Gå til innhold

Forstokket og uforståelig tvang fra forsvaret

Anbefalte innlegg

Så skjer altså helsetvang i Norge, vaksinetvang. Hva skjedde med friheten til egne valg ved egen helse? Trist og ubetenksomt. Håper denne saken skaper bølger innover og får følger - dvs endring av praksis.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4049043.ece

Fortsetter under...

Tvang og tvang. Han velger helt selv om han vil ta vaksinen, men vaksinering er en forutsetning for å kunne ha den stillingen han utdanner seg til. En meget viktig forskjell, selv om jeg ser poenget hans. På den annen side: Fyren må kunne finne seg i å bli beordret til å drepe andre eller sette seg selv i livsfarlige ildgivende situasjoner som langt overgår risikoen en vaksine måtte gi.

I en potensiell krigssituasjon så må man minimere/fjerne de faktorene man kan som kan nedsette kamp- og beslutningsevne. I krigsområder er f.eks mx3's kjepphester som hygiene, traumer, kosthold osv ofte radikalt anderledes enn hva vi opplever i det daglige her i Norge, og vaksiner er dermed et viktig våpen for å forhindre å bli smittet eller smitte andre som kan bidra til f.eks epidemier i katastrofeområder.

Tror du disse ligger og svømmer i gjørmete skyttergraver MortenO? Og at de er underernærte og dermed sykdomsmottakelige?

Tvangsvaksineringen i regi av forsvarets sanitet er et grovt medisinsk overgrep og i strid med arbeidsmiljøloven, pasientrettighetsloven og smittevernloven.

Om tvangsvaksinering hadde vært hensiktsmessig, burde ikke norske leger som jobber med svekkede mennesker i smittemiljøer på sykehus og legekontor være de første som tvangsvaksineres???

Problemet med din argumentasjon er bare at den påståtte "tvangsvaksineringen" og dermed "overgrepet" (for et pompøst og malplassert ord i forhold til vaksiner!) ikke eksisterer. Ingen blir bakbundet for å bli gitt en sprøyte. Ingen får armen vridd om. Personen det gjelder takker nei og får ikke vaksine.

Det er faktisk forskjell på det militære og sivile arbeidsliv.

Leger har prioritet mht vaksinering, men de jobber sivilt og tar følgelig valget selv. Vil nok tro vaksinedekningen er usedvanlig god i medisinske fagmiljøer til tross for at dere trekker frem hver eneste en som sier nei.

Smitte spres forøvrig i andre miljøer enn skitne skyttergraver. I felt bor folk tett i trange miljøer, begrenset hygiene, tidvis nedbrutt fysikk, mangel på søvn, mat osv.

En annen sak er også muligheten til å bli smittet av f.eks lokalbefolkning når man er i utenlandstjeneste for å trekke med smitten hjem. Hjem til deg og mx3 som lever i 'trygge Norge'. Dette er tiltak som faktisk gagner ditt valg da det øker flokkimmuniteten i befolkningen.

Annonse

Vernepliktsloven:

"§ 41. Utskrivningspliktige og vernepliktige har etter innkalling plikt til å la seg legeundersøke og underkaste andre undersøkelser og prøver til bedømmelse av tjenestedyktighet og øvrige forutsetninger for tjenesten i Forsvaret. Etter nærmere bestemmelser av Kongen plikter de også å la seg vaksinere og underkaste andre forebyggende forholdsregler mot smittsom sykdom.

Om nødvendig kan den utskrivningspliktige og vernepliktige framstilles ved politiets hjelp til slike foranstaltninger som nevnt i første ledd."

Dette er grunnlaget for tvangsvaksineringen av vernepliktige. Nekter de kan de innbringes med hjelp av politiet.

Vet du hvordan praksisen er for tiden Helseinteressert?

Hele verneplikten er jo veldig utvannet i praksis og man slipper jo unna mer eller mindre hvis man "bare ikke har lyst". Er ikke så sikker på at man må vaksineres for normal verneplikt, men har ingen kilder på det.

Ser man litt større på det så kan man kanskje slippe hele tjenesten som uvaksinert da man ikke faller innunder "..tjenestedyktighet og øvrige forutsetninger for tjenesten i forsvaret".

Annonse

Jeg kjenner lite til denne praksisen annet enn at jeg leser artikkelen i media, hører om andres erfaringer samt evner å søke på ordet vaksine i lovdata.

Om verneplikt skulle være et tema for egne barn og barnebarn kommer jeg selvsagt til å sette meg mer inn i temaet.

Noen andre som vet noe mer om praksisen med evt tvangsvaksinering ovenfor vernepliktige? Hva med deg ostepop, hva vet du?

Haha, defensiv nå! Til å kjenne lite til denne praksisen er du sannelig min hatt velinformert - ikke alle som kan lovhjemlene på rams slik som du på dette feltet! For dem som ikke forstår hva jeg snakker om: http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=10&ThreadID=318095&page=3#item5263533

Slapp av, Helseinterressert, jeg skal ikke fortelle noen hvem du er. :)

Og for ordens skyld, jeg vet veldig lite om vaksinering i forsvaret.

Ostepop,

I linken din blir du spurt:

"Jeg kan ikke se at du har kommentert om du støtter eller er imot pålagt vaksinering av norske ungdommer eller om du i det hele tatt ser noe problematisk rundt dette."

Hva er ditt syn ostepop? Støtter du vaksinepåleggene?

Ha ha, ostepop!

Har selv befalsbakgrunn (ikke i det norske forsvaret, riktignok, som folk nok forstår av språket mitt :-)) og jeg kan ikke tenke meg noe sted i samfunnet hvor man har mer nytte av høy vaksinasjonsdekning. Mange mennesker tett på hverandre, ofte i lengre perioder uten optimale hygieniske forhold, oppdrag i land hvor smittefare er høyere enn her i denne "trygge" lille kroken, faren for biologisk krigføring osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...