Gå til innhold

Fastlåst i utlandet med sykt barn, hvem kan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Jeg får begynne med begynnelsen først; jeg er gift med en utenlandsk mann som jeg har to barn med. Vi flyttet til hans hjemmland da han ikke trivdes i Norge og ikke fikk jobb etter utdannelsen sin. Barna er født her i hans hjemland. Alt funket fint til å begynne med, men han ble mer og mer kontrollerende, noe som til slutt endte med vold, først mot meg, så mot barna. Da det gikk ut over barna tok jeg grep og rømte. Vi lever nå i skjul mens jeg jobber med å få ungene med meg til Norge. Noe som tar litt tid iogmed at de ikke har norskt fødselsnr og når faren ikke skal blandes inn.

Mitt minste barn er nå innlagt på sykehus med feber, utslett og dårlig allmentilstand. Etter hva jeg har forstått er det meslinger.

Det føles helt forferdelig å ikke ha råd til å gi mitt barn det beste tilbudet tilgjengelig i området. Hadde det vært mulig ville jeg lagt han inn på det beste sykehuset og tatt regninga etterpå, men de krever betaling på forskudd pr døgn, pr injeksjon, pr medisin osv... Så nå ligger han på det offentlige sykehuset.

Hva gjør jeg? Har vært i kontakt med ambasaden,men de sise at så lenge vi ikke har forsikring og ikke er medlem av folketrygden kan de ikke gjøre noe. Jeg har kunn min mor i Norge, og hun hjelper så godt hun kan, men det er desverre ikke nok. Finnes det noen organisasjon eller lignende i Norge vi kan kontakte?

Fortsetter under...

Uff, utrolig kinki situasjon. Jeg har desverre ikke noe å bidra med, jeg regner med at du har prøvd alt av venner osv... Hva med å snakke med en bank i Norge, jeg tror faktisk at det hadde vært mulig for min del, iogmed at jeg kommer fra en liten plass og alle kjenner alle...

Uff, stakkars dere! Det må være forferdelig for deg. Er barnet stort nok til å være alene på sykehuset eller er du der med barnet? Hva med det andre barnet da? Huffhuffhuff, for en situasjon!

Men meslinger burde vel ikke være så problematisk å kurere, er det det? Hvor ille er det offentlige sykehuset da? Hvis det er ok men ikke ideelt ville jeg bare latt det stå til. Så lenge du vet at barnet får god behandling så får det heller være som det er i akkurat denne situasjonen. Kan du si hvor du er eller i det minste i hvilken del av verden du er? Er det noen måte du ønsker hjelp på? Beklager at jeg ikke kan hjelpe..

hvis dere ser norske ut, skal det mye til for at dere blir stoppet av norske tollere ... buss og båtselskaper krever ikke legitimasjon av barn, kun på foreldre. hvor mange grenser skal du passere før du er i norge / skandinavia?

Annonse

Det er nok desverre for dere slik at dere må forholde dere til det helsesystemet som finnes i det landet dere har valgt å bosette dere i. Hvis dere ikke har penger eller forsikkring er det det offentlige helsesystemet. Hvis dere ikke er medlem av folketrygden har dere nok få rettigheter. Er barna norske statsborgere?

Regner med barna er norske statsborgere ettersom de har norsk mor. Men de trenger ikke være meldt til norsk utenriksstasjon eller norsk folkeregister, og har heller ikke norsk fødselsnummer eller pass som hun sier. Ved dobbelt statsborgerskap regnes barna som borgere av farens hjemland når de er der, ikke som norske statsborgere i utlandet. Ambassaden kan derfor måtte begrense sin innsats for disse barna, utover informasjon etc. Google Skah hvis du lurer:p

Ellers ønsker jeg HI lykke til!!! Fortvilet situasjon:( God bedring til barnet!

Du kan IKKE bare ta barna med til Norge. Iflg HCCH (Conference on Private International Law) er dine barn fast bosatt i farens hjemland og dermed må du ha hans samtykke hvis de skal flytte.

Ellers er du akkurat like kriminell som den fryktede og grusomme muslimsk far som bortfører sine barn fra Norge til sitt eget hjemland. Vær forsiktig med det, norske myndigheter følger avtalen, da risikerer du at barna dine faktisk kan bli boende fast hos ham mens du bare får samværsrett.

Annonse

Jeg har ingen "rettigheter" på sykehuset. Det er besøkstid en time hver dag, det er det vi får se hverandre, resten av tiden ligger han redd, alene i sengen sin. Situasjonen er litt bedre i dag, for i dag kom det inn en eldre koslig dame på romme hannes.. Men dette sykehuset er ikke engang inærheten av å være greit, jeg så rotter i gangen her......

Jeg kommer til å ta barna med til Norge, uavhengig av om det er deres hjemmland eller ikke, det er der det er trygges for dem, det er viktigst. Men jeg ser poenget ditt.

HI

Rotter i gangen, jaha..?! Huff, håper han blir bra nok til å komme hjem snart. Det er forresten ikke så fryktelig lenge siden det var samme praksis i Norge mht barn på sykehus. Må være fælt å ikke ha kontroll på hverken barnet eller behandlingen han får.

Men hvordan har du planlagt hjemreisen da? Håper du ikke tar noen dumdristige valg som slår tilbake på deg selv. Det verste av alt ville vel vært hvis barna endte opp hos sin far. Hvor lenge er det til dere er hjemme i Norge, antar du?

Uff, for en lei situasjon du har havnet i...

Men kontakt en advokat før du drar til Norge, her har vi jo utleveringsavtaler med de fleste land og om du bortfører barna blir du faktisk sett på som kriminell. Da blir plutselig ikke Norge så trygt for barna likevel, om du blir utlevert til politiet i hjemlandet hans. Hva med barna da, det er vel nærliggende å tro at han får dem?

Du må kanskje anmelde han for vold? Få ihvertfall dokumentert hva som har skjedd, har du vitner. Hvordan er lovene i landet du befinner deg, er det mulig for en mor å skilles og få foreldreretten?

Ønsker deg virkelig alt godt, ring jussbuss e.l. her i Norge og spør hva slags rettigheter du og barna har om dere dukker opp her hjemme?

Lykke til!

Det er umulig å si hvor lang tid det tar å komme oss til Norge. Først må de bli registrert, så må de få norskt pass, så må jeg få en norsk domstol til å gi meg omsorgen og alle disse punktene er jo enormt utfordrene, så lenge faren ikke kan blandes for mye inn. Han vil jo ikke underskrive på noen papirer....

Ang hvor lenge han må være på sykehuset, hmm også umulig å si, legene vil jo ikke snakke med meg, de er jo tross alt mye høyere på rangstigen enn meg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...