. Vi sa at hun måtte gjøre som vi sa en gang, gjorde hun ikke det kom konsekvensen umiddelbart. Det roet seg etterbare noen uker med strenge foreldre.

tusen takk for svar :) (greit at man også får seriøse svar her inne....)

ja i samråd med helsesøster , så gjør vi det slik... hun har en ekstrem energi, og får hun ikke vært ute i 2 timer hvertfall om dagen er det virkelig baluba i heimen! vi gikk en tur på 1 time (mye oppover, og selvfølgelig ned igjen på tilbakeveien) og hun løp jo foran meg! når vi kom hjem ble hun pottsur fordi vi måtte inn å spise. hun skulle jo gå enda en tur! så vi må virkelig passe på at hun får sin tid ute til å få ut litt energi =) hun ELSKER å leke i dukkehuset sitt.. :)

ja jeg har tenkt at hvis hun holder seg på den "gode" siden kommer hun langt :) men detter hun over på feil side kan det gå gale :/

så jeg håååper vi klarer å gi henne en god oppdragelse , og påvirke hennes syn på ting. for eksempel skole, narkotika o.l .

slik jeg ser henne nå, så er hun ganske smart (hehe, jeg mener ikke hun er et vidunderbarn!! men hun skjønner hva vi mener) .

hun er som et fyrverkeri! hvis hun ikke blir kontrollert så er hun overalt , og hun skjønner vel ikke hvorfor hun ikke kan lage "middag" på badet med min fuktighetskrem, brunkrem og litt shampoo?? det er jo så gøy :)

så hun har MYE å gi... vi må bare sørge for at hun gir godhet, og at det ikke går over streken.

HI

Godt å se at flere sliter.. jeg blir gal av min 3-åring. jeg elsker henne over alt på jord, men hun sliter meg ut totalt!!!! Hun protesterer på ALT!! tannpuss, stell, påkledning, mat og ikke mat, vil ikke gå på do selv om hun må, henting i barnehagen osv osv.. jeg er så sliten noen ganger at jeg griner når jeg er alene. Forleden brølte jeg "jeg blir så sint noen ganger" og selvfølgelig får man så dårlig samvittighet at man nesten får sammenbrudd.. Vi snakker mye sammen, prøver å forberede henne på aktiviteter og hendelsesforløp, og det hjelper litt, men jeg tar meg i å lengte til hun blir 5 år. og det er jo bare trist!

Høres ut som hun hadde passa perfekt i en friluftsbarnehage! Fins det noen mulighet for å få henne inn i en sånn?

Som du beskriver henne her, minner hun meg om søsteren min. Hun var en skikkelig utfordring gjennom hele oppveksten, og selv jeg oppdaget tidlig at hun ikke tok nei for et nei, men heller en utsettelse av ja, he he.. Hun har fått til akkurat det hun har villet og har greid seg bra. Er vel fortsatt en noe utålmodig og hissig type, men har lært seg å kontrollere seg og heller løpe av seg stresset ;-)

Håper det vil gå bra med dere og må si jeg er imponert over at du ikke sprekker!!!

Annonse

DEN var ikke dum nei! friluftsbarnehage ja :) det finnes nok det rundtom her. så vi får snakke med henne om det.

det var flott hun har klart seg bra! :) og greit å høre at det er flere som er slik, hehe...

ang. dette at jeg ikke sprekker.... mine barn har en snill pappa som tar over når jeg holder på å sprekke og omvendt! men når han er vekke i 2 uker (offshore) , er det litt vanskeligere å takle henne da jeg har en 6 mnd gammel baby i tillegg....

:))

HI

huffda, det hørtes også slitsomt ut :( :(

men jeg skjønner deg, de er jo max høyt elsket!!! men til slutt "gir man bare opp" og tyr til tårene. vært der 100 ganger før, SPESIELT da jeg gikk høygravid og var aleine med henne.

jeg hadde det på samme måte som deg faktisk, men min 3åring er blitt greiere i henhold til tannpuss, dogåing og LEGGING!

men det er heldigvis blitt MYE bedre. hun pusser tennene som bare det (fordi hun fikk vite at tannlegen ikke liker tenner med hull i ) , og hun går på do helt selv. til og med leggingen har hun godtatt!

så vi er på vei til en bedre hverdag.... ;)

håper dere kommer dere over kneika :))

HI

Samme båten som her - også mann i Nordsjøen. Jenta her er 2,5 og vi får nestemann i juni... Alt vi damene må klare ;-)

Jeg har dessverre sprukket en gang eller to nå når jeg er gravid (fin unnskyldning, he he..) og kjeftet unødvendig høyt. Har også dårlig erfaring med å trekke sammenlikninger, hun forstår ikke ennå. Skal ta til meg det en under her sa om at det ikke er noen vits i å gi mer enn én advarsel. Satser veldig på at det går seg til - alle dager er ikke like ille heller. Her blir det utebarnehage til høsten, blir bra det :-)

Takk, det går seg nok til. jeg skjønner jo at problemet mye er at jeg rett og slett ikke har tid og tålmodighet til lirk og luring og overtaling og pedagogiske krumspring, jeg har flere barn,full jobb,et hus jeg ikke rår over,er søkk sliten osv osv, som så mange andre.

Men særlig henting i barnehagen er ekstremt slitsomt. Først løper hun rundt til andre avdelinger, og når jeg endelig får tak i henne siger hun sammen og vrir seg unna påkledning og når klærne er på løper hun avgårde igjen. Når vi endelig kommer ut av døra løper hun motsatt vei og synes det er hysterisk morsomt at jeg kommer etter. Det ender med at jeg bærer en hylende unge til bilen:-(

Hun er veldig flink og grei når hun får oppgaver, som å hjelpe med å dekke bordet, sette på vaskemaskinen, tørke støv osv, men det krever ekstrem tålmodighet for i et ubevoktet øyeblikk helles vann utover gulvet, og glass knuses..:-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...