Gå til innhold

Trenger råd: Dietid (samme som ammedebatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd. Har en litent god klump på ca. 1 mnd. Han er født ca. 1 mnd for tidlig og sleit med ammingen i begynnelsen. Han var sugesvak og hadde liten muni etc. Helt normale problemer slik jeg kunne forstå på barnepleierne. Etter litt prøving fikk vi heldigvis til ammingen, men han bruker så utrolig lang tid. Hvert måltid nå tar fort minst 1 time på det korteste. Jeg vet at jeg har mer enn nok melk i og med at jeg pumpet i begynnelsen. Han spiser relativt aktivt, men tar seg en del pauser innimellom. På helsestasjonen anbefalte de å stimulere han mest mulig slik at han ihvertfall ikke sovner. Dette prøver jeg å gjøre så godt jeg kan, men måltidene tar likevel uhyre lang tid, noe som jo gjør at jeg føler meg rimelig låst hjemme inntil videre.

Er det andre med liknende erfaringer der ute? Hva gjorde dere for å få litt fart på måltidene? Eller må jeg bare vente litt og håpe at han blir sterkere og mer effektiv etterhvert?

Jeg har jo ikke særlig lyst å bli smokken hans på sikt heller. Foreløpig kjenner jeg at han spiser rimelig aktivt når han ligger til brystet, så jeg regner med han er litt svak enda. Kan nevnes at han legger godt på seg.

Håper det er noen der ute med gode råd og tips. Vil så gjerne "komme i gang igjen", men har ikke særlig lyst å sitte på cafe o.l. med puppen ute i over 1 time. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første var ekstremt treg til å spise i begynnelsen og sovnet ofte underveis. Det vi gjorde var å passe på at han ikke ble varm (ikke så lett midt i juli...), så vi tok av klær så han hvertfall ikke hadde på mer enn body og av og til gikk den av også. Hvis han sovnet, så prøvde vi å vekke han ved å bytte bleie. Mens han spiste masserte vi hender og føtter, det hjalp også til med at han holdt seg våken. Det var de første par ukene han var sånn, men mulig det kan sammenlignes med din likevel ettersom han er født litt for tidlig.

For å komme deg ut ville jeg øvd på å amme "skjult". Hvis man bare øver seg så er det fullt mulig å amme uten at noen rundt deg ser noen ting. Jeg pleier å ha på meg en vanlig singlett innerst og når jeg skal amme drar jeg den ned under puppen. Over singletten har jeg på meg en t-skjorte/genser som ikke er for trang. Når jeg legger til babyen prøver jeg å ha genseren over puppen til babyen er nesten inntil, da løfter jeg opp og når babyen har fått tak, så legger jeg genseren inntil kinnet. Da syns det ingenting.

Skrevet

Hei,

Jeg skjønner godt hvor frustrerende du synes dette er. Snuppa mi brukte hundre år per måltid i de første ukene.. Det var minst 20 min per pupp, gjerne opp mot en halvtime. Jeg har desverre ikke noe annet råd enn å akseptere situasjonen og sette deg godt til rette når det er tid for amming :) jeg sørget for at jeg hadde noe å drikke (ble veldig tørst når jeg ammet), en laptop eller at jeg satt foran tv'n. Prøv å se på det som en kosestund.. For det er over veldig raskt (selv om det ikke føles sånn for deg akkurat nå..)

Nå har jenta mi blitt 4 mndr og hun bruker max 5 min per pupp - og jeg savner noen ganger de lange fine ammestundene våre!

Så vær tålmodig og gi gutten din den tiden han trenger.. Hvis han sovner eller blir lite aktiv i sugingen kan du gni/kile under føttene og i hendene hans. Etter hvert som han blir større og sterkere går det raskere..

Og jeg satt ofte på kafé med puppen ute i en time jeg.. Da var hun jo rolig og forstyrret ingen :)

Lykke til og ikke gi opp! Det tar mindre tid etter hvert

Skrevet

Som de andre her sier: Det kommer til å gå raskere etter hvert!

Min gutt spiste nesten konstant i begynnelsen. Dvs han lå til puppen nesten konstant. Sovnet mens han spiste. Hvis jeg la han fra meg, våknet han og roet seg kun med puppen. Lærte meg etter noen uker å holde ham våken under måltidet, men selv da tok det en time... I tillegg spiste han kjempeofte. Veeeeldig frustrerende når man er trøtt og sliten og ikke aner om det kommer til å fortsette "for alltid"!!!

Det tok gradvis kortere tid. Når han kun brukte 20 min på et måltid syntes jeg det var fantastisk:-) Da var han kanskje 3 mnd? Nå er han 9 mnd og det går fort unna (3-5 min) og det er ikke alltid han er så interessert i den puppen;-) I alle fall ikke på kafè eller andre plasser med mye folk.

Tror ikke folk flest på kafè bryr seg om hvor lenge du ammer. De har forhåpentlig vis nok med sin(e) kafèpartner(e):-) Lurt tips det med singlet under t-skjorte eller annen overdel. Det brukte jeg også og da går det an å amme veldig diskre. Jeg var i tillegg avhengig av gulpekluter og de kan også brukes for å dekke seg litt til.

Skrevet

Takk for gode råd og oppmuntrende ord. Skjønner at jeg nok bare må smøre meg med litt tålmodighet en stund til. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...