Gå til innhold

Må vi betale selv for tannregulering hvis guttungen skal ha? han er 7 år

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer helt ann på hvorfor han må ha det .

Jeg måtte ha det pga at jeg var veldig overbitt og mamma fikk dekt 80%

Hadde hun måtte betale hadde det kommet på 40 000 og det er nesten 20 år siden .

han vil ikke få regulering helst før de fleste tennene er falt ut, såfremt det ikke er tungtveiende grunner for dette. mobbing er en av di.

men gratis er det IKKE,,, staten dekker endel av beløpet , men man må betale egenandel etter hvilken sats ( alvorlighetsgrad) sønnen din er under.. for min del dekket de 60%, og da er det så og så mye feil med tennene og bittet. jeg må betale 11000 tilsammen.. først var det meningen at hun gikk under 40%, og da måtte jeg betalt 19500. men etter mer undersøkelser var feilen større, nav skal ha dokumentasjon fra tannlegen på dette, og det er klare regler de følger for hvilken % man får.( alt går igjennom tannlegen i forhold til det praktiske med betaling av egenandelen)

om du er alenemor å får bidrag, så husk at far skal være med¨å betale dette alikevel. du kan søke om særtilskudd fra far for regulering

Det er ikke lenger NAV som refunderer penger ifm tannregulering, men HELFO (Helseøkonomiforvaltningen). Tannlegen/kjeveortopeden er saksbehandler, og har oversikt over hvilke papirer som skal fylles ut og hvilken dekningsgrad sønnen din kommer inn under.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...