Gå til innhold

jeg kan svare ang. riksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

virker som det er veldig forskjell på sykehusene når det kommer til prosessen før et ks og også selve operasjonen og oppholdet. jeg har hatt to ks på riksen, et akutt og et planlagt og svarer gjerne om noen lurer på noe ang. dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg er inne i en prosess med samtaler for å få ks på Riksen. Har hatt en samtale allerede, og neste er om 2 uker.

Jeg vil gjerne høre litt om planlagt ks. Hadde bestemt meg for ks før den første samtale med jm, men hun skremte meg veldig med hvor farlig ks kunne være...

Jeg vil ha ks fordi jeg hadde en traumatisk fødsel.

Skrevet

lykke til med avgjørelsen! jeg kan fortelle litt om hvordan det kan bli om du ender opp med ks ihvertfall.

jeg fikk innvilget planlagt ks uten noe medisinsk grunnlag og etter eget ønske. grunnen til dette var en dramatisk førstefødsel som endte i akutt ks.

to dager før kset var jeg inne på riksen og tok blodprøver og fikk med meg klyx hjem. grudde meg veldig for å sette denne klyxen selv, men det gikk overraskende bra. litt klønete med den store magen, men ellers ikke noe å grue seg for.

dagen før ks ringte de meg og fortalte hvor o operasjonskøen jeg var, og jeg var nr 1, dvs. oppmøte 0730 på føden. ble tatt imot av jm, fikk rom på føden og litt informasjon om hva som skulle skje. tok endel blodprøver og fikk satt urinkateter. så var detr vaktskifte og ny jm kom. hun fulgte meg hele dagen. plutselig var det min tur og jeg ble kjørt over til operasjonsavdelingen. der møtte jeg anestesileg, div. opersjonssykepleiere. fikk satt venefloner osv. inne på operasjonsstua ble jeg flyttet over på opersjonssengen og koblet på div. utstyr. masse tester på utstyr ble gjort, mens jm og div. andre i hvitt snakket med meg. lett og god stemning. jeg satte meg opp og fikk satt spinalbedøvelse. dette var egentlig det eneste jeg hadde gruet meg til, men det kjentes overhode ikke. bare som et press mot ryggen. den virket fort og jeg måtte få hjelp til å legge meg ned. anestesilegen testet at bedøvelsen var tilstrekkelig, så vasket de magen og så kom kirurgen. i mitt tilfelle var det en overlege og en gynokolog. fra de kom inn i rommet tok det ikke mange minuttene før babyen var ute. jeg så jo selvfølgelig ikke noe, men anestesilegen fortalte meg hele tiden hva som ble gjort (fordi jeg ønsket det da) akkurat i det de tok tak i babyen og tok den ut kjentes det som voldsom romstering og jeg trodde jeg måtte spy, men det varte bare i 3-4 sekunder også var babyen der! jeg fikk en babykos før de nok henne med ut. nå var ikke pappan med inn på stua i mitt tilfelle, men du kan ha med pappen eller noen andre hos deg hele tiden om du vil det. babyen min fikk hilse på pappan ute, ble pakket inn og sjekket og kom inn til meg igjen sammen med jm og barnepleier. jeg fikk ha henne litt mens de sydde meg også tok jm henne og pappan opp på føden for veiing, måling og påkledning. god steming på opersjonsstua hele tiden. etter at jeg var ferdig sydd ble jeg flyttet til oppvåking. lå der i 4 timer. ble vasket og ordnet på. sambo, jm og baby var der nesten hele tiden. babyen lå på puppen hele tiden og var sterk og våken! jeg freaka litt ut fordi jeg syntes det var ekkelt når spinalen begynte å slippe taket. hadde ikke smerter, men det prikket overalt og jeg klarete ikke å bevege bena. etter 4-5 timer var det bedre og vi ble kjørt til barsel. måtte selvfølgelig ha hjelp til alt med babyen da jeg ikke kunne sette meg opp eller noe selv. men ammingen var det ikke noe i veien med. ikke noe tregere eller dårligere produksjon pgs kset ihvertfall! i løpet av natten fikk jeg veldige etterrier og hadde fryktelig vondt så jeg fikk mer smertestillende enn "planlagt" morgenen etter ble kateteret tatt ut, jeg dusjet og tisset med hjelp av jm. var oppe og gikk på ettermiddagen. var på barsel i 4 dager, men klarte meg selv mesteparten av tiden. følte meg ganske "herja" og dødssliten i kroppen, men ikke på langt nær så ille som etter det akutte snittet jeg hadde sist. har ikke hatt noe problemer med såret i etterkant. sluttet helt med smertestillende etter ca 1 uke.

klarte meg selv med baby og storebror når pappan var tilbake i jobb.

arret er ikke nydelig akkurat, men har ikke noe overheng eller noe sånt.

lykke til med valget ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...